Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Joker skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt, finns det andra argument?

Ahhhhrrghh.. Alltid skönt med ett skratt, såhär på morgonkvisten..

Själv har jag alltid tyckt att långa ljusstarka telen (som EF 400/2.8 och EF 600/4) imponerar mer än själva huset.

forry4U skrev:
...Den vita färgen kom till på objektiv med lång brännvidd för ett antal år sedan.
Anledningen var att. Metall utvidgar sej om den värms.
...
Anledningen var inte metallens utvidging utan linserna av fluorit. Dessa är känsliga för värme och utvidgas mer än metall. Nikon använde ED-glas i stället som klarar värme bättre. Därför kunde de ha svarta objektiv.

forry4U skrev:
Ack ja..
Den vita färgen kom till på objektiv med lång brännvidd för ett antal år sedan.
Anledningen var att. Metall utvidgar sej om den värms...
Svårare än så var det inte:)

Det stämmer säkert, men det konstiga är att Nikon inte kommit på det som Canon vetat sedan FD-serien introducerade på 1970-talet.

Canons marknadsavdelning har också utnyttjat detta till max. Idag uppfattas vita teleobjektiv som Canon, och Canons reklambilder från OS och fotbolls-VM mm poängterar också de vita objektiven.

Sedan tror jag att den vita färgen är lika verkningsfull för metallutvidgning som spoilern bak på min bil är bra för väghållningen.

forry4U skrev:
Min Första Canon var en FX

Min andra Canon var en Miniräknare
Min första Canon var en Canon VI-T och året var 1958. Den hade (och har fortfarande) Leica-gänga för objektivfattningen och kameran och objektiven fungerar fortfarande.
Finns det någon annan här som har samma långa erfarenhet av Canon?? Du skall alltså haft Canon i minst 45 år för att platsa...:)). Min andra Canon var/är en S20. Den används inte längre....men troligen fungerar den......who cares?.
Us

Sonnaren skrev:
Min första Canon var en Canon VI-T och året var 1958. Den hade (och har fortfarande) Leica-gänga för objektivfattningen och kameran och objektiven fungerar fortfarande.
Finns det någon annan här som har samma långa erfarenhet av Canon?? Du skall alltså haft Canon i minst 45 år för att platsa...:)). Min andra Canon var/är en S20. Den används inte längre....men troligen fungerar den......who cares?.
Us

Mja..jag var bara 15 år när jag köpte min första Canon för mina ihoptjänade pengar som cykelbud på ett bageri..Reklamen på den tiden var en söt flicka som sa: (En kille med en sån Canon till o jag är förlovad) ja söt var hon men inte fan vill man väl bli förlovad vid den åldern :)

forry4U skrev:
Mja..jag var bara 15 år när jag köpte min första Canon för mina ihoptjänade pengar som cykelbud på ett bageri..Reklamen på den tiden var en söt flicka som sa: (En kille med en sån Canon till o jag är förlovad) ja söt var hon men inte fan vill man väl bli förlovad vid den åldern :)
Min Canon hjälpte mig till några priser i fototävlingar men så sannerligen den gav några framgångar hos det täcka könet.....vad jag minns.
Detta måste ha berott på att den var svart och bars så osynligt som möjligt. "Candid shootin'" var i högsta grad modernt - så det var nog ingen som observerade min kamera. Det där med candid shootin (obemärkt fotograferande) präglade mig så till den milda grad att det fortfarande är få eller ingen av mina icke fotograferande vänner som vet vad för kameror jag har. Och aldrig skyltar jag öppet med kamerorna när jag fotograferar i stadsmiljö eller eljest där folk är inblandade..... En vanlig bärkasse i plast gömmer utan vidare en mellanformatskamera.
Us

Senast ändrad:
Walle skrev:
Nikons nyare kameror har problem med bakåtkompabiliteten...t.ex. så fungerar inte ljusmätningen med manuella objektiv.

Sätt samma gamla manuella objektiv (märke: Nikon) på en Canon EOS-kamera så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt ett gammalt Canon FD objektiv på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt vilket objektiv som helst (Som du kan få fast på ett eller annat sätt, d.v.s. med en adapter av något slag, även hemmabygd) på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt!

Nikon har något att lära från Canon...

Innan någon försöker sej på ovanstående akrobatik så föreslår jag en läsning av nedanstående artikel.
Det är inte alla så bara att tro att man kan koppla vilka optiker som helst på sitt EOS hus.

http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/

Sonnaren skrev:
Min Canon hjälpte mig till några priser i fototävlingar men så sannerligen den gav några framgångar hos det täcka könet.....vad jag minns.
Detta måste ha berott på att den var svart och bars så osynligt som möjligt. "Candid shootin'" var i högsta grad modernt - så det var nog ingen som observerade min kamera. Det där med candid shootin (obemärkt fotograferande) präglade mig så till den milda grad att det fortfarande är få eller ingen av mina icke fotograferande vänner som vet vad för kameror jag har. Och aldrig skyltar jag öppet med kamerorna när jag fotograferar i stadsmiljö eller eljest där folk är inblandade..... En vanlig bärkasse i plast gömmer utan vidare en mellanformatskamera.
Us

Haha..Ulf,,jag kan tänka mej hur osynlig du är där du står på en gata med huvet nerkört i en konsumkasse...haha..du får nog akta dej så ingen spoling kommer smygande med ett vitt objektiv o låter dej hamna på löpsedlarna till vår suspekta kvällspress

Dags för ny debatt vilken kasse är bäst..Domus eller ICA..

forry4U skrev:
Haha..Ulf,,jag kan tänka mej hur osynlig du är där du står på en gata med huvet nerkört i en konsumkasse...haha..du får nog akta dej så ingen spoling kommer smygande med ett vitt objektiv o låter dej hamna på löpsedlarna till vår suspekta kvällspress

Dags för ny debatt vilken kasse är bäst..Domus eller ICA..
Kassen skall var grå eller svart. Systemets kassar har bra färg men var totalt oanvändbara i Haga på den tiden det begav sig (se albumet Haga i Göteborg så förstår ni vad jag menar).
Där var en Canon VI-T (anknyter till tråden!!!!!) ointressant men en systempåse var otroligt intressant för vissa (ungefär som en.....tja, en 60' Mpixels mellanformatare med all optik för 3975:- här på fotosidan).
Använd aldrig ICA eller Konsumkasse, de lyser för mycket. Observera att påsen skall vara lätt använd och litet lätt skrynklig.
Us

Alternativt en Hasselblad 2xx/5xx med nedfälld WLF (Waist-Level-Finder) och ett Distagon 50 mm.
+ en liten flaska tjaaa.......varför inte Tullamore Dew t.ex. ( http://www.tullamore-dew.com/ ).
Alternativt en SWC och en helflaska.....;-)).
Observera att: "a real Candid-shootin man shoots from the hip" (vilket lär vara förklaringen att de flesta candid-bilder föreställer fotografens fötter........)
Us

Senast ändrad:
Kul information dom har på sin hemsida..Man måste vara Myndig för att få klicka på Enter..

You must be over the legal age to drink alcohol in your country to enter this site.
If you are not please leave now. Thank you.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar