Joker
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
...
Köp den för att imponera.
Det är okej, det är en Nikon.
...
Nu hänger jag inte med riktigt, finns det andra argument?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe skrev:
...
Köp den för att imponera.
Det är okej, det är en Nikon.
...
Joker skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt, finns det andra argument?
Anledningen var inte metallens utvidging utan linserna av fluorit. Dessa är känsliga för värme och utvidgas mer än metall. Nikon använde ED-glas i stället som klarar värme bättre. Därför kunde de ha svarta objektiv.forry4U skrev:
...Den vita färgen kom till på objektiv med lång brännvidd för ett antal år sedan.
Anledningen var att. Metall utvidgar sej om den värms.
...
forry4U skrev:
Ack ja..
Den vita färgen kom till på objektiv med lång brännvidd för ett antal år sedan.
Anledningen var att. Metall utvidgar sej om den värms...
Svårare än så var det inte
Min första Canon var en Canon VI-T och året var 1958. Den hade (och har fortfarande) Leica-gänga för objektivfattningen och kameran och objektiven fungerar fortfarande.forry4U skrev:
Min Första Canon var en FX
Min andra Canon var en Miniräknare
Sonnaren skrev:
Min första Canon var en Canon VI-T och året var 1958. Den hade (och har fortfarande) Leica-gänga för objektivfattningen och kameran och objektiven fungerar fortfarande.
Finns det någon annan här som har samma långa erfarenhet av Canon?? Du skall alltså haft Canon i minst 45 år för att platsa...). Min andra Canon var/är en S20. Den används inte längre....men troligen fungerar den......who cares?.
Us
Min Canon hjälpte mig till några priser i fototävlingar men så sannerligen den gav några framgångar hos det täcka könet.....vad jag minns.forry4U skrev:
Mja..jag var bara 15 år när jag köpte min första Canon för mina ihoptjänade pengar som cykelbud på ett bageri..Reklamen på den tiden var en söt flicka som sa: (En kille med en sån Canon till o jag är förlovad) ja söt var hon men inte fan vill man väl bli förlovad vid den åldern
Walle skrev:
Nikons nyare kameror har problem med bakåtkompabiliteten...t.ex. så fungerar inte ljusmätningen med manuella objektiv.
Sätt samma gamla manuella objektiv (märke: Nikon) på en Canon EOS-kamera så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt ett gammalt Canon FD objektiv på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt! Sätt vilket objektiv som helst (Som du kan få fast på ett eller annat sätt, d.v.s. med en adapter av något slag, även hemmabygd) på en EOS så fungerar ljusmätningen perfekt!
Nikon har något att lära från Canon...
Sonnaren skrev:
Min Canon hjälpte mig till några priser i fototävlingar men så sannerligen den gav några framgångar hos det täcka könet.....vad jag minns.
Detta måste ha berott på att den var svart och bars så osynligt som möjligt. "Candid shootin'" var i högsta grad modernt - så det var nog ingen som observerade min kamera. Det där med candid shootin (obemärkt fotograferande) präglade mig så till den milda grad att det fortfarande är få eller ingen av mina icke fotograferande vänner som vet vad för kameror jag har. Och aldrig skyltar jag öppet med kamerorna när jag fotograferar i stadsmiljö eller eljest där folk är inblandade..... En vanlig bärkasse i plast gömmer utan vidare en mellanformatskamera.
Us
forry4U skrev:
Dags för ny debatt vilken kasse är bäst..Domus eller ICA..
beror på vilken Kassa man köper dom i o framförallt vilken Kass(ör)forstheim skrev:
Nej, båda två är kassa(r).. hehe
Kassen skall var grå eller svart. Systemets kassar har bra färg men var totalt oanvändbara i Haga på den tiden det begav sig (se albumet Haga i Göteborg så förstår ni vad jag menar).forry4U skrev:
Haha..Ulf,,jag kan tänka mej hur osynlig du är där du står på en gata med huvet nerkört i en konsumkasse...haha..du får nog akta dej så ingen spoling kommer smygande med ett vitt objektiv o låter dej hamna på löpsedlarna till vår suspekta kvällspress
Dags för ny debatt vilken kasse är bäst..Domus eller ICA..
Tullamore Dew t.ex. ( http://www.tullamore-dew.com/ ).
Alternativt en SWC och en helflaska.....;-)).
Observera att: "a real Candid-shootin man shoots from the hip" (vilket lär vara förklaringen att de flesta candid-bilder föreställer fotografens fötter........)
Us [/B]