Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är först brännvidd? Hur vet jag om jag var nöjd med den?
Det står ett millimetertal på optik. ex 18-55.
Lägre siffra ger mer vidvinkel.
Högre siffra mer tele.

Klassiskt är om du backar in i väggen men inte får med allt, då vill du ha mer vidvinkel.
Du vill ha föremålet i sökaren närmre/större utan att gå dit, då vill du ha mer tele(mer förstoring).

Var du nöjd med den brännvidd som kompakten hade?
Eller vill du få med mer i bild eller komma närmre eller både och?
 
Gå ett steg längre än till instegs modeller

Nej, det tror jag faktiskt inte. Jag vet från när jag själv var nybörjare och min första kamera var en D200, det är ju inte värre än att ställa in auto-ISO och P så är den som en D31000 på gröna rutan. Autofokus och liknande är så begränsat på en D3100 att jag tror det bara blir frustrerande!

Varje gång jag får en "nybörjarkamera" i händerna kan jag bara tänka på vilken tur jag hade som inte började med att köpa en sån utan gick på en ordentlig modell från början. Nybörjarkameror tror jag för övrigt att de kallas bara för att de enda som blir nöjda med dem är nybörjare, inte för att de är bättre än några andra för nybörjare.

Får nog hålla med Helmetrock här eftersom om man verkligen brinner för att fotografera och man fastnar i träsket så vill man få ut mer av kameran än vad en instegsmodell erbjuder. Själv var min första en Nikon D90 (ångrar lite idag att jag inte köpte en D300 direkt) som faktiskt trots bara 12 megapixel sensor är en helt underbar kamera att arbeta med och det känns som en fantastisk kamera att debutera med och den ligger väl mellan insteg och semiproffs men ett nytt hus om man kan få tag på det ligger väl runt 5000 +- 500 kronor. Kan man tänka sig begagnat så finns det både D90 och D300 att fynda på Tradera/Blocket eller Fotosidan.

En bra kombo är enligt mig (kanske lite över din budget) är http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d90af-sdx18-10535-56gedvr/117532.3301/

Men det viktigaste ta dig till en affär, känn och kläm på de olika modellerna/märkena och se vad som känns bäst i dina händer (menyer, storlek, känsla) det är väl den bästa rekommendationen jag kan ge.

Lycka till med fotograferandet

Niclas Palmqvist
 
Får nog hålla med Helmetrock här eftersom om man verkligen brinner för att fotografera och man fastnar i träsket så vill man få ut mer av kameran än vad en instegsmodell erbjuder. Själv var min första en Nikon D90 (ångrar lite idag att jag inte köpte en D300 direkt) som faktiskt trots bara 12 megapixel sensor är en helt underbar kamera att arbeta med och det känns som en fantastisk kamera att debutera med och den ligger väl mellan insteg och semiproffs men ett nytt hus om man kan få tag på det ligger väl runt 5000 +- 500 kronor. Kan man tänka sig begagnat så finns det både D90 och D300 att fynda på Tradera/Blocket eller Fotosidan.

En bra kombo är enligt mig (kanske lite över din budget) är http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d90af-sdx18-10535-56gedvr/117532.3301/

Men det viktigaste ta dig till en affär, känn och kläm på de olika modellerna/märkena och se vad som känns bäst i dina händer (menyer, storlek, känsla) det är väl den bästa rekommendationen jag kan ge.

Lycka till med fotograferandet

Niclas Palmqvist

Sant, men om man inte förstår sig på kameran blir det inte många kort tagna och där tror jag D3100 har en fördel i att den är mer pedagogiskt upplagd. Men visst, en D90 är kanske också ett bra köp :)
 
Det står ett millimetertal på optik. ex 18-55.
Lägre siffra ger mer vidvinkel.
Högre siffra mer tele.

Klassiskt är om du backar in i väggen men inte får med allt, då vill du ha mer vidvinkel.
Du vill ha föremålet i sökaren närmre/större utan att gå dit, då vill du ha mer tele(mer förstoring).

Var du nöjd med den brännvidd som kompakten hade?
Eller vill du få med mer i bild eller komma närmre eller både och?

Jag tycker att den var riktigt bra i brännvidden om jag nu förstod det hela rätt, men det tror jag nog. Jag vill nu lite både och tror jag.
Gärna mer tele, men jag var och kände på en som var 18-55 och en som var 18-55/300 (?) tror jag (om jag nu fått till siffrorna rätt).
Och då tyckte jag att den 18-55 räckte rätt så bra för mig till en början. Dessutom har min kompis ett annat objektiv som jag skulle få låna sa hon så då kanske en 18-55 räcker för mig?
 
Sant, men om man inte förstår sig på kameran blir det inte många kort tagna och där tror jag D3100 har en fördel i att den är mer pedagogiskt upplagd. Men visst, en D90 är kanske också ett bra köp :)

Jag var som jag skrev i inlägget innan och kollade på en D3100 och jag gillade den bäst av alla de jag kände i handen. Jag såg även en D5100 och en till D som jag inte riktigt minns namnet på. Men D3100 kändes rätt lätt och jag provade att trycka på knappen och att zooma och allt sånt och D3100 18-55 kändes mycket bra. Jag är dock fortfarande osäker på om jag ska köpa den med en 18-105 eller inte.
 
Jag tycker att den var riktigt bra i brännvidden om jag nu förstod det hela rätt, men det tror jag nog. Jag vill nu lite både och tror jag.
Gärna mer tele, men jag var och kände på en som var 18-55 och en som var 18-55/300 (?) tror jag (om jag nu fått till siffrorna rätt).
Och då tyckte jag att den 18-55 räckte rätt så bra för mig till en början. Dessutom har min kompis ett annat objektiv som jag skulle få låna sa hon så då kanske en 18-55 räcker för mig?
OK du var rätt nöjd.
För att du skall få samma täckning i brännviddsomfånget på din kompakt så måste du täcka 27-157mm
Nu hoppas jag att ngn rättar mig om jag har fel, det brukar man få snabb hjälp med här ;)

Då finns det 2 sätt att göra det. Ett eller flera objektiv.
18-55, kanske ngt kort. Men passar bra tillsammans med 55-200 / 55-300
18-105, lite mer
superzoom18-200, då får du lite mer.

Så vad är det då som skiljer GENERELLT:
ALLA objektiv är en kompromiss i sin kontruktion, ALLA.

En zoom är alltid en större kompromiss eftersom att den skall konstrueras till många brännvidder i ett paket.
Desto större zoomomfång desto mer kompromisser.
Desto större zoomomfång desto mörkare (mindre ljusgenomsläpp)

Om du märker det? tja kanske inte.
Men om du testar på en fast ljusstark optik i samma brännvidd så kommer du troligtvis att märka skillnaden.

I princip kan man betala hur mycket som helst för objektiv. Du måste fråga dig hur mycket du är beredd att lägga.
Jag tycker att man gör första valet mellan superzoom 18-200 eller inte.
En superzoom är smidig om man vill ha allt i ett. Oftast för den late som inte vill byta eller för resefotografen som vill hålla ner antalet prylar & vikt.

Andra valet står mellan mer eller mindre ljusstark normalzoom, 18-55 / 18-105 eller SIgma/Tamron 17-50/2,8

Tredje valet är om man vill lägga till en telezoom.
55-200 ger väldigt mycket för pengarna.
70-200/2,8 är många entusiasters val.

& allt beror på plånboken.

Själv valde jag 18-105 för att jag aldrig kommer att byta optik på just DEN kameran. (jag kommer köpa en till)
 
OK du var rätt nöjd.
För att du skall få samma täckning i brännviddsomfånget på din kompakt så måste du täcka 27-157mm
Nu hoppas jag att ngn rättar mig om jag har fel, det brukar man få snabb hjälp med här ;)

Då finns det 2 sätt att göra det. Ett eller flera objektiv.
18-55, kanske ngt kort. Men passar bra tillsammans med 55-200 / 55-300
18-105, lite mer
superzoom18-200, då får du lite mer.

Så vad är det då som skiljer GENERELLT:
ALLA objektiv är en kompromiss i sin kontruktion, ALLA.

En zoom är alltid en större kompromiss eftersom att den skall konstrueras till många brännvidder i ett paket.
Desto större zoomomfång desto mer kompromisser.
Desto större zoomomfång desto mörkare (mindre ljusgenomsläpp)

Om du märker det? tja kanske inte.
Men om du testar på en fast ljusstark optik i samma brännvidd så kommer du troligtvis att märka skillnaden.

I princip kan man betala hur mycket som helst för objektiv. Du måste fråga dig hur mycket du är beredd att lägga.
Jag tycker att man gör första valet mellan superzoom 18-200 eller inte.
En superzoom är smidig om man vill ha allt i ett. Oftast för den late som inte vill byta eller för resefotografen som vill hålla ner antalet prylar & vikt.

Andra valet står mellan mer eller mindre ljusstark normalzoom, 18-55 / 18-105 eller SIgma/Tamron 17-50/2,8

Tredje valet är om man vill lägga till en telezoom.
55-200 ger väldigt mycket för pengarna.
70-200/2,8 är många entusiasters val.

& allt beror på plånboken.

Själv valde jag 18-105 för att jag aldrig kommer att byta optik på just DEN kameran. (jag kommer köpa en till)

Jaah. Okej. Tack så jättemycket för all hjälp. Jag har bestämt mig för en Nikon D3100 och jag tror att jag börjar med en 18-55 objektiv och sedan kör på en större när jag sparat ihop mer pengar. Jag vill liksom inte gärna ruinera min pappa om han nu ska köpa den till mig. Jag sa liksom till honom att jag ville ha den i både födelsedagspresent och i julklapp :) Och det verkade han tycka lät rätt bra.
Vill nu tacka alla söta personer här som varit så gulliga mot mig och hjälpt mig på vägen till beslutet och gett mig massa tips!
Förhoppningsvis ser ni några av mina bilder här när jag väl inhandlat kameran.
Tills dess får ni alla ha det så bra och jätte TACK!
 

Denna:
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7999708

Bra pris för att få en riktigt kompetent väska som du säkert kommer att ha mycket glädje av! Minnet komemr du säkerligen också att bli nöjd med, 8GB räcker nog till en början, sen kan du ju köpa ett eller ett par minneskort till om det skulle vara så :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.