Jag kan absolut förstå om Nikon V1/J1 blir storsäljare. En fin kamera att hålla i. Små nätta objektiv. Möjlighet att använda också större Nikon-gluggar.
Men jag tror kanske inte att de som idag fotar med APS- eller FF-kameror är så intresserade, och det är inte till dem Nikon riktar sig, även om de säger att V1/J1 ska jämföras med dem. Det är nog en del i marknadsföringen för att de som vuxit ur sina kompaktkameror ska välja just Nikons lösning och inte 4/3 eller NEX/NX. Då får de ett lika stort hus men nättare gluggar.
Imaging resource är snabba! J1 finns med i comparometern och det finns också en recension av J1:s bildkvaliet. Slutsatsen är att J1 slår kvalitetskompakter som G12 men är underlägsen APS kameror som 3100 på högre ISO. Vad gäller 4/3 är skillnaden mindre, men ändå till dessas fördel.
På basiso är J1 imponerande tycker jag, den står sig förvånansvärt bra mot det mesta jag jämförde med i comaparometern.
Jag roade mig också med att jämföra J1 (10Mpix) med en äldre 10 Mpix-kamera, nämligen Eos 40D. På 100 ISO är skillnaderna mindre än man kunde tro, men på t ex 1600 ISO är den enorm. På höga ISO märks verkligen att sensorn i J1 är liten. Titta särskilt på tygstyckena uppe till vänster där J1 smetar ut särskilt röda färger till en gegga. När det gäller svartvita detaljer hänger J1 däremot med riktigt bra. Se t ex texten på ölflaskan till höger.
Sammantaget tror jag J1/V1 kan bli väldigt attraktiv för avancerade kompaktanvändare, men de som är vana vid APS eller FF väljer nog NEX eller NX om de vill ha något mindre. Vill den kategorin ha en fickkamera som reserv är nog nånting som Canon S100 trots att den troligen har lite sämre bildkvalitet än J1/V1 (i alla fall på högre ISO) mer intressant.