Eftersom du är nybörjare kommer du antagligen att vilja fråga dina vänner och familj som har Nikon, så jag skulle köra på det. Annars tror jag att du blir lika nöjd med 1100D som med D3100. Välj INTE P510 om du vill ha en systemkamera, för oavsett vad återförsäljarna vill kalla det så är det ingen systemkamera, objektivet går t.ex.inte att byta. Nikon 1J1 är en annan typ av systemkamera, en spegellös. Jag har dålig koll på spegellösa systemkameror, men det jag vet är att det blir svårt för dig att använda dina kompisars/familjs objektiv, eftersom du måste ha en adapter mm. Dock är den liten, vilket kan passa dig. Objektivutbudet är mycket litet i jämförelse och därför är det svårare att hitta billigt begagnat. Än finns heller inga tredjepartstillverkare (Tamron, Sigma) som gjort objektiv än, vilket också pressar upp priserna lite.
Jag skulle köra på en D3100, den tror jag du kommer bli jättenöjd med! Sen skulle jag kika på Nikon 18-105 3.5-5.6 att ha till, de finns i kit här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693310
Hoppas du hittar en kamera
Edit: En spegellös kamerahar en mindre sensor, vad det betyder tror jag inte att du behöver bry dig om än, men vad det innebär är att du får sämre bildkvalité. Kanske inte massor, men sämre blir det.