Annons

Nikon Z, risk för att skada sensorn vid objektivbyte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Nikon Z-kamera. Eftersom jag byter objektiv ofta är min största farhåga att sensorn är helt öppen för damm och regn vid objektivbyte samt lätt kan få fingeravtryck eller skadas på något annat vis.

Ni som har erfarenhet av Z-systemet, är dessa kameror ur den här synpunkten mer känsliga än DSLR och är det i så fall ett stort problem?
 
Mina erfarenheter kommer från min Z5 och tidigare från de Nikon 1 kamerahus som jag äger/ägt.
Själv upplever jag inte det som något problem. I det fall något skulle hamna på sensorn så är den ju betydligt lättare att rengöra än den sensor som ligger långt in i kamerhuset bakom spegeln.
Sedan beror det givetvis på din egen fingerfärdighet. Regnar det och du måste byta objektiv så undvik att vrida kameran uppåt utan att objektivet är monterat!
Men sånt är ju självklart.
Jag upplever inte att man måste vara mer försiktig vid objektivbyten på spegellösa kameror jämfört med vanliga spegelreflexer. Digitala spegelreflexer har jag haft i 20 år.
 
Har en Z6ii, visst är sensorn mer öppen, men är man lite försiktig så är det inget problem. Man har ju inte fingrarna inte i huset så fingeravtryck kan man utesluta, jag håller alltid öppningen nedåt vid objektivbyte så har partiklarna har en möjlighet att ramla ut istället för in. Jag gör kanske rent sensorn någon extra gång per år på Z6 i jämfört med min DSLR
 
Sensorn är inte helt öppen. Framför sensorn sitter flera filter och ett skyddande glas. Glaset går utmärkt att rengöra vid behov.
 
Jag funderar på att köpa en Nikon Z-kamera. Eftersom jag byter objektiv ofta är min största farhåga att sensorn är helt öppen för damm och regn vid objektivbyte samt lätt kan få fingeravtryck eller skadas på något annat vis.

Ni som har erfarenhet av Z-systemet, är dessa kameror ur den här synpunkten mer känsliga än DSLR och är det i så fall ett stort problem?
Jag har sedan några år tillbaka en Z6 med FTZ-adaptern. Använder mina fasta Nikkor-objektiv från 60/70/80/00-talen, så jag byter ofta. jag har aldrig upplevt några problem.
 
Om sätter på kameran och tar ut batteriet när kameran är på (inte i stand by -läge) så kommer den där "slutargardinen" att stanna i läget framför sensorn. Ger lite bättre skydd än helt öppet. Borde vara en enkel firmwareuppdatering som Nikon kan fixa att den alltid är nere när kameran är avstängd.

Jag sätter ofta på och av konverter har har tyvärr fått in en del smuts i min z6ii.
 
Om sätter på kameran och tar ut batteriet när kameran är på (inte i stand by -läge) så kommer den där "slutargardinen" att stanna i läget framför sensorn. Ger lite bättre skydd än helt öppet. Borde vara en enkel firmwareuppdatering som Nikon kan fixa att den alltid är nere när kameran är avstängd.

Jag sätter ofta på och av konverter har har tyvärr fått in en del smuts i min z6ii.
Hur robust är slutargardinen? Är det lameller eller liknade som det kan fastna skit i? Har funderat på varför man inte lämnar slutaren stängd vid objektivbyte, men har tänkt att det kanske är en anledning att det är lättare att göra rent glaset framför sensorn än att plocka ur skit i slutaren
 
På min kamera stängs slutaren när jag stänger av kameran. Åtminstone kan man ställa in att den ska göra så. Fast det är en Canon.
 
På min kamera stängs slutaren när jag stänger av kameran. Åtminstone kan man ställa in att den ska göra så. Fast det är en Canon.

Det gäller vissa Canon, men inte alla. I och för sig skyddar det mot damm, men jag är lite tveksam till hur bra det egentligen är eftersom slutaren inte är överdrivet robust vad gäller fysisk åverkan. Damm är lättare att fixa än en kraschad slutare. Nikons Z9, som inte har något vanlig slutare, har en kraftigare skyddsridå den kan stänga på motsvarande sätt istället. Det gäller dock bara den proffsmodellen, åtminstone hittills.
 
Om sätter på kameran och tar ut batteriet när kameran är på (inte i stand by -läge) så kommer den där "slutargardinen" att stanna i läget framför sensorn. Ger lite bättre skydd än helt öppet. Borde vara en enkel firmwareuppdatering som Nikon kan fixa att den alltid är nere när kameran är avstängd.

Jag sätter ofta på och av konverter har har tyvärr fått in en del smuts i min z6ii.

Det här förstår jag inte alls? Slutaren är förstås öppen när kameran är på, annars kan du inte se något i sökaren på en spegellös kamera. Såvitt jag minns parkerar Nikon även den (i förekommande fall) stabiliserade sensorn när man slår av kameran, så rycker man batteriet kommer den troligen hänga och dingla istället. Det gör den i och för sig på en del tillverkares kameror ändå.
 
Om sätter på kameran och tar ut batteriet när kameran är på (inte i stand by -läge) så kommer den där "slutargardinen" att stanna i läget framför sensorn. Ger lite bättre skydd än helt öppet. Borde vara en enkel firmwareuppdatering som Nikon kan fixa att den alltid är nere när kameran är avstängd.

Jag sätter ofta på och av konverter har har tyvärr fått in en del smuts i min z6ii.
Tack för ditt svar, det besannade mina farhågor.

Det finns perioder då jag ofta byter objektiv i dammig miljö, och får då in en hel del damm på min D7200 redan nu.

Jag får nog tänka några varv extra på om det är rätt med Z- kamera för mig i nuläget, men förmodligen avvaktar jag tills Nikon löst problemet på ett eller annat sätt.
 
Den enda kameran som gör ett ordentligt försök på detta är nog Nikon Z9, med sin skyddsridå när kameran är avstängd. Spegelreflexkamerorna har vissa mekaniska fördelar för att hindra damm att nå sensorn, men jag skulle nog inte vilja överdriva dessa fördelar.

Fotar man i sanning dammiga miljöer finns, som jag ser det, bara en lösning: en eller två extra kameror med optik man i fält inte ämnar skifta.

Om sätter på kameran och tar ut batteriet när kameran är på (inte i stand by -läge) så kommer den där "slutargardinen" att stanna i läget framför sensorn. Ger lite bättre skydd än helt öppet. Borde vara en enkel firmwareuppdatering som Nikon kan fixa att den alltid är nere när kameran är avstängd.

Jag sätter ofta på och av konverter har har tyvärr fått in en del smuts i min z6ii.

Detta har diskuterats mycket på DPReviews forum och jag skulle vara enormt försiktig med detta lifehack. Ridån, eller gardinen, är delikat och inte ämnad att vara blottat för elementen. Misstänker vissa känt sig styrkta i detta i och med Z9 och dess skyddande slutare, men de är konstruerade med olika material och huvudsaklig funktion. Risken är att den ömtåliga materialet får smuts på sig och slutarmekaniken pajar, för att hindra damm att nå sensorn.

Det här förstår jag inte alls? Slutaren är förstås öppen när kameran är på, annars kan du inte se något i sökaren på en spegellös kamera. Såvitt jag minns parkerar Nikon även den (i förekommande fall) stabiliserade sensorn när man slår av kameran, så rycker man batteriet kommer den troligen hänga och dingla istället. Det gör den i och för sig på en del tillverkares kameror ändå.

Det är någon automatisk grej. Finns vida dokumenterat även om något kontraintuitivt. Har det möjligtvis att göra med någon spänning som krävs för att slutarridån ska låsa elektromagnetiskt? Det här med el är som magi för mig, så jag gissar bara helt ovetandes.

Såhär kan tricket se ut:
 
Tack för ditt svar, det besannade mina farhågor.

Det finns perioder då jag ofta byter objektiv i dammig miljö, och får då in en hel del damm på min D7200 redan nu.

Jag får nog tänka några varv extra på om det är rätt med Z- kamera för mig i nuläget, men förmodligen avvaktar jag tills Nikon löst problemet på ett eller annat sätt.

Smuts får du in i alla kameror, att det skulle bli mer i en spegelfri tvivlar jag på - där sitter ingen spegel och viftar runt damm :cool:

Jag är mer bekymrad för vad damm gör med mekaniska slutare. Fundera över hur tunna och spröda slutarlamellerna är och med vilken precision man vill att de skall arbeta.

Fördelen med spegefria är att det är markant mycket enklare att göra rent sensorn där. Och som Magnus påpekat tidigare i tråden sitter det skyddsglas på alla sensorer. Att göra rent det är inte mycket konstigare än att man får ta bort damm från frontlinsen på objektiv lite då och då.

Damm, smuts, snö, is och fukt i och på utrustningen är något man får leva med om man vill få bilder. Här nedan några exempel från en underbar morgon i Namibia hösten 2019:

Namibia-2019-Greenfire-01.jpg
Namibia-2019-Greenfire-03.jpg
Här nedan mina tre fotokollegor från resan, illustrerar rätt väl miljön vi fotograferade i. Notera hur man enkelt fixar så stativ inte sjunker ned så lätt i sand :)
Namibia-2019-Greenfire-02.jpg
Gissa en gång om det fanns damm på och i kameragrejerna efter den morgonen. Se även bifogad bild av ryggsäck och stativ efteråt :cool:

Samtliga bilder ovan är för övrigt tagna med en Z6.

Jag skulle säga att det större bekymret i sådana här situationer är damm i objektiven, min 70-200 rasslade en hel del under zooming resten av den resan (och åkte efteråt in på rengöring hos Nikon). Och i många andra situationer är det fukt i elektroniken i kameror och objektiv som är den stora fienden.

Damm på sensorn kan man enkelt fixa själv.
 

Bilagor

  • Namibia-2019-Greenfire-04.jpg
    Namibia-2019-Greenfire-04.jpg
    260.1 KB · Visningar: 50
Jag funderar på att köpa en Nikon Z-kamera. Eftersom jag byter objektiv ofta är min största farhåga att sensorn är helt öppen för damm och regn vid objektivbyte samt lätt kan få fingeravtryck eller skadas på något annat vis.

Ni som har erfarenhet av Z-systemet, är dessa kameror ur den här synpunkten mer känsliga än DSLR och är det i så fall ett stort problem?

Med Z9 kan du stänga en slutare för att förhindra damm. Märker själv att min Z6 är som en damm magnet, har fått in mindre damm i min Z50, men är väl för att det är en mindre sensor.
 
Fördelen med spegefria är att det är markant mycket enklare att göra rent sensorn där. Och som Magnus påpekat tidigare i tråden sitter det skyddsglas på alla sensorer. Att göra rent det är inte mycket konstigare än att man får ta bort damm från frontlinsen på objektiv lite då och då.

Å andra sidan är det ju halvt omöjligt att göra rent frontlinsen på ett objektiv utan att lämna några som helst spår. Alltid nåt jäkla klet, oavsett vilka fräsiga produkter man använder. Det vill man ju inte ha på sensorglaset liksom.

/En som (lyckligtvis) hittills aldrig behövt rengöra sensorn på någon kamera, nånsin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.