Annons

Nikond7000 eller d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Spb

Avslutat medlemskap
Hej!
Finns det här någon vänlig själ som skulle vilja komma med lite råd angående vilken kamera jag bör välja. Nikon d7000 eller d7100? Jag är fortfarande en glad amatör. Hari dagsläget Nikon d5100 men är inte riktigt nöjd med den. Är det värt att lägga dom lapparna extra som d7100 kostar? Fotar väldigt varierat men mest porträtt. Skulle verkligen uppskatta om jag kunde få lite tankar kring dessa 2 kameror.

Hej!

Jag har själv en D7100 och en arbetskamrat har en D7000, båda är fantastiska kameror med ungefär samma upplevelse när du är ute och plåtar.

D7100 har några fler fokuspunkter vilket skulle kunna hjälpa dig om du fotograferar sport, djur eller barn och gillar att förlita dig på autofokus, den är även marginellt snabbare vad gäller antal bilder per sekund.

Displayen är snäppet större och snäppet mer högupplöst på D7100, jag har själv jämfört dock och tänkte inte ens på det innan jag läste specifikationen.

De egenskaper som fick mig att välja D7100 är:
- Den högre upplösningen, 24 mot 16 megapixlar, vilket ger mig möjlighet att beskära i bilder och ändå få hög upplösning, samt har möjlighet att få skarpare slutresultat i vissa fall genom att jag kan förminska något extra steg.
- Huset är marginellt större, vilket gör att det ligger riktigt bra i handen, gick från D80 och det är en fröjd att hålla i! D7100 är även något lättare än D7000.

Lycka till att välja, just nu är det ju absolut pangpris på D7000 och det ger dig som sagt en alldeles fantastisk kamera som trots sina tre år på nacken inte känns gammal alls!

Hej!
Finns det här någon vänlig själ som skulle vilja komma med lite råd angående vilken kamera jag bör välja. Nikon d7000 eller d7100? Jag är fortfarande en glad amatör. Hari dagsläget Nikon d5100 men är inte riktigt nöjd med den. Är det värt att lägga dom lapparna extra som d7100 kostar? Fotar väldigt varierat men mest porträtt. Skulle verkligen uppskatta om jag kunde få lite tankar kring dessa 2 kameror.

Vad är det du inte är nöjd med på d5100? antalet pixlar, antalet bilder per sekund, vädertätningen, antalet fokuspunkter? Jag har själv d5100 (och är glad amatör) och kommer så småningom att byta upp mig men då främst pga av fokuspunkterna då jag har svårt att i farten hinna fokusera på flygande fåglar. 7100 hade jag bytt till idag om jag skulle välja men förväntar mig inte att bilderna i sig kommer att bli bättre. Då är det nog objektiven och personen bakom kameran som är helt avgörande.

Vad är det du inte är nöjd med på d5100? antalet pixlar, antalet bilder per sekund, vädertätningen, antalet fokuspunkter? Jag har själv d5100 (och är glad amatör) och kommer så småningom att byta upp mig men då främst pga av fokuspunkterna då jag har svårt att i farten hinna fokusera på flygande fåglar. 7100 hade jag bytt till idag om jag skulle välja men förväntar mig inte att bilderna i sig kommer att bli bättre. Då är det nog objektiven och personen bakom kameran som är helt avgörande.

Hej!
Jag har aldrig riktigt kommit överens med hur kameran känns i handen. Jag gjorde misstaget att köpa kameran utan att ha känt på den. Men nu ska jag ge den till min sambo och köpa en ny antingen d7000 eller 7100. Som jag denna gång har varit och känt och klämt på. Och båda känns så himla mycket bättre att hålla i. Ytterligare en anledning till bytet är att jag har fått 2 objektiv som inte har inbyggd motor som jag vill kunna använda. Jag förväntar mig inte att bilderna blir bättre per automatik av en ny kamera.Jag är väl medveten om att det mesta ligger hos en själv. Man kan väl knappt köpa en kamera idag som är rent ut sagt dålig. Men som sagt jag har känt på båda dessa och gillar båda. Frågan är väl om det är värt att lägga nästan 3000 mer på 7100 när jag ändå är en amatör som antagligen kommer ha hel del att pilla med på en 7000?

Vill bara göra läxan bättre denna gång så uppskattar alla tankar kring dessa 2 kameror

Köp en 7000 och lägg pengarna du sparar på ett objektiv i framtiden. Har själv D7000 och är väldigt nöjd. Såg ingen direkt anledning för mig att betala nästan 4000 mer för i princip samma kamera.

När jag började fundera på att uppgradera mig från D5100 kom jag ganska fort fram till slutsatsen att D7000 inte var tillräckligt mycket bättre för att motivera ett byte. Men när D7100 kom så fanns det inte längre något att tveka på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar