Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
schaki skrev:
Vet inte om du missade det, men jag kan upprepa mig: Canon ger mätsökare på deras _budgethus_.
Jag förstår inte riktigt. (Vad menar du mer exakt med "mätsökare"?) Canon har ju EOS-fattning numera, finns det sådana objektiv som är manuellfokus? Du kan inte montera gamla FD-objektiv på en Canon utan specialadapter, så jag ser inte att Canon erbjuder så mycket mer på den här fronten.

Nikons F-bajonett möjliggör att du KAN montera en gammal glugg på en D80, dock med förlorad funktionalitet.

Jag håller inte med dig i bedömningen om att förstagångsköparna skulle vara intresserade av gammal billig begagnad manuellfokusoptik. De är nog till största delen intresserad av AF-optik. Möjligtvis snackar vi fotoentusiaster med begränsad budget, men de tillhör nog en rätt liten del av kakan som Nikon hoppas ska köpa D80.

Det är nog smart av Nikon att behålla den skillnaden till D200 annars skulle de snarast skjuta sig i foten (och D200:ans försäljning i sank).
 
schaki skrev:
Vet inte om du missade det, men jag kan upprepa mig: Canon ger mätsökare på deras _budgethus_.

Varför kan då inte Nikon det? Det är ju en stor fördel för förstagångsKöpare att kunna skaffa begagnad kvalitetsOptik för en snudd på struntsumma,
Jag kan ha fel, men min poäng var att det är bortkastade pengar med sådana finesser på budgethus, eftersom de som använder det är förhållandevis få. Tror då att det är *mycket* värdefullare för Nikon att i dagens läge kunna pressa D80:ns pris, i kampen mot t.ex. Sony Alpha.

Dom i D50/D80:ns målgrupp som köper MF-optik och väljer att fokusera manuellt med sin nya DSLR är förmodligen försvinnande få. På tok för få för att motivera en prisökning i den mördande konkurrensen i just detta segment.
 
jorgene skrev:
Tänk: "Målgrupp"! :)

MF-objektiv är förmodligen något av en icke-fråga för den tilltänkta målgruppen (förstagångsköpare, uppgraderare från D50/D70 och kanske backup-köpare). Vill man använda "gamla MF-favoriter" på sin dyra AF-DSLR, så är man förmodligen *långt* mer insyltad i fotograferingens underbara värld än Nikon tänkt sig för målgruppen till D80. Är man *så* intresserad, är man formodligen redan ägare till/spekulant på en D200. Stöd för MF är en special-feature och knappast något för amatör- och prosumer-segmentet.

Inte så säker på att du har rätt här faktiskt. Tänk ekonomi. Alla - oberoende av hur intresserad man är av foto - har inte budget att lägga ut hur mycket som helst på sin hobby. Familj, hus, andra hobbies etc äter också pengar.

Det finns ju mängder med gamla manuella objektiv hos second hand-butiker, tradera etc.

Själv är jag D50-ägare som ville ha mer tele, så jag inhandlade en 400mm (visserligen 6.3 och visserligen väldigt mycket CA, men ändå, det är en 400mm) och en 2x teleconverter för 300kr tillsammans. Tror att många potentiella D80-ägare är intresserade av att kunna göra liknande klipp, men är lite rädda för att enbart kunna köra på M utan hjälp av exponeringsmätaren.

D80 är ju också lite av en budget-D200, vilket nog ligger lite i linje med det tänket. Tror det är budget snarare än något annat som skiljer D80- och D200-köpare åt.
 
maxzomborszki skrev:
Jag förstår inte riktigt. (Vad menar du mer exakt med "mätsökare"?) Canon har ju EOS-fattning numera, finns det sådana objektiv som är manuellfokus?

Lite off-topic men...

...av de EF-objektiv som säljs idag så är det tilt/shift-objektiven TS-E 24/3.5 L, 45/2.8 samt 90/2.8 som saknar autofokus.

Jag tycker att D80 verkar vara en utmärkt kamera. SD-formatet är väl ett litet minus för de som redan har en digital systemkamera. Å andra sidan är det ett plus för dem som tar steget upp från en digital kompaktkamera med SD-format. Och det är kanske en viktigare målgrupp.
 
mannbro skrev:
Tänk ekonomi. Alla - oberoende av hur intresserad man är av foto - har inte budget att lägga ut hur mycket som helst på sin hobby. Familj, hus, andra hobbies etc äter också pengar.

Det finns ju mängder med gamla manuella objektiv hos second hand-butiker, tradera etc.
Ja, visst finns det mängder av gamla saker. Men vilka är det som köper dem? Tror inte att snitt-Svensson som ska köpa sig en digital systemkamera för att dokumentera exempelvis nya barnet (en mycket vanlig anledning till att unga mödrar köper en digital systemkamera) är det minsta intresserade av att skrota runt efter begagnade manuella saker, speciellt inte om de får höra att de förlorar saker som autofokus (vilket de troligen haft på alla tidigare kameror de ägt).

Sen finns det en rent krass ekonomisk synvinkel på det hela. Kameratillverkarna har inget större intresse av att låta kunderna köpa utrustning som gör att de inte säljer så mycket mer nya prylar bara för att det finns en stor begagnatmarknad där ute. De skulle nog vilja att du uppgraderade hela din prylpark rätt ofta. Att de tillgodoser önskemål om exempelvis bakåtkompatibilitet är för att inte reta upp kunder och för tillgodose kundernas önskemål till en viss gräns.

Att bygga in mekaniska kopplingar (som behövs för tex att de manuella objektiven ska funka på nya kameror) kostar också (och skapar nya fel-/problemkällor). Den kostnaden måste tas ut någonstans. I fallet D80 prispressar man för att visa att man kan göra en "billig" kamera med goda prestanda och imponera gentemot konkurrenternas produkter. Merparten av kunderna är med största sannolikhet ovilliga att betala för att några ska kunna använda gamla billiga saker, de tänker ju ändå inte skaffa annat än AF-optik oavsett prisskillnad. De håller sig också till den billigare optiken.

Att folk inte har hur mycket pengar som helst att lägga på sin hobby är självklart. Men för väldigt många innebär kameraköp att man skaffar en kamera med ett eller två kitobjektiv. Nikon i England (tror jag det var) har ju till och med två stycken "tillbehörskit" med saker så att de som inte är så jätteinsatta i prylarna ska kunna köpa en låda med "lämpliga" saker. Tycker det visar ganska starkt på hur många kunder fungerar.

Någon fotohandlare får gärna berätta hur olika kundtyper ser ut och hur vanliga de är samt hur mycket de spenderar.

D80 är ju också lite av en budget-D200, vilket nog ligger lite i linje med det tänket. Tror det är budget snarare än något annat som skiljer D80- och D200-köpare åt.
Nej, jag anser inte att D80 är åt hållet "budget-D200". Den har tex finesser att redigera bilderna i kameran (bland annat D-lighting och rödaögonretuschering) vilket jag tycker tyder på en kamera som riktar sig till en annan kundkrets än de som bara vill ha en kamera billigare än D200.

Att den sedan stoltserar med att ha lånat teknik från D200 och D2X är snarare ett reklam och försäljningsargument (och självklart ett sätt att återanvända bra teknik) gentemot kunder som gärna råkar fastna vid frågor som "10Mpix vs 8Mpix". Med andra ord argumentet "Wow, den har saker som proffskamerorna har..."

Men de enda som egentligen kan svara på dessa frågor är Nikon.
 
MrCrowly skrev:
Har alltid undrat om man verkligen byter CF-korten med handskar på?

Absolut gör man det. Förra vintern fotade jag enduro och det var väl runt minus 20 åtminstone. Då var jag jäkligt tacksam för all den tid händerna fick i vantarna. Det är klart att det gått utan men det kändes fint att slippa. Inte så ofta behovet uppstår men vitsen med att köpa en proffskamera är ju att den fungerar även vid de där sällsynt jobbiga tillfällena.

Lite grann som med fjälltält. Man köper inte ett dyrt tält för att man är orolig vid finväder utan för att det ska fungera vid skitväder.

Mvh
Maverick
 
NixXxoN skrev:
"Nikon D80 beräknas finnas till försäljning tidig höst 2006."


Nån sa nåt om SD-kort. Trist om man vill gå från D70:n så måste man köpa nya kort och då kanske man lika gärna kan välja D200.


Det finns fler skäl till att välja en D200!

Lägg till kostnaden för ett par rejäla SD kort och ett batterigrepp när du väljer en D80 kontra en naken D200 så blir prisskillnaden ganska liten.
 
Sabud skrev:
Det finns fler skäl till att välja en D200!

Lägg till kostnaden för ett par rejäla SD kort och ett batterigrepp när du väljer en D80 kontra en naken D200 så blir prisskillnaden ganska liten.
Det där argumentets värde är som påpekats väldigt beroende av vem man är och vad man har.

(Baspriset är också psykologiskt viktigt. Många anser att 10990 är mycket för bara ett hus, 16500 är betydligt mer. För de får du ju en D80 med stora kitobjektivet OCH minneskort samt pengar över till en enkel weekendresa att plåta under...)

Någon som inte har CF-kort sedan tidigare måste skaffa sådana till sin D200 och då var det ingen besparing där. Faktum är att även folk som har haft CF-kort till sina gamla kameror kan vilja köpa nya ändå eftersom D200:ans bilder (speciellt om man kör okomprimerad RAW+Large JPEG i läget "optimerad för kvalitet") äter minneskort.

Visst kan man hävda att en D80 med samma sensor skulle ge samma lagringsbehov. Men dels har D80 "bara" komprimerad RAW, men viktigare är nog att andelen D200-fotografer som kör med just minneskortsslukande varianter som den ovan är betydande, medan för D80-kunderna är nog en betydande del sådana som aldrig ens skulle plåta RAW utan nöjer sig med JPEG. Det är nog vad Nikon tror eftersom de har byggt in lite redigeringsmöjligheter i kameran. Med andra ord kommer nog snittköparen av en D80 nöja sig med mindre minneskort än snittköparen av en D200. Men det är mina spekulationer, inte baserat på någon existerande statistik, bara erfarenheter av fotograferande människor jag känner.

Många "familjefotografer" (och liknande) bryr sig inte om batterigrepp, tvärtom vill de inte att kameran ska vara för stor för då är den jobbig att släpa på. Och även om jag plåtar en hel del så vill jag inte ha batterigrepp/vertikalavtryck. Testade ett och var inte så imponerad att jag köper ett till mig. Det passade inte alls mig, andra kan inte leva utan. Kanske kan någon övertyga mig om att jag har fel.

Däremot tror jag det är mycket bra att det finns ett sådant till D80 för de som vill ha. Och inte minst för att undvika det eviga gnäll som man fick höra som D70-ägare och spekulationer och klagomål över tredjepartstillverkarnas bristfälliga lösningar :)

Det absolut vettigaste argumentet just nu till att skaffa en D200 är att den finns idag. Oavsett hur bra en D80 är så presterar den inte några bilder åt dig i en kölista hos din lokala fotohandlare. Kan du vänta kommer du nog få en riktigt fin kamera.
 
maxzomborszki skrev:
Det där argumentets värde är som påpekats väldigt beroende av vem man är och vad man har.



Många "familjefotografer" (och liknande) bryr sig inte om batterigrepp, tvärtom vill de inte att kameran ska vara för stor för då är den jobbig att släpa på. Och även om jag plåtar en hel del så vill jag inte ha batterigrepp/vertikalavtryck. Testade ett och var inte så imponerad att jag köper ett till mig. Det passade inte alls mig, andra kan inte leva utan. Kanske kan någon övertyga mig om att jag har fel.

Däremot tror jag det är mycket bra att det finns ett sådant till D80 för de som vill ha. Och inte minst för att undvika det eviga gnäll som man fick höra som D70-ägare och spekulationer och klagomål över tredjepartstillverkarnas bristfälliga lösningar :)

Det absolut vettigaste argumentet just nu till att skaffa en D200 är att den finns idag. Oavsett hur bra en D80 är så presterar den inte några bilder åt dig i en kölista hos din lokala fotohandlare. Kan du vänta kommer du nog få en riktigt fin kamera.

Jag har en D70s i dag och har precis som du ingen önskan att sätta på ett batterigrepp. Fungerar ypperligt även med optik som 70-200VR.

Har hållt i D50 men tycker den är för liten. I det fallet skulle alltså kameran bli lite mer greppvänlig med batterigreppet.

Så min högst personliga logik kvarstår:
En D80 med ett par SD kort plus ett batterigrepp kostar inte så mycket mindre än en naken D200.

Sedan håller jag inte helt med dig när det gäller målgrupp och praktiskt utfall.

Tror att väldigt många D80 intressenter vill ha denna avancerade kamera utan kitoptik då de redan har optik efter avsålda 50 / 70 / 70s-hus.
 
Kan bara tala för egen del men visst kommer D80 att locka en del av vad Max kallar familjefotografer. Flera av oss vill nog beskriva sig som mer än bara det och är ÄNDÅ nyfikna på D80 av flera skäl. För min egen del är det inte värt att lägga 10000kr för att gå från D70 till D200, det är det inte värt för att få en bättre sökare, möjlighet till batterigrepp, etc. Jag kan bara inte motivera det med min ekonomi. Trots det är jag mer än "familjefotograf". Vid 5000kr extra börjar det dock brännas, det svider bara hälften så mycket :) ocg pengarna räcker till lite mer prylar eller andra utgifter.

Allt är subjektivt och alla har olika förutsättningar och preferenser. Vill dock direkt ifrågasätta Stephans resonemang om att en D80 med batterigrepp och minneskort börjar närma sig priset för en NAKEN D200. Ja, kanske det. Saknas bara 2000kr MEN jag skulle fortfarande SAKNA baterigreppet till D200, på samma sätt som jag saknar det till D70. Så jag måste lägga på priset för batterigreppet till D200 för att det skall vara jämförbart. Så ca 12500kr (D80 kit) skall således ställas mot ca 18000 (D200-kit) så diffen är fortfarande rätt stor.

Befinner mig själv i funderingen om D80 och överväger just en uppgradering av hus alternativ att istället satsa på objektiv (till en redan superb kamera ;-)
 
Senast ändrad:
Det har funnits många bra inlägg här som jag följt med intresse.
Har gått till handling och beställt en D80.
Är amatörfotograf med D70 och lite objektiv, (fick 18-200 VR objektivet just till semestern och är jättenöjd).

Skäl till att välja D80.
Har haft D70 sedan den kom och tycker den räcker i de flesta fall för mig. När D200 kom kliade det i fingrarna, men bestämde mig för att den var lite för dyr och vänta till nästa generation kom (D80).

Kanske största skälet är just möjlighet till delförstoringar, men den har nästan allt annat som jag kan önska mig.
 
kirre2 skrev:
Det har funnits många bra inlägg här som jag följt med intresse.
Har gått till handling och beställt en D80.
Är amatörfotograf med D70 och lite objektiv, (fick 18-200 VR objektivet just till semestern och är jättenöjd).

Skäl till att välja D80.
Har haft D70 sedan den kom och tycker den räcker i de flesta fall för mig. När D200 kom kliade det i fingrarna, men bestämde mig för att den var lite för dyr och vänta till nästa generation kom (D80).

Kanske största skälet är just möjlighet till delförstoringar, men den har nästan allt annat som jag kan önska mig.

Grattis =)

Har det nämnts något om leveranstid?

mvh Fredrik
 
------------------------------
Johan Ylitalo (NixXxoN) skrev:
Nån sa nåt om SD-kort. Trist om man vill gå från D70:n så måste man köpa nya kort och då kanske man lika gärna kan välja D200.
--------------------------------------------------



"För mellanskillnad kan du köpa rätt mycket mer minne, eller hur."

Ja det kan man men har man en D70 så sitter man på några CF-kort redan så då slipper man köpa det men jag ska avvakta ett tag så man får se kameran på riktigt och det lär väl bli till jul.
 
Jaha, ännu en "plastgris" i Nikonsortimentet.
Finns nog ingen anledning att byta sin D70 mot den här, det extra antalet pixlar kommer inte att resultera i någon nämnvärd skillnad.

Har en D2x för test just nu och kan erkänna att det är en förbannat mycket bättre kamera än min gamla D1x, men det beror inte på de extra pixlarna.
5-6 Mpx är fullkomligt tillräckligt för professionelt bruk, vill man göra flermeterstora kopior så är inte en nikonkamera det rätta valet hursomhelst.
 
Jonas Hasting skrev:
Jaha, ännu en "plastgris" i Nikonsortimentet.
Finns nog ingen anledning att byta sin D70 mot den här, det extra antalet pixlar kommer inte att resultera i någon nämnvärd skillnad.

Har en D2x för test just nu och kan erkänna att det är en förbannat mycket bättre kamera än min gamla D1x, men det beror inte på de extra pixlarna.
5-6 Mpx är fullkomligt tillräckligt för professionelt bruk, vill man göra flermeterstora kopior så är inte en nikonkamera det rätta valet hursomhelst.

Pixlarna är väl inte det som drar mest. För mig vore den betydligt större sökaren och möjlighet till exponeringsfördröjning efter sepegeluppfällningen huvudargumenten för att pensionera min D70.

Sedan kan jag inte förstå sambandet mellan möjligheten att förstora en bild och det namn som står på kameran.
 
Namnet på kameran är ovidkommande, storleken på utgångsmaterialet är avgörande. En småbildskamera är och förblir en småbildskamera, den är anpassad för små bilder, det är sådana kameror som Nikon tillverkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.