Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon system.
- Trådstartare Trracer
- Start datum
nikitin
Aktiv medlem
Båda dessa kameror har några år på nacken, men dom är inte dåliga för det. Det du kommer att märka mest av är att AF är långsam och osäker jämfört med dagens kameror. Annars är F801 (speciellt F801s) en mycket trevlig kamera, mycket enkel att använda med en mycket bra sökare. Det som skiljer F801 och F801s är att 's'-versionen har spotmätare och snabbare/säkrare AF.
F601 har mer funktioner (till exempel aternativexponering), dock så använder den tillskillnad från F801 dyra lithium batterier. Annars är F601 en "enklare" kamera på Nikons sätt att jämföra modeller.
Båda kamerorna kan använda (nästan) alla AI objektiv. Vad det gäller nyare objektiv stöds inte funktionera AFS och VR. G objektiven fungerar bara i P och S läget. DX fungerar inte alls (då dom är för digitala kameror).
Av dessa två kammerorna skulle jag nog välja en F801s.
Ta även en titt här: http://www.fotosidan.se/articles/nikitin/nikon.html
-- Nicke
F601 har mer funktioner (till exempel aternativexponering), dock så använder den tillskillnad från F801 dyra lithium batterier. Annars är F601 en "enklare" kamera på Nikons sätt att jämföra modeller.
Båda kamerorna kan använda (nästan) alla AI objektiv. Vad det gäller nyare objektiv stöds inte funktionera AFS och VR. G objektiven fungerar bara i P och S läget. DX fungerar inte alls (då dom är för digitala kameror).
Av dessa två kammerorna skulle jag nog välja en F801s.
Ta även en titt här: http://www.fotosidan.se/articles/nikitin/nikon.html
-- Nicke
nikitin
Aktiv medlem
Den största skillnanden mellan en F801s och F65'ans autofokus är främst att F801s är mer osäker, då den bara är känslig för horionsontella mönster. Mittsensorn på en F65 är korslagd och klara då både vertikala och horiosontella mönster.
Dock fungerar inte F65 alls med den gamla fina manuella Nikon gluggarna - då den inte kan mäta ljuset med dessa. Med F801s tappar du matrixmätningen (både spott och centrumväggt fungerat).
Här tycker jag att valet är svårare. F801s är mer robust, har en bättre sökare och du kan använda manuella objektiv med ljusmätare. F65 stödjer både AFS, VR och G-objektiven, har dessutom fler funktioner (till exempel automatisk alternativ exponering).
-- Nicke
Dock fungerar inte F65 alls med den gamla fina manuella Nikon gluggarna - då den inte kan mäta ljuset med dessa. Med F801s tappar du matrixmätningen (både spott och centrumväggt fungerat).
Här tycker jag att valet är svårare. F801s är mer robust, har en bättre sökare och du kan använda manuella objektiv med ljusmätare. F65 stödjer både AFS, VR och G-objektiven, har dessutom fler funktioner (till exempel automatisk alternativ exponering).
-- Nicke
Robert Jalakas
Medlem
F65:an måste väl också anses vara något mer av en nybörjarkamera än 801:an, som "på sin tid" var Nikons semi-proffskamera. Tänker främst på förekomsten av en hög olika motivprogram i F65. Men precis som Nicke säger så har ju tekniken gått framåt på ett flertal punkter. Skulle dock tro att F80 är en robustare kamera.
Camilla Folke
Medlem
401 eller 801 då????
Åh detta var lite intressant för mig. Förlåt en okunnig amatör för en dum fråga kanske.
Har funderat länge på att skaffa en ny kamera, har en "uråldrig" Nikon F401-s som i och för sig fungerar hyfsat och tar skapligt bra kort för mig som amatör, men.....
Har någon något förslag på vad jag skall satsa på som är både bra och på en hyfsad prisnivå??
Denna 801-s är den en mer avancerad modell av min 401-s???? Vet någon vad skillnaderna är??
Är skillnaderna i fotokvalite mellan min och en nyare så stora att det är värt ett byte???
Tacksam för minsta lilla tips )
Åh detta var lite intressant för mig. Förlåt en okunnig amatör för en dum fråga kanske.
Har funderat länge på att skaffa en ny kamera, har en "uråldrig" Nikon F401-s som i och för sig fungerar hyfsat och tar skapligt bra kort för mig som amatör, men.....
Har någon något förslag på vad jag skall satsa på som är både bra och på en hyfsad prisnivå??
Denna 801-s är den en mer avancerad modell av min 401-s???? Vet någon vad skillnaderna är??
Är skillnaderna i fotokvalite mellan min och en nyare så stora att det är värt ett byte???
michap
Aktiv medlem
Re: 401 eller 801 då????
Hej!
Kameran påverkar egentligen inte alls kvaliteten på bilderna. Det är objektiven som gör bilden. Det kamerahuset kan påverka är ljusmätning och autofokus t.ex. Om du är nöjd med funktionerna på din kamera men inte med bildkvaliteten så är det nya objektiv du skall köpa!
/Micha
Camilla Folke skrev:
Hej!
Kameran påverkar egentligen inte alls kvaliteten på bilderna. Det är objektiven som gör bilden. Det kamerahuset kan påverka är ljusmätning och autofokus t.ex. Om du är nöjd med funktionerna på din kamera men inte med bildkvaliteten så är det nya objektiv du skall köpa!
/Micha
Camilla Folke
Medlem
Okej, tack för svar.
Det blir ut och leta objektiv alltså)
Det blir ut och leta objektiv alltså)