Göran Larsson
Aktiv medlem
Man undviker att förlora ljus på "väggarna" genom att placera mikrolinser ovanför varje "hink".Jag tänker mig att när man låter antalet pixlar gå mot oändligheten så kommer det bli väldigt mycket hinkväggar eller?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man undviker att förlora ljus på "väggarna" genom att placera mikrolinser ovanför varje "hink".Jag tänker mig att när man låter antalet pixlar gå mot oändligheten så kommer det bli väldigt mycket hinkväggar eller?
Jag har svårt för Nex-kamerorna rent utseendemässigt. Jag fattar inte vitsen med att göra de så små som möjligt. Men de har (förhållandevis) stor sensor, vilket är bra.
Som det ser ut nu hänger min gamla GF1 med ett tag till.
Man undviker att förlora ljus på "väggarna" genom att placera mikrolinser ovanför varje "hink".
Finns det ingen övre gräns för hur många pixlar som är bra? På vissa här låter det som att det inte finns nackdelar med fler pixlar.
...
Jag vet inte hur effektiva de är idag, men det finns inget som hindrar att mikrolinserna är en sammanhängande yta utan "skarvar".Finns det inga skarvar mellan mikrolinserna?
Vi behöver så många att vi kan ta bort alla AA-filter, dvs de måste vara placerade tätare än vad våra bästa objektiv klarar i upplösning.En övre gräns kanske inte finns rent tekniskt (ja det är väl atomstorlek då möjligen) men frågan är om man behöver högre pixeltäthet är vad som motsvarar de mest finkorniga filmerna.
En övre gräns kanske inte finns rent tekniskt (ja det är väl atomstorlek då möjligen) men frågan är om man behöver högre pixeltäthet är vad som motsvarar de mest finkorniga filmerna. Fast man kanske ska frigöra sig från jämförelser med analoga kameror.
I alla fall vore det fint med en CX-sensor med lika många pixlar som det finns silverkorn på en fullformatsfilm. Och då mera jag inte 24x36mm utan 6x9 cm eller så. Då snackar vi upplösning!
Undrar hur stora RAW-filerna skulle bli. Men minne och processorkraft blir ju bara billigare och billigare.
Nu pratar du om subpixlarna dvs dom färgblinda ljusreceptorerna på en sensor. Dom har ganska lite med pixlar att göra. Idagsläget så kombinerar man dessa ljusreceptorer för att få ut maximalt antal pixlar.
Om man nu felaktigt skall benämna dessa ljusreceptorer för pixlar så stämmer ditt inlägg till punkt och pricka. Det finns dock inget som säger att man måste optimera för megapixelhysteri, man kan också optimera för kvalitet. Man kan öka antalet ljusreceptorer på en sensor in absurdum eftersom det rent sensormässigt ger bättre kvalitet, men man behöver inte öka antalet pixlar man tar ut.
Hur mycket MP som är optimalt att ta ut av objektiv vet jag inte och jag tror också att på framför allt FX så är det meningsfullt med högre upplösningen än vad vi har idag. På mobiler så är gränsen (för MP inte ljusreceptorer) sedan länge passerad och på kompakter likaså.
/Karl
Nu är väl filmupplösningen sedan länge passared.
/Karl
Nu vet jag ärligt talat inte riktigt vad de är du tänker på när du säger "subpixlar", en sensor är ju inte uppbyggd som en bildskärm (som verkligen har subpixlar). Att pixlarna i grunden är färgblinda och att vi räknar ut färgen i efterhand har inget med saken att göra. En ljusreceptor i sensorn blir faktiskt en pixel i bilden.
Om vi i skall återvända till trådämnet, nya Nikon V1 (och J1) så skulle jag dels påstå att man inte skall vara överdrivet orolig när Nikon i kommande generationer av de här kamerorna skruvar upp upplösningen till 14, 16, 18, 20, 24 megapixel eller vad det nu blir. Inte ens om man via en adapter sätter ett äldre objektiv på kamerorna.
Finns det ingen övre gräns för hur många pixlar som är bra? På vissa här låter det som att det inte finns nackdelar med fler pixlar. Men kan man verkligen fånga allt ljus som faller på en sensor? Det snackas om hinkar och väggar på hinkar. Jag tänker mig att när man låter antalet pixlar gå mot oändligheten så kommer det bli väldigt mycket hinkväggar eller?
Javisst, men om nu tillverkarna hade utvecklat nya sensorer med samma upplösning som de föregående, istället för att öka antalet pixlar, så hade dessa antagligen givit mindre brus än de högupplösta. Att sensorerna blir bättre trots högre upplösning gör inte att de inte skulle bli ännu bättre om man lät bli att öka pixelantalet, eller hur?
Några ord av Erik Fossum, upphovsman till den aktiva cmos som sitter i alla kameror och med flera hundra patent vad det gäller dagen sensorer
Generally, image quality improves with pixel count, assuming ideal sensor technology. There is only a sweet spot according to a specific technology. The sweet spot is constantly migrating to higher pixel counts. And I am pretty sure that in our life time, there will be gigapixel sensors.
Fill factor is indeed improving and BSI was a big step for improving FF and reducing crosstalk. You can expect pixel sizes less than a micron within 5 years in consumer products and digital biinning of sub-micron pixels to a larger pixel and lower pixel count will give better SNR for the same optics than the equivalent single RGBG kernel size from say 5 or 10 years ago.
Speciellt detta gillar jag "and digital biinning of sub-micron pixels to a larger pixel and lower pixel count will give better SNR for the same optics than the equivalent single RGBG".
/Karl
Och det är väl inget märkligt eller hur?
Vill man förenkla det så kan man säga att fler pixlar är aldrig dåligt, fler pixlar ger inte sämre signalnivå och högre brusnivå om bilden betraktas i samma storlek som den bild som har färre pixlar, och i de fall ljuset räcker till , objektivet klarar hög upplösning så får man en bild med högre bildkvalitet= högre upplösning
Jepp, det är ju sådant som gör utvecklingen - som en del kallar "megapixelhysteri" - så trevlig
Vi behöver så många att vi kan ta bort alla AA-filter, dvs de måste vara placerade tätare än vad våra bästa objektiv klarar i upplösning.
Tagit bort AA filter har man gjort på MF kameror men det är väl närmast för att datorn är så mycket bättre idag än när Kodak körde utan filter på sin FF