Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad de kommer säga på presskonferensen? Det lär du kunna läsa på de flesta foto-sidorna på nätet. Brukar sprida sig ganska snabbt.
 
Vet ni om någon sida eller något kommer filma konferansen så man kan se den?
Inte för jag vet varför man ska se den :p
 
Albin, bra fråga faktikst! Vore väldigt intressant att se vad dom säger. Men antagligen är det väl rätt kört, tror inte det är många företag som anordnar uppkoppling mot internet så att omvärlden kan följa presskonferensen live...

Dock ska jag förbi en fotobutik i morgon, kan höra mig för - vem vet, dom kanske kan hjälpa oss på ett eller annat sätt :)
 
Zotamedu skrev:
Jag tror att D3x och D3h kommer nu till hösten.
Hoppas inte det kommer en D200s eftersom jag köpte en D200 för två veckor sen.

Skulle det komma en D200S så kan man säkert uppgradera sin D220 som man kunde med D70
 
hj.cs skrev:
Skulle det komma en D200S så kan man säkert uppgradera sin D220 som man kunde med D70
Nu vet inte jag hur det fungerade med D70, men om man nu ska kunna uppgradera den så måste det allså innebära att Nikon *enbart* har ändrat i mjukvaran? Vet inte hur pass troligt det är.. Men vi får väl vänta och se!
 
om de släpper en uppföljare till D200 kan jag tänka mig att de ändrar mer än bara mjukvaran. men man vet ju aldrig. inte innan 22 eller 23 augusti i alla fall.
 
miniman skrev:
om de släpper en uppföljare till D200 kan jag tänka mig att de ändrar mer än bara mjukvaran. men man vet ju aldrig. inte innan 22 eller 23 augusti i alla fall.
Nja, jag tror du har rätt. Speciellt med tanke på att Canon nu släpper sin berkyktade "D200-dödare". Tror det krävs lite mer från Nikon än en uppdaterad mjukvara för att de ska kunna släppa någon ny D200 modell som kan stå upp mot 40D.

Hoppas personligen på att Nikon kan få ändan ur vagnen och bl.a. jobba på det brus som uppstår i ISO >800 (t.ex.).
 
Jag är beredd att sätta en stor stark på att det kommer en uppföljare till D2x och eventuellt en liiiten uppgradering av D200 (till D200s, typ). Det mesta kommer att handla om mjukvaran. Kanske några detaljer förbättras (vilka de än kan vara nu, kameran är ju nästan perfekt som den är. :)).

Och först efter ca 6 månader (nästa årets PMA?) kommer nästa riktiga uppdatering av D200 där den lånar teknik från uppföljaren till D2x som släps nästa vecka.

Nikon har följt detta mönster i ett antal år nu: först - en prokamera, sedan semipro som anammar tekniken från storebror. Efter det kommer en kamera för entusiast med lånad teknik från segmentet ovan och till sist instegs DSLR.
 
timofej skrev:
Jag är beredd att sätta en stor stark på att det kommer en uppföljare till D2x och eventuellt en liiiten uppgradering av D200 (till D200s, typ). Det mesta kommer att handla om mjukvaran. Kanske några detaljer förbättras (vilka de än kan vara nu, kameran är ju nästan perfekt som den är. :)).

Och först efter ca 6 månader (nästa årets PMA?) kommer nästa riktiga uppdatering av D200 där den lånar teknik från uppföljaren till D2x som släps nästa vecka.

Nikon har följt detta mönster i ett antal år nu: först - en prokamera, sedan semipro som anammar tekniken från storebror. Efter det kommer en kamera för entusiast med lånad teknik från segmentet ovan och till sist instegs DSLR.

Så du tror på en D3x och D3h tillsammans med en D200s nu och om ett tag en D300?
Låter rätt troligt och det är vad många verkar gissa på och önskar sig.
 
Zotamedu skrev:
Så du tror på en D3x och D3h tillsammans med en D200s nu och om ett tag en D300?
Jag tror på EN uppföljare till D2x (må den heta D3x eller något annat). Och en liten reservation att D200s inte ens kommer (80:20 odds att den kommer, skulle jag ge :)).
 
miniman skrev:
Men tror ni inte att Canon kommer vinna för mycket på sin 40D då?
Vinna vad? Antalat som börjar med en kamera i den prisklassen är inte så stort och jag tror inte nikonanvändare kommer byta från sina nya D200 för att köpa en D40 bara för att byta tillbaks när D300 kommer.
 
miniman skrev:
Men tror ni inte att Canon kommer vinna för mycket på sin 40D då?
Huh... vem bryr sig? Ett tag ett företag har bättre produkter i ett visst segment sedan släpper det andra sina nyheter och tar över. Det har vi sett i de senaste 10(?) åren nu.
 
miniman skrev:
Men tror ni inte att Canon kommer vinna för mycket på sin 40D då?

Om dom specar som läkt ut är sanna så är ju inte 40D någon större updatering från 30D och inget hot mot en eventuell D300.

Det florerar många rykten om D300 nu, tex 12mp och autofokussystemet från D2 serien (Cam2000), D3 serien skall enligt dom senast ryktena få ett helt nytt fokussystem på 52 punkter, så helt omöjligt är det ju inte att D300'an får ärva Cam2000, jag ställer mig i kö direkt om så är fallet.

/kent
 
Bokeh skrev:
Om dom specar som läkt ut är sanna så är ju inte 40D någon större updatering från 30D och inget hot mot en eventuell D300.

Det florerar många rykten om D300 nu, tex 12mp och autofokussystemet från D2 serien (Cam2000), D3 serien skall enligt dom senast ryktena få ett helt nytt fokussystem på 52 punkter, så helt omöjligt är det ju inte att D300'an får ärva Cam2000, jag ställer mig i kö direkt om så är fallet.

/kent
När kan D300 tänkas släppas i sådana fall?

Om vi nu enbart får se en D200S så ställer jag mig tveksam till att köpa en sådan ny, om det nu "endast" är lite uppdateringar i mjukvaran. Om så är fallet, så är det väl nästan smartare och mer ekonomiskt att köpa en D200 och sedan vara glad fram tills dess att D300 släpps?

Om nu inte 40D blir något underverk förstås...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.