Annons

Nikonblixtar och piratoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej, kommer i dagarna att byta system och köra Nikon - det blir en D300 och jag undrar hur känsligt Nikons blixtsystem är för "pirat" optik - typ Sigma till exempel. I mitt nuvarande Minolta system får jag ofta exponeringsproblem och får ratta rätt friskt på kompensationen för att få till det...Hur är Nikon? Anta att jag kör på en SB600...
 
Hej, kommer i dagarna att byta system och köra Nikon - det blir en D300 och jag undrar hur känsligt Nikons blixtsystem är för "pirat" optik - typ Sigma till exempel. I mitt nuvarande Minolta system får jag ofta exponeringsproblem och får ratta rätt friskt på kompensationen för att få till det...Hur är Nikon? Anta att jag kör på en SB600...

Jag har kör visserligen med Tokina 12-24 som enda "pirat-optik", men har aldrig haft några problem. Har inte läst om någon annan som haft det heller.

/Peter
 
Vad exakt är det för exponeringsproblem? Det måste vara kameran och blixten, inte optiken, som gör något fel.

Jag har inte hört att något kamerasystem skulle vara känsligt för tredjepartsoptik, men skulle det uppstå fel med optiken så är det nog snarare fokusfel än exponeringsfel.
 
eh vadå, ibland har man väl läst om folk med sigma problem och nikon problem också, af har jag också läst problem med

tycker väl att de inte riktigt presterar lika bra som nikons
inte de jag haft ivarje fall, fast det var till d80
nu har jag en tamron till d300 och, fungerar rätt bra
fast det objektivet flyger och har sig lite
är väl för att det är ett makro . tele objektiv, tamron 90/2.8
tyckte jag hade lite halvtaskig af med sigma 18-50(tror jag)/2.8 ibland, mest när jag använde fjärrkontroll iofs
 
eh vadå, ibland har man väl läst om folk med sigma problem och nikon problem också, af har jag också läst problem med

tycker väl att de inte riktigt presterar lika bra som nikons
inte de jag haft ivarje fall, fast det var till d80
nu har jag en tamron till d300 och, fungerar rätt bra
fast det objektivet flyger och har sig lite
är väl för att det är ett makro . tele objektiv, tamron 90/2.8
tyckte jag hade lite halvtaskig af med sigma 18-50(tror jag)/2.8 ibland, mest när jag använde fjärrkontroll iofs

Försvinner blixt problemen om du använder enklast möjliga TTL automatik på blixten? På Minolta lär visst ADI (avstånds information) kunna ställa till det med blixtexponeringen.
 
Senast idag använde jag min D200 tillsammans med sigmas "nya" 18-50/2.8 och sb-800... Både monterad på kameran och stående brevid i comande-mode... Inget fel på ljusmätningen där inte!
Sb-800 är ju bakåtkompitabel med äldre analoga hus så det funkar fint även med äldre gluggar...
Automatisk zoom på blixthuvudet kan säkert sluta fungera på vissa objektiv...
 
Mitt billiga sigma 18-50 3,5-5,6 har funkat fint tillsammans med sb800 så det verkar väl konstigt ifall andra ska vara sämre på det.
 
Vet av erfarenhet att Tamrons 90/2.8 Macro inte kan användas med nikons TTL utan att man behöver underexponera blixten kraftigt (även oregelbunden exponering/uteffekt). Har även läst att Tamrons 17-50/2.8 skall ha samma problem. Vet inte varför men kan kanske ha att göra med avståndsbedömningen el liknande. Den org optik jag använt har däremot inga problem, något annat vore inte heller accepterbart..
 
Hej igen

Problemen jag haft med Minolta har just varit underexponering med vissa objektiv. Det har gått bättre med Minoltas originaloptik. Men å andra sidan så har jag kört med en Sigma blixt så kombinationen kanske inte har varit den bästa!

Men spontant så verkar det som att Nikon sköter sig rätt bra tillsammans med andra tillverkare?
 
Men å andra sidan så har jag kört med en Sigma blixt så kombinationen kanske inte har varit den bästa!

Jag skulle tro att det nog är blixten som spökar. Jag har ett par Sigma-objektiv, men blixt skulle jag inte få för mig att köra något annat än original. Nikons blixtsystem är oerhört avancerat och säkert, både med blixten på kameran och fjärrstyrd från den interna blixten.

Jag fotar iofs ganska sparsamt med blixt, men å andra sidan, när jag använder blixten är det främst för upplättning med blandat blixt- och naturligt ljus, vilket ju är det svåraste för kamerans mätning.

Nikons blixtmätning är väldigt bra och missar väldigt sällan. Har inte märkt någon skillnad på mina Sigmaobjektiv och mina Nikkor, blixtmätningen är till 99% klockren.

PS. Självklart får man ju hjälpa kameran lite ibland med exponerings- och blixt-kompensation, kameran kan ju inte veta t.ex. vilken blandning mellan naturligt och blixt-ljus som jag vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.