Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-24/25/26 på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimm

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken antyder så undrar jag om någon vet om det går att använda i rubriken nämnda blixtar på en K10D? Är medveten om att det förmodligen blir till att styra blixten helt manuellt men det är smällar man får ta för det priset!

/ Jocke

Hade en SB-24(tror det var 24) på min en gång och det fungerade bra med TTL.
Var väldigt exakt hela tiden tyckte jag, annars går det som sagt manuellt, inga problem :)

K10D har inte TTL, så det kan inte ha fungerat.
Den måste ha ställts i läget "programmerad autoblixt" istället. Det stödjer K10D, alltså i praktiken som en Pentax SA blixt.

Du har säkert rätt, men blixtens läge var TTL, fanns det och manuell har jag för mig, var kanske till och med en sb-22 när jag tänker efter.
I vilket fall exponerade den jätte bra med det.

Du har säkert rätt, men blixtens läge var TTL, fanns det och manuell har jag för mig, var kanske till och med en sb-22 när jag tänker efter.
I vilket fall exponerade den jätte bra med det.

Väldigt skumt eftersom K10D inte har TTL, det har ingen mätcell för det.
Troligast är att blixten ställdes om automatiskt till programmerad autoblixt när den inte fick en TTL signal. Den behöver inte ha haft en möjlighet att ställa om det manuellt, det kan vara helt automatiskt som inte går att påverka från användaren. Alltså att TTL-läget innebär TTL om kameran har TTL, eller programmerad autoblixt om kameran inte har TTL. Verkar rätt logiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar