Annons

Nikons garantipolicy. Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hur lyder Nikons garantipolicy? Låt säga att man köper ett hus i USA, kan man lämna in den på service i Sverige? Jag vet att Canon har världsgaranti på sina objektiv, men inte hus.

Hur resonerar Nikon?

det lär vara samma sak där, att det är världsgaranti på objektiven, men kontinentgaranti eller nåt liknande på kamerahusen. så köper du inom EU kan du lämna in huset på service här i sverige. (om jag inte helt missminner mig)

Jag vet att man kan betala för världsgaranti. Ring och fråga Nikon...annaras har du rätt, det måste på garantisedeln stå "world warranty" för att den ska gälla i Sverige. Står det något anta (minns ej vad) så är det kontintentbaserad garanti...tänkte köpa kamera i Asien och fick den förklaringen då.

Fler regler finns!

Om en butik i tex USA importerar gluggarna själv utan att ta in dom i landet via generalagenten kallas det gråimport. Då gäller butikens garantier och alltså inte världsgaranti. Världsgarantin sätts ur spel då respektive lands generalagent inte fått ha sina fingrar med i importen från ex Japan (Nikon).

/K

Okej, kan vara bra att veta. Åker till USA på fredag och har tänkt investera i ett nytt system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar