Annons

Nikons 8800 eller olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

looke

Medlem
har tyvär ltie bråttom, och ska välja en kamera antingen en nikon eller en olympus och priset ska ligga mellan 6000 - 8000 har kollar lit esnabbt nu och täntke höra vad som är bästa alternativet om man vill ha så mycket kamera som möjligt för högst 8000 kr :)

Har kollat in dessa.

olympus c 8080

Nikon CoolPix 8800

jag antar att 8700 och 8400 är sämre än 8800..? :)

lite snabb hjälp skulle uppskattas
vilken ska jag välja? :D

E-300 är en systemkamera med i jämförelse med nikon 8800 stor sensor, vilket innebär mindre brus och större dynamiskt omfång.
Det ger dessutom möjlighet till kortare skärpedjup.

Vidare så kan man med en systemkamera använda sig av ett stort urval av olika objektiv till skillnad mot kameror med inbyggda objektiv.

E-300 har desutom en optisk sökare, mekanisk zoom (på objektiven) och snabb AF.

Du får helt enkelt betydligt större fotografiska möjligheter med en systemkamera som E-300.

även om jag inte tänkt lägga ut nå mer pengar på den senare? så är e-300 bättre? finns de några fördelar med 8800 mer än att man kan lagra videosnuttar på den?

Om man nu funderar på en Nikon 8800..varför då inte satsa på en digital systemkamera istället?

Prisskillnaden är ju inte direkt astronomisk, samt att man får betydligt mer för pengarna...

Har ganska nyss köpt en 8800 som jag är nöjd med. Visste att jag köpte en kompromiss men det är ju själva poängen med prosumer.

Stort zoomomfång och kul med video, bl.a. timelapse-film.
Snabbheten eller snarare bristen på detta är det mest negativa. Minsta bländare är runt 8 (beroende på brännvidd).

Vill man ta de perfekta stillbilderna är väl E-300 bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar