Tack för ditt svar, det besannade mina farhågor.
Det finns perioder då jag ofta byter objektiv i dammig miljö, och får då in en hel del damm på min D7200 redan nu.
Jag får nog tänka några varv extra på om det är rätt med Z- kamera för mig i nuläget, men förmodligen avvaktar jag tills Nikon löst problemet på ett eller annat sätt.
Smuts får du in i alla kameror, att det skulle bli mer i en spegelfri tvivlar jag på - där sitter ingen spegel och viftar runt damm
Jag är mer bekymrad för vad damm gör med mekaniska slutare. Fundera över hur tunna och spröda slutarlamellerna är och med vilken precision man vill att de skall arbeta.
Fördelen med spegefria är att det är markant mycket enklare att göra rent sensorn där. Och som Magnus påpekat tidigare i tråden sitter det skyddsglas på alla sensorer. Att göra rent det är inte mycket konstigare än att man får ta bort damm från frontlinsen på objektiv lite då och då.
Damm, smuts, snö, is och fukt i och på utrustningen är något man får leva med om man vill få bilder. Här nedan några exempel från en underbar morgon i Namibia hösten 2019:
Här nedan mina tre fotokollegor från resan, illustrerar rätt väl miljön vi fotograferade i. Notera hur man enkelt fixar så stativ inte sjunker ned så lätt i sand
Gissa en gång om det fanns damm på och i kameragrejerna efter den morgonen. Se även bifogad bild av ryggsäck och stativ efteråt
Samtliga bilder ovan är för övrigt tagna med en Z6.
Jag skulle säga att det större bekymret i sådana här situationer är damm i objektiven, min 70-200 rasslade en hel del under zooming resten av den resan (och åkte efteråt in på rengöring hos Nikon). Och i många andra situationer är det fukt i elektroniken i kameror och objektiv som är den stora fienden.
Damm på sensorn kan man enkelt fixa själv.