Annons

nikonnatur och presscanon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hos FS crew är det 2-0, Sony räknas inte;). Inklusive forumvärdaran blir det 3-1. Och visst är det väl så att man ska ta seden dit man kommer!?

Befriande med ett gammalt hederligt märkeskrig i motsats till allt digital-/analogtjafs :)

Dags för lite popcorn igen tror jag.

Mors!

Nikonkameror har tagit Pulitzerprisbelönta
bilder nästan 50 gånger.

Gissa vem som kommer tvåa. Jo, Leica med 10 ggr.

Canon har klarat av 5 ggr.

Jag tror att de yngre väljer Canon till en del
beroende på deras i elektroniksammanhang betydligt bredare exponering. Till exempel video
och skrivare.

Det som är intressant med Canon är hur långsiktigt de arbetat med att komma in på proffsmarknaden.

Fram till 1970 fanns det bara Nikon som hade en professionell SLR kamera. Då introducerade Canon F1:an och en komplett serie med objektiv, med det dröjde drygt 15 år och ett teknikskifte och en ny modellserie, EOS, för att Canon skulle accepteras att proffsen.

Reklam och satsning på sportfotografer = TV-exponering gratis, gjorde sitt också. Vita teleobjektiv som alla kan känna igen i TV var också ett smart drag. Även om det fanns fler Nikonkameror i bild så syntes inte de pga de vita objektiven.

Slutresultatet är också intressant. Nikon har kanske vunnit striden om proffsen och avancerade amatörer marginellt, men Canon har sopat mattan med Nikon på de övriga marknadssegmenten. Och det är nog det jag misstänker var syftet när Canon började sälja profsskamror 1970.

håller med de som anser att Canon har ett marknadsmässigt försprång. Skulle tro att Canon har lyckats bättre på att marknadsföra sig än Nikon.
Idéen med vita telezommar var ju genial!
det syns ju på flera mils avstånd...
om man kollar på sport på tv är det inte så sällan man ser fotografer med västar eller tröjor där det står, Canon Eos, eller likande, men jag har aldrig sett dylik reklam för Nikon...

Sabud skrev:
Nikonkameror har tagit Pulitzerprisbelönta
bilder nästan 50 gånger.

Det var det värsta, och jag som trodde det var fotografen som tog bilderna.

Det påminner mig om den där usla vitsen där någon frågar om han kommer att kunna spela piano när skadan har läkt. "Javisst" blev svaret. "Så bra för det har jag inte kunnat förut".

Bara att tjacka en Nikon mao och se Pulitzerpriserna ramla in ...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar