Annons

Nikon SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lite problem med min SB-600. Den vill inte lysa upp tillräckligt när jag fotar, i alla fall inte om jag studsar den i taket. Om jag riktar den rakt på blir det ofta på tok för ljust och väldigt hårt ljus. Jag körde med F90X och Sb-26 förr och den kombinationen fungerade mycket bättre.

Någon som vet något?
 
Sedan är väl SB-26:an lite starkare än SB-600? Ledtal 36 mot ledtal 30. Plåtar du digitalt nu? Kan det inte vara så att kameran är lite försiktigare med att vräka på blixtljus för att inte fräta ut högdagrarna? Bilder från negativ gick ju ofta att rädda i kopieringen om det inte var alltför felexponerat. En gissning från min sida.
 
Jag kör Omnibounce i taket på min SB-600 och tycker det fungerar kanon om han inte har för liten bländare.
Jag kör mest spot- och centrumavvägd mätning, och utan "BL" på blixten. Kanske det spelar in.
Har inte haft min så länge...
 
Jag har faktiskt samma erfarenhet med min SB-600, särskilt när rummet är svagt upplyst. Det är när jag kör med full auto och P-läge, resultat blir ibland som om blixten inte hade tillräcklig kräm.

Jag har två sätt att förbättra, dels att kompensera med plus 0.3 - 0.7 steg på blixten, dels att köra med längre slutartider så att allmänbelysningen hjälper till.

Sedan kan det ju vara så som Max antyder att det är kalibrerat att hellre bli under- än överexponerat eftersom digitala bilder tål undereponering bättre än överdito.
 
Om man kör med i-TTL BL och studsar blixten kan det bli lite underexponering har jag märkt. Blir bättre om man kör i "rent" i-TTL läge (det är ju också vad instr.boken rekommenderar).

Sen går det ju inte att komma ifrån att kraven på "kräm" i blixten ökar mångfaldigt när man studsar blixten plus kanske också har en omnibounce på. Är det långt till tak/vägg man studsar i räcker väl inte SB-600 till ibland helt enkelt. I normala husmiljöer funkar dock min SB-600:a bra även med indirekt blixt. Men som sagt, slå av "BL-läget", det är till för direktblixt.

mvh / Matti
 
matti skrev:
Om man kör med i-TTL BL och studsar blixten kan det bli lite underexponering har jag märkt. Blir bättre om man kör i "rent" i-TTL läge (det är ju också vad instr.boken rekommenderar).

mvh / Matti

Tack för tipset Matti och Magnus, mina små tester visar att det verkar funka bättre. Det verkar dessutom bli en varmare ton i bilden! Den där "instruktionsboken" verkar vara en rätt bra bok, man kanske ska läsa den...? ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.