Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

renniz

Medlem
Hej alla.
Jag är en ung tjej som älskar att fotografera och jag har hittills haft en vanlig digital kompakt kamera, men jag vill nu ha en bra systemkamera. Den ska vara någorlunda liten och jag vill att den ska vara billig och prisvärda. Jag är en total nybörjare på fotografering, men vänner och vissa familjemedlemmar har riktiga nikon systemkameror och jag har blivit intresserad sedan jag fått hålla på lite smått med deras.
Nu är jag ingen expert så vet inget om kameror och ber er ge mig tips på någon bra och billig (ja i alla fall någorlunda billig) som är bra för nybörjare.
Det kan vara canon eller nikon eller olympus.
Tack på förhand.
 
Hej alla.
Jag är en ung tjej som älskar att fotografera och jag har hittills haft en vanlig digital kompakt kamera, men jag vill nu ha en bra systemkamera. Den ska vara någorlunda liten och jag vill att den ska vara billig och prisvärda. Jag är en total nybörjare på fotografering, men vänner och vissa familjemedlemmar har riktiga nikon systemkameror och jag har blivit intresserad sedan jag fått hålla på lite smått med deras.
Nu är jag ingen expert så vet inget om kameror och ber er ge mig tips på någon bra och billig (ja i alla fall någorlunda billig) som är bra för nybörjare.
Det kan vara canon eller nikon eller olympus.
Tack på förhand.

Har Dina vänner och familj Nikon rekommenderar jag att även Du skaffar Nikon.
Förutom att Nikon så klart är bäst kan man låna objektiv och tillbehör av varandra.
(nåja, andra tillverkare har också bra grejor) ;)
Vad har Du för budget?! Kanske en begagnad D90 kan vara ett bra val trots att den har några år på nacken?
De nyare instegsmodellerna har jag dålig koll på men se till att Du får en AF-motor i kamerahuset så Du kan använda alla objektiv med AF.
 
Utgå från objektiven!
Förstår att det är en märklig uppmaning till en nybörjare men det är lätt att fastna i ett kameramärke som man kanske ångra. Objektiv kan bara undantagsvis flyttas mellan kameramärkena och utgör efter ett tag, om man blir "biten", den större investeringen.
Här på FS går debatten om kamerahus het mellan Nikon och Canon anhängare. Det tyder på att det för de allra flesta saknar betydelse vilket märke man väljer. Vore det stora skillnader skulle inte debatten finnas. Nu letar man skillnader med mikroskop.
 
Har Dina vänner och familj Nikon rekommenderar jag att även Du skaffar Nikon.
Förutom att Nikon så klart är bäst kan man låna objektiv och tillbehör av varandra.
(nåja, andra tillverkare har också bra grejor) ;)
Vad har Du för budget?! Kanske en begagnad D90 kan vara ett bra val trots att den har några år på nacken?
De nyare instegsmodellerna har jag dålig koll på men se till att Du får en AF-motor i kamerahuset så Du kan använda alla objektiv med AF.

Jag har ju en digital kamera som är Nikon som jag är otroligt nöjd med, men jag vill nu ha en systemkamera.
Jag vet inte riktigt vad min budget är då det är nog mina föräldrar som ska köpa i present, men kanske 5000 max?
Jag vet som sagt ingenting alls om systemkameror, men AF är ngt jag gärna vill ha på den.
 
Jag har ju en digital kamera som är Nikon som jag är otroligt nöjd med, men jag vill nu ha en systemkamera.
Jag vet inte riktigt vad min budget är då det är nog mina föräldrar som ska köpa i present, men kanske 5000 max?
Jag vet som sagt ingenting alls om systemkameror, men AF är ngt jag gärna vill ha på den.

Du kanske till och med kan få tag på en D300 i bra skick för den pengen. Väldigt lik D90 men betydligt tåligare och har reglagen lätt tillgängliga. Mer en semiproffskamera väl värd sitt pris
 
Du kanske till och med kan få tag på en D300 i bra skick för den pengen. Väldigt lik D90 men betydligt tåligare och har reglagen lätt tillgängliga. Mer en semiproffskamera väl värd sitt pris

Jag har kollat lite på Nikon D3100.. Är den bra för mig som är nybörjare?
Såg att den hade AF och har läst rätt mycket bra om den, men fattade inte så mycket av det de skrev.
 
Utgå från objektiven!
Förstår att det är en märklig uppmaning till en nybörjare men det är lätt att fastna i ett kameramärke som man kanske ångra. Objektiv kan bara undantagsvis flyttas mellan kameramärkena och utgör efter ett tag, om man blir "biten", den större investeringen.
Här på FS går debatten om kamerahus het mellan Nikon och Canon anhängare. Det tyder på att det för de allra flesta saknar betydelse vilket märke man väljer. Vore det stora skillnader skulle inte debatten finnas. Nu letar man skillnader med mikroskop.

Vad är ett bra objektiv då?
 
Alla systemkameror har autofokus, så oroa dig inte över det ;) Skillnaden är att de lite dyrare kamerahusen har inbyggd motor för att kunna fokusera med äldre objektiv som inte har inbyggd autofokus. De flesta moderna objektiv har autofokusmotor (och därmed fungerar autofokus med alla kamerahus), och köper du en kamera där objektiv ingår så är det garanterat med fokusmotor i objektivet!
 
Vad är ett bra objektiv då?
Därom tvistas det men jag valde Canon. Främst p.g.a. deras långa objeltiv. Tänker Du köpa ett - två korta objektiv så spelar det förmodligen ingen större roll men får Du ett större intresse att fotografera natur - fåglar - djur så så får det betydelse enligt min uppfattning.
 
Alla systemkameror har autofokus, så oroa dig inte över det ;) Skillnaden är att de lite dyrare kamerahusen har inbyggd motor för att kunna fokusera med äldre objektiv som inte har inbyggd autofokus. De flesta moderna objektiv har autofokusmotor (och därmed fungerar autofokus med alla kamerahus), och köper du en kamera där objektiv ingår så är det garanterat med fokusmotor i objektivet!

Har alla nya objektiv AF? Jag kan juh som sagt inget och vill gärna lära mig. Jag har ett jättestort intresse av att fotografera redan, dessutom så fotograferar jag massor med min vanliga digitala Nikon, men vill kunna ta bättre bilder då den här tar bra bilder, men inte på inzooming :(
 
Därom tvistas det men jag valde Canon. Främst p.g.a. deras långa objeltiv. Tänker Du köpa ett - två korta objektiv så spelar det förmodligen ingen större roll men får Du ett större intresse att fotografera natur - fåglar - djur så så får det betydelse enligt min uppfattning.

Jag vill gärna fotografera natur, fåglar, djur i allmänhet, byggnader och landskap så om jag kan få en bra inzooming skulle vara fint. Jag får ju inte till så bra bilder på inzooming nu.
Ni får alla ursäkta om jag inte använder rätt språk inom detta ämne, men som sagt så är jag helt ny på allt detta förutom att bara se ett fint objekt och sedan fota det xD
 
Beroende på hur man räknar kvaliten på fågelbilderna blir priset snabbt dyrare.
Inzoomning som du pratar om tror jag att du egentligen menar en teleobjektiv.

Då blir det genast lite dyrare. (de teleobjketivena någon pratade om som är mellan nikon och canon de kostar ju minst 10.000 kr styck, så du kan nog strunta i dem så länge ;) )

En nikon D3100 tror jag skulle passa dig bra.

Sen med antingen:
18-55 mm
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD31001855VR


18-105 mm
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR


18-55 + 55-200 mm
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018200VR


18-55 + 55-300 mm
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018300VR



Med billigaste alternativet överst. Dyrare längre ner, men du får mer brännvidd (det du tar kort på verkar närmare ju högre brännvidd) Du vill se till att det står VR på alla objektiven, de har fått mycket bättre recensioner än de utan. (VR står för vibrationsreducering så objektiven skakar mindre)

Det brukar finnas att testa i olika kamera affärer, så skriv ner lite på ett papper som du vill testa. Så gör du det.


Zoom menas med att objektiven kan ändra brännvidd,
kortfattat ger en lång brännvidd ett intryck av att du står närmare än du gör. (bra för fågelfoto)
 
Tack så jättemycket för all er hjälp och jag tror att det här kommer hjälpa mig i mitt sökande =)
Jag såg ett objektiv på sibas hemsida som verkade vara något som ni pratade om, men vet inte om det var något samtidigt.
Den hette "Nikon Optik 55-200 AFS DX VR" Den var inte så himla dyr ändå bara den tycker jag, men samtidigt så kanske det objektivet inte var liknande?

Tycker ni att jag ska köpa ett paket med kameran och objektiv samtidigt eller tycker ni att jag kan vänta lite med objektivet mm? Jag vet inte direkt om jag kommer gå ut på en gång och börja fota djur och natur eftersom jag inte kan något, men kanske bra att ha på en gång?
 
Alla kameror och i princip alla objektiv utom några udda varianter du kan köpa nya idag har AF. Dock har Nikon egenheten att de har två olika system, AF och AF-S. AF-S fungerar på alla digitala systemkameror medan AF inte fungerar på de enklaste och billigaste.


Om du vill fota djur och fåglar tror jag inte att D3100 är det bästa valet, den är rätt långsam och svårhanterad i snabba situationer. Till exempel är autofokusen inte alls lika avancerad som på de dyrare, den saknar flera direktknappar till viktiga funktioner. Är du seriöst intresserad av fåglar kommer det att kosta bra med pengar, att köpa riktiga grejer från början gör det billigare än att först köpa grejer som inte räcker och byta dem senare. Köp hellre grejerna i lugn takt när du får pengar till det, passa på att läsa på vad du ska ha under tiden.

Jag tror att en D300 är det vettigaste du kan köpa om du har en budget på 5-6 000, men då kan du inte räkna med att få ett objektiv med.
 
Skall bara lägga till att det som generellt får kamerautrustning att snabbt springa iväg i pris är viss sportfoto, vädertätning och fågelfoto. Är fågel hyffsat viktigt men budgeten begränsad kan jag tipsa om Sigma 120-400 OS HSM. Den går på ca 5000:- beg. Då det finns lite variation hos Sigma bör man testa att den fokuserar rätt och förefaller skarp. Har inte provat den själv men hade deras 80-400 OS och den var prisvärd. Man kan inte få allt förstås - den kommer ju aldrig komma nära en fast 400 i skärpa och autofokus kommer inte att vara på topp i sämre ljus men det kan vara en bra kompromiss. Ett annat populärt val är beg Sigma 100-300/4,0 HSM (dock utan bildstab OS). Den skall ta en 1,4x konverter utan allt för mycket förlust i skärpa och ett bra ex är väldigt skarpt utan TC - närmar sig fasta brännvidder. Dessa objektiv väger en del dock. Kan man skippa fåglar och därmed klarar sig med bara 300mm finns Nikkor 70-300 AF-S VR eller Tamron 70-300 VC (Sigmas 70-300 HSM OS är inte fullt lika skarp). Tamron kostar bara ca 3500:- ny.
 
Hej alla.
Jag är en ung tjej som älskar att fotografera och jag har hittills haft en vanlig digital kompakt kamera, men jag vill nu ha en bra systemkamera. Den ska vara någorlunda liten och jag vill att den ska vara billig och prisvärda. Jag är en total nybörjare på fotografering, men vänner och vissa familjemedlemmar har riktiga nikon systemkameror och jag har blivit intresserad sedan jag fått hålla på lite smått med deras.
Nu är jag ingen expert så vet inget om kameror och ber er ge mig tips på någon bra och billig (ja i alla fall någorlunda billig) som är bra för nybörjare.
Det kan vara canon eller nikon eller olympus.
Tack på förhand.

Jag tror nog ibland att Fotosidan kanske inte riktigt är rätt ställe att som nybörjare be om prylråd, för alla här lägger ju gärna ut en förmögenhet! Om jag skulle ha varit i din sits så skulle jag ha valt en av de enklaste instegskamerorna, alltså 1100D eller D3100 och försökt köpa ett ganska bra objektiv till, kanske den här kombon skulle kunna passa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693310. Jag är övertygad om att du kommer märka en jätteskillnad mot din nuvarande kamera och du kommer inte att behöva lägga ut en förmögenhet.

De mer avancerade kamerorna är bättre om man kan mycket om att fotografera med en systemkamera, men det kan också bara bli vansinnigt krångligt om man inte förstår vad alla knappar är bra till. Instegskamerorna är ofta väldigt pedagogiska och har en "hjälp"-knapp där man kan få saker förklarade för sig i menysystemet.
 
Alla kameror och i princip alla objektiv utom några udda varianter du kan köpa nya idag har AF. Dock har Nikon egenheten att de har två olika system, AF och AF-S. AF-S fungerar på alla digitala systemkameror medan AF inte fungerar på de enklaste och billigaste.


Om du vill fota djur och fåglar tror jag inte att D3100 är det bästa valet, den är rätt långsam och svårhanterad i snabba situationer. Till exempel är autofokusen inte alls lika avancerad som på de dyrare, den saknar flera direktknappar till viktiga funktioner. Är du seriöst intresserad av fåglar kommer det att kosta bra med pengar, att köpa riktiga grejer från början gör det billigare än att först köpa grejer som inte räcker och byta dem senare. Köp hellre grejerna i lugn takt när du får pengar till det, passa på att läsa på vad du ska ha under tiden.

Jag tror att en D300 är det vettigaste du kan köpa om du har en budget på 5-6 000, men då kan du inte räkna med att få ett objektiv med.

Svårhanterad är ju väldigt relativt! För en nybörjare skulle jag nog säga att en D300 är mycket svårare arr få kontroll över än vad en D3100 är..!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.