Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv funderingar på en D200, men dessa har varit/är slut på många ställen.....nu förstår jag att det kanske beror på att affärerna också förbereder sig på nyheterna....:)
 
Jo som sagt, har tittat runt lite själv jag med - och jag hittade bara en begagnad D200 som var inne på reparation. Så att en ny D200 kommer släppas är rätt uppenbart, frågan är nu bara om det blir en D200S eller kanske en D300 till och med!

Sen vad priset kommer ligga på... det är en helt annan fråga.
 
Ulf F skrev:
Har själv funderingar på en D200, men dessa har varit/är slut på många ställen.....nu förstår jag att det kanske beror på att affärerna också förbereder sig på nyheterna....:)

Eller så förbereder sig butikerna på att få någonting över huvud taget. Nytt eller gammalt...
 
Om jag skulle våga mig på en chansning på D300 vs D200s så tror jag snarare på det senare. Där uppdateringar skulle kunna röra sig om ex. bättre batteriprestanda, mjukvara, större skärm och liknande.

Lite känslan av uppdatering "för att det är dags" och ingen revolution. Bef. D200 är för fräsch för totaluppgradering, och den enda svagare komponenten, sensorn, känns som en högoddsare om den ersattes.
 
freka586 skrev:
Om jag skulle våga mig på en chansning på D300 vs D200s så tror jag snarare på det senare. Där uppdateringar skulle kunna röra sig om ex. bättre batteriprestanda, mjukvara, större skärm och liknande.

Lite känslan av uppdatering "för att det är dags" och ingen revolution. Bef. D200 är för fräsch för totaluppgradering, och den enda svagare komponenten, sensorn, känns som en högoddsare om den ersattes.

Det är större sannolikhet att vi ser en D300.

Sony släppte A100n med samma sensor som sitter i D200n, nu har SONY en ny sensor på G iom SONYs lansering av deras AA ( Avancerade Amatör) modell.
1.5 eller 1.25 crop variant av samma sensor som kommer finnas i SONYs FF "semi pro" modell och antagligen i Nikons D3.

Nikon har ju sammarbetat länge med SONY och nu när SONY gör egna dSLR kameror så kommer vi nog få se SONY och Nikon gå "hand i hand" :).

Även Pentax får sina sensorer från SONY så även där kommer vi nog se lanseringar ungefär samtidigt med snarlika specs.
 
Tror ni Nikon har/kommer ha förbättrat bruset vid högre ISO tal? D200 är väl nästan känd för att ha höga brusfaktorer då ISO stiger över 400/800?

Om de inte fått ordning på bruset, så tror jag 40D kan komma att bli en ännu starkare rival än vad 30D tidigare varit.
 
Tänk på att det är skillnad på brus och brus. Först är det mängden i skuggor, mellantoner och högdagrar, sedan typen (luminans- respektive färgbrus) och även kvaliteten (där Nikons brus ofta framhålls som filmlikt). Därutöver har vi signal/brusförhållandet dvs hur mycket upplösning/skärpa/detaljer som behålls vid högre ISO-tal? Graden av tapp i färgmättnaden är ytterligare en faktor. Mina subjektiva observationer är att de nyaste modellerna dvs D40 och D40X kanske inte upplevs ha mindre brus men behåller upplösning och färg bättre vid högre ISO-värden. D40X tycks ju dessutom (enligt www.dpreview.com) ha bästa dynamiska omfånget av Nikon DSLR som den bibehåller i princip intakt upp till ISO 800. Frågan är om inte D40X har bästa brusbilden vid ISO 3200 (hallå D2HS-ägare!)?
 
CrazzlY skrev:
Tror ni Nikon har/kommer ha förbättrat bruset vid högre ISO tal? D200 är väl nästan känd för att ha höga brusfaktorer då ISO stiger över 400/800?

Om de inte fått ordning på bruset, så tror jag 40D kan komma att bli en ännu starkare rival än vad 30D tidigare varit.
Bruset hos Nikon har en tendens att vara lite överdrivet. Har sett helt underbara bilder med ISO 1600 där man inte kan se något brus. Det handlar mycket om fotografen.
 
Nya objektiv??
Jag känner mest ett sug av lite nya objektiv, t ex 70-200/4 AF-S VR, 400/5.6 AF-S VR, tror ni vi får se något sådant???
/ V
 
CrazzlY skrev:
Nja, jag tror du har rätt. Speciellt med tanke på att Canon nu släpper sin berkyktade "D200-dödare". Tror det krävs lite mer från Nikon än en uppdaterad mjukvara för att de ska kunna släppa någon ny D200 modell som kan stå upp mot 40D.

Hoppas personligen på att Nikon kan få ändan ur vagnen och bl.a. jobba på det brus som uppstår i ISO >800 (t.ex.).

Hej

Tror personligen att Canon 40D inte blir någon "D200-dödare". Möjligtvis angående brus men annars inte.

Vi får väl se.

Mvh

Omar
 
Zotamedu skrev:
Bruset hos Nikon har en tendens att vara lite överdrivet. Har sett helt underbara bilder med ISO 1600 där man inte kan se något brus. Det handlar mycket om fotografen.

Hej

Helt sant, mycket beror på fotografen vad han har för inställningar och hur duktig han är på att ta bort bruset. Sedan är det ju bra att exponera rätt.

Många glömmer bort detaljerna i brus debatten och även i tester. Man kan ju ta bort bruset, tex köra Neat image 10ggr, lite brus men samtidigt lite detaljer:) :)

Så man skall inte stirra sig blind på bruset utan även kolla detaljerna.

Själv tycker jag min MarkIII levererar relativt lite brus men vid högre ISO förvinner en del av detaljerna och färgerna blir mattare, lägre kontrast.

Handhållet 400mm 5.6 + 1.4x telekonverter

Skata på 2500 ISO

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79693738

Kanin på 2500 ISO

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79827462

Gräsand 800 ISO

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80361952

Ringduva 800 ISO

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80825060

Svan 800 ISO

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80865584

Intressant tråd mellan D2Xs och MarkIII, men jag tror fotografen har klantat till D2Xs bilderna, kan nog bli bättre.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24374366

Mvh

Omar
 
Vifo skrev:
Nya objektiv??
Jag känner mest ett sug av lite nya objektiv, t ex 70-200/4 AF-S VR, 400/5.6 AF-S VR, tror ni vi får se något sådant???
/ V

Hej

Bra önskan!

Två suveräna objektiv.

Ett 400/5.6 AF-S VR skulle bli väldigt populärt att använda tex handhållet för fågelfotografer för mindre peng och mindre vikt.

Hade själv ett 500mm + wimberley och "bytte ner mig"

Skriver lite om det i min blogg

http://www.fotosidan.se/blogs/omar/index.htm

Mvh

Omar
 
Ja, det vore kul om fler inlägg handlade om eventuella objektiv som kan tänkas lanseras.

Själv hade jag gärna sett att de hittade ett sätt att tillverka ett AF-S DX 17-55/2,8 för runt 6-7 tusen ;-)
 
jdandanell skrev:
Ja, det vore kul om fler inlägg handlade om eventuella objektiv som kan tänkas lanseras.

Själv hade jag gärna sett att de hittade ett sätt att tillverka ett AF-S DX 17-55/2,8 för runt 6-7 tusen ;-)

Ja det vore riktigt bra! =)
Skulle nog sälja lite för bra... de skulle inte hinna tillverka.
 
Huvudfrågan är väl tvåfaldig: Får vi den 23/8 reda på att Nikon kommer med ett fullframehus (eller 1.1 i cropfaktor) eller fortsätter DX-vägen intakt? Utifrån detta: Kommer Nikon bara att uppdatera sin objektivarsenal med AF-S och VR där så saknas idag eller blir det helt nya fasta gluggar och i så fall i DX- eller fullframeformat?

För egen del är jag nyfiken på ett FF-hus från Nikon (ur brus- och skärpedjupssynvinkel) men jag skulle nog också vilja se en professionell normalzoom (dvs 2.8) med AF-S och VR (väl medveten om att denna funktion inte påverkar rörelseoskärpa och leder till skärpebortfall).
 
Vifo skrev:
Nya objektiv??
Jag känner mest ett sug av lite nya objektiv, t ex 70-200/4 AF-S VR, 400/5.6 AF-S VR, tror ni vi får se något sådant???
/ V

Inte helt omöjligt, men troligtvis så blir det AF-S updateringar på gammla AF-D gluggar, kanske några VR varianter också, 17-55/f2.8 VR är nog ett bra tips.

Men 70-200/f4 AF-S VR och 400/f5.6 AF-S VR vore välkommet, det är väl många som önskar sig dom, själv skulle jag vara väldigt intresserad av en AF-S 400/f5.6 VR.

/kent
 
Såå det var någon på dpreview som nämde D200s och en kamera som heter D3.

Nu undrar jag bara vilken föregångare D3 har?
Någon som vet? Ty jag har aldrig hört talas om något liknande..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.