Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
...Sätt samma gamla manuella objektiv (märke: Nikon) på en Canon EOS-kamera så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt ett gammalt Canon FD objektiv på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt vilket objektiv som helst (Som du kan få fast på ett eller annat sätt, d.v.s. med en adapter av något slag, även hemmabygd) på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt!
...
Nej, där har du FEL. Många EOS-modeller mäter fel med manuella objektiv. Det kan slå något steg åt båda hållen så en kompenseringstabell för olika kompensation för olika bländare behövs för varje objektiv. Inte så användarvänligt.

Lex skrev:
Jag läste tidigare på FS att Fuji var giganternas gigant på att göra objektiv för TV/video-marknaden, men det kanske var fel...

Fujinon lär vara stora, men jag ser sällan deras objektiv på kameror. Jag har hyrt en del videokameror och då är det alltid Canon gluggar på dem. De flesta fotografer vill också ha Canon gluggar, om det inte är HDCAM filmning då det skall vara fasta 35mm objektiv.

Jag har aldrig hållt i en 20 år gammal Canon som varit lika förtroendeingivande, vacker och gedigen som en motsvarande Nikon. Sen får dom ha splittat sina AF-objektivserier hur dom vill för sånt håller jag ändå inte på med :D.

Slutsats: Det går inte att jämföra. Nikon är bäst (för mig, skulle jag använda dslr skulle canon kanske vara bäst).

Har inte läst hela tråden......vill bara tillägga att servicen suger hos Canon (Stockholm) om man inte är pro och kan gå före kön så.
Jag har haft min 10D på service för justering av skärpan sedan 24:e sep och har fortfarande inte fått tillbaks kameran.
Min förra kamera var en Nikon Coolpix 5700. Den hade jag på service en gång när blixten la av, Fick då tillbaks den efter en vecka.

/Steven

Som köpte den av vem??

Som jag minns det så satte Minolta skrämselhicka i både Canon o Nikon då dom lanserade den första AF Systemkameran

forry4U skrev:
Som köpte den av vem??

Som jag minns det så satte Minolta skrämselhicka i både Canon o Nikon då dom lanserade den första AF Systemkameran

Canons AF bygger inte alls på Minolta..
Minolta har motorn i Kameran...
Canon har sin USM hjälpmotor o så...

1985. The introduction of the Minolta MAXXUM-7000, the world's first autofocus SLR, shakes up the camera industry and becomes an instant hit. Nikon and Canon race to catch up

forry4U skrev:
1985. The introduction of the Minolta MAXXUM-7000, the world's first autofocus SLR, shakes up the camera industry and becomes an instant hit. Nikon and Canon race to catch up

TO CATCH UP?
Där står ingeting om att dom köpte minoltas teknik,
Nikon har köpt Canons EGENutvecklade teknik...

Varför blir vi så fixerade kring vem som uppfann vad, eller köpte vad av vem osv? Vad är det för fånerier att lägga prestige kring?

Här i tråden har det presenterats både bättre och mindre bra inlagor kring varför vi väljer det/de kameramärke(n) vi förhåller oss trogna/mindre trogna till etc.

Om sedan Canon utvecklade USM och Nikon valt att implementera detta i sina Silent Wave-gluggar så spelar det väl ingen större roll?

Visst är det fånerier, Likaväl som att ens komma på iden att ta upp en diskussion om vilket märke som är bäst...Att sedan en diskussion spårar ur är väl inget nytt fenomen.
ha de gott allihopa

Diskussionen spårar ur men jag vill bara tillägga följande.

Den grundläggande autofokustekniken med fasdetektion som används i systemkamerorna är inte uppfunnen av vare sig Canon eller Minolta. Svårt att säga vem som har de ursprunliga patenten men Kyocera/Contax visade den redan 1982. Japanska företag byter ofta patent med varandra.
Canon utvecklade en egen variant av CCD och införde motorer i objektiven (som Nikon hade redan 1983 i F3AF).

USM-tekniken uppfanns av Matsushita/Panasonic. Canon köpte den och utvecklade den vidare.

IS-tekniken verkar vara Canons egen. Nikons VR-teknik är likande men inte rakt av Canonteknik.

Och Marconi räknas som radions uppfinnare och fabrikatet (Marconi) är försvunnet sedan länge.
Personligen ger jag fullständigt f-n i vad det står för tillverkarnamn på radion och lyssnar på programmen.
Jag fotograferar med den kamera jag har i händerna och bryr mig noll om innehållet - förutom vilken film där finns.
Us

objernulf skrev:
.

Den grundläggande autofokustekniken med fasdetektion som används i systemkamerorna är inte uppfunnen av vare sig Canon eller Minolta. Svårt att säga vem som har de ursprunliga .

Honeywell i USA

Marconi är inte försvunnet sedan länge utan utgör ett av Världens största bolag inom Telekommunikation

Jisses får jag på skallen nu:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar