Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Kontrar med den nog mest korkade reklamdriven från Nikon..

Köp den för att imponera.
Det är okej, det är en Nikon.

Jo den där har man sett en antal gånger, blir lika glad varje gång. Varför? För att jag har Canon såklart.

Jeppe skrev:

Då vet man varför folk köper Nikon. Inte för att fotografera, utan för att imponera.. Beklämmande Svenska Nikon, beklämmande...

Det är väl ett bland många skäl till att någon väljer att köpa just ett specifikt märke..
Kanske lite klantig reklam, men samtidigt ganska ärlig på ett mänskligt plan.
Finns nog garanterat dem som köper Canon, Leica, Porsche, Nikon, BMW, Daimler, Pentax, Hasselblad, Ferarri för att imponera...

Javisst Johan.. Jag sa inte detta som någon kritik mot Nikon, utan mer som en liten brandfackla mot annonseringen/marknadsföringen. Där tycker jag att Canon har ett stort försprång.

Men som jag skrev i mitt inledande inlägg..

De är lika bra fast olika.

Jeppe skrev:
Den är ju nästan subtilt elegant jämfört med Canons desperata dräpare som de körde för nåt år sen, "Nothing screams amateur like a third party lens"

mganga skrev:
Tja, det beror ju på hur man ser det. Klart man blir imponerad när någon lyckas med en bra bild med en Nikon ... med en Canon blir det ju alltid bra :)
Sade han med den stora fotografiska erfarenheten som provat alla fabrikat och format........
Us

Senast ändrad:
Hej, nu ändrade du din text! Men men... jag skulle ju bara vara lite rolig, trodde jag :)

Senast ändrad:
Vad det gäller reklam så är det väl Pentax som gjort en riktig vurpa i sitt senaste försök att ragga kunder.

Ah, lugnt, jag skrattade bara ... jag fotar för att det är roligt, inte för att jag duktig, alla har ju inte den gåvan ;-)

Jeppe skrev:

Då vet man varför folk köper Nikon. Inte för att fotografera, utan för att imponera.. Beklämmande Svenska Nikon, beklämmande...
Ja, annat var det förr. Jag har kommit över en packe gamla Foto från 60-talet och där hittade jag en annons från Canon med en kvinna som leende tittar in kameran, blinkar och säger "Min karl har en Canon"!!!!!
Nu förstår jag varför folk köper Canon!

Jag anser fortfarande att Canons vita teleobjektiv är den bästa reklamkupp som de gjort.

Alla ser dessa på TV och även om det är lika många svarta Nikon där så syns inte det.

Detta genererar försäljning, "alla proffs använder Canon, det har jag sett på TV!".

Detta är värt många många helsidor i dagspressen.

För övrigt anser jag att man skall använda den kamera som man trivs med och som bäst hjälper en att ta bra bilder.

berga skrev:
Jag anser fortfarande att Canons vita teleobjektiv är den bästa reklamkupp som de gjort.

Alla ser dessa på TV och även om det är lika många svarta Nikon där så syns inte det.

Detta genererar försäljning, "alla proffs använder Canon, det har jag sett på TV!".

Detta är värt många många helsidor i dagspressen.
Nikon tillverkar numera vita objektiv, liksom Pentax och Minolta.

berga skrev:

.
De vita objektiven kom till för att skydda objektivens inbyggda elektronik som kom i och med att autofokusen slog igenom. Vita objektiv blir inte lika varma i solsken som svarta, därför går "alla" tillverkare över till vitt. Det är alltså ingen reklamkupp.

Ack ja..
Den vita färgen kom till på objektiv med lång brännvidd för ett antal år sedan.
Anledningen var att. Metall utvidgar sej om den värms.
Objektiv är som bekant oftast gjorda av metall i själva tuben.
Om metallen är Svart så absorberar den mer energi(värme) och utvidgar sej alltså mer än om den var metallblank.
Om metallen som i det här fallet råkar vara ett objektiv så är det inte så roligt för användaren dvs fotografen då objektivets egenskaper förändras till det sämre.
Om man då målar det vitt så uppnår man en bra kompromiss för att minska värmeabsorbtionen och därmed får ett bättre fungerande objektiv.
Detta i synnerhet på breddgrader där metallen kan bli så varm att man kan steka ägg på den..
Här i Sverige kanske vi inte ännu behöver bekymra oss särskilt mycket för den biten, däremot utgör ju den vita färgen ett bra kamouflage för naturfotografer på vintern dvs om man inte råkar tappa sitt obejktiv i snön för då är det naturligtvis bättre med ett svart.

Svårare än så var det inte:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar