Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda Canon utan vägguttag

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har alltid med mig en solcell matta och har förbrett med div kablar
 
Tänk på att man inte kan ha med sig hur stora powebanks som helst på flygplan när man är ute å reser.

I incheckat bagage brukar man få ha med relativt stora. 60000mah (300Wh) brukar vara ok. 20000mah (100Wh) brukar gå bra i handbagage.
Brukar = jag har aldrig haft problem med det.

80Wh-100Wh är ganska vanligt i större laptops och dom brukar man alltid få ta med in på plan.
 
I incheckat bagage brukar man få ha med relativt stora. 60000mah (300Wh) brukar vara ok. 20000mah (100Wh) brukar gå bra i handbagage.
Brukar = jag har aldrig haft problem med det.

80Wh-100Wh är ganska vanligt i större laptops och dom brukar man alltid få ta med in på plan.

Att man aldrig haft problem med att köra 200+ km/h på motorvägen mellan Stockholm och Uppsala mitt i natten är ett uttalande av ungefär samma karaktär. Reglerna enligt Transportstyrelsen:

 
Fast det är ju aldrig någon ansvarig som står innan man kör in på motorvägen och frågar om man skall köra 200kmh. När man skall ombord på ett plan frågar dom numera om batterier och jag har alltid varit ärlig.
 
I incheckat bagage brukar man få ha med relativt stora. 60000mah (300Wh) brukar vara ok. 20000mah (100Wh) brukar gå bra i handbagage.
Brukar = jag har aldrig haft problem med det.

80Wh-100Wh är ganska vanligt i större laptops och dom brukar man alltid få ta med in på plan.
Alla powerbanks skall gå i handbagage och med polerna skyddade, se IATA 2.3A.

Mellan 100-160Wh behövs ofta tillstånd från flygbolaget. FlygBRA har t.ex. en ansökan man kan fylla i när man ska upp i den storleksklassen.

300Wh kräver fraktflyg.
 
Senast ändrad:
Det är inte så det efterlevs i alla fall. Jag har checkat in väska med powerbank och svarat ja på frågan om det finns någon i och sagt att den är på 20000mah.
Jag har skrivit en guide här som dessutom tar upp NiMH som inte Transportstyrelsen har tagit med än. Är där nåt att anmärka på så hojta till.
 
Jag har skrivit en guide här som dessutom tar upp NiMH som inte Transportstyrelsen har tagit med än. Är där nåt att anmärka på så hojta till.

Jag har aldrig varit med om eller hört att NiMH-batteri har fattat eld. Dom kan börja läcka och det kan säga poff (men långt ifrån explosionsartat) om dom och lite rök kan bildas som iofs kan vara giftig. Incheckat borde NiMH inte vara något problem. I kabin måste nog batteriet vara väldigt stort för att orsaka tillräckligt mycket rök för att förgifta folk i planet.
 
Det är inte så det efterlevs i alla fall. Jag har checkat in väska med powerbank och svarat ja på frågan om det finns någon i och sagt att den är på 20000mah.
Vilka flygbolag har du flugit med som har den dåliga efterlevnaden av reglerna?
(Så vi vet vilka vi ska undvika).
 
Jag har aldrig varit med om eller hört att NiMH-batteri har fattat eld. Dom kan börja läcka och det kan säga poff (men långt ifrån explosionsartat) om dom och lite rök kan bildas som iofs kan vara giftig. Incheckat borde NiMH inte vara något problem. I kabin måste nog batteriet vara väldigt stort för att orsaka tillräckligt mycket rök för att förgifta folk i planet.
Bildas vätgas vid urladdning/laddning. Men eftersom även dry batteries står med är det mer troligt p.g.a. risk för kortslutning.
 
Möjligen är min Powerbank som är på 100Wh egentligen bara 99.99999Wh. Eller har jag räknat fel på att 5V 20000mah blir 100Wh?

Edit:
Japp, dom räknar 20000mah vid 4.9V, dvs batteriet är på 98Wh.
Det brukar ta ca en timme att dra slut på den när jag drar 100W från den, så jag har alltid antagit att den varit på 100Wh.

Men jag borde inte fått ha med den från Arlanda i bagaget i alla fall.
 
Senast ändrad:
Möjligen är min Powerbank som är på 100Wh egentligen bara 99.99999Wh. Eller har jag räknat fel på att 5V 20000mah blir 100Wh?

Edit:
Japp, dom räknar 20000mah vid 4.9V, dvs batteriet är på 98Wh.
Det brukar ta ca en timme att dra slut på den när jag drar 100W från den, så jag har alltid antagit att den varit på 100Wh.

Men jag borde inte fått ha med den från Arlanda i bagaget i alla fall.
Brukar vara nominell spänning på cellerna 3,7V. I länken har jag en bild på min powerbank där man varit vänlig nog att ha uträkningen med.
 
Sedan förstår jag inte riktigt om man både måste hålla koll på Wh och gram litium eller om Powerbanks kan ha obegränsad mängd litium.
Kan i alla fall inte hitta någon information om hur mycket Litium mina Powerbanks innehåller.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar