ANNONS
Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan om vädertätning är ju ganska intressant. Med reklamen innan i åtanke och hur kampanjsitens förstasidan ser ut nu med ett par som går på en regning/dimmig strand så tycker man att den borde vara vädertätad. Men samtidigt hittar jag ingen info om att så är fallet. Ganska missvisande reklam i såfall.

/David

$999 rekommenderat pris,
hamnar väl på runt 10000 i sverige,

det blir ett getingbo med sony A100, canon 30d och Pentax K10D.

vädertätningen verkar saknas dessvärre, konstigt att dom missat det i alla press releaser i så fall,

men inbyggt bildspel får man ju dock

Nikon D80 beräknas finnas till försäljning tidig höst 2006.

Pris:
Nikon D80 kamerahus 10 990 kr inkl moms
Nikon D80-kit med 18-70 mm objektiv 12 990 kr inkl moms
Nikon D80-kit med 18-135 mm objektiv 13 990 kr inkl moms

jkene skrev:
Ingen Mirror lock up - men det måste förstås vara några skillnader mot D200.

Ahh, Custom Function #31 Exp. delay mode

• Off
• On

Introduces a 0.4 s delay to shutter-release to reduce camera shake (macro, telescope, microscope photography).

Bättre än inget :)

Tydligen skall man kunna använda både tådutlösare och den infraröda fjärrkontrollen. Kan inte riktigt se något IR-öga i samma storlek som på D70, om det inte är den lilla plutten upp till höger på framsidan. Någon som vet?

jkene skrev:
Ahh, Custom Function #31 Exp. delay mode

• Off
• On

Introduces a 0.4 s delay to shutter-release to reduce camera shake (macro, telescope, microscope photography).

Bättre än inget :)

Tydligen skall man kunna använda både tådutlösare och den infraröda fjärrkontrollen. Kan inte riktigt se något IR-öga i samma storlek som på D70, om det inte är den lilla plutten upp till höger på framsidan. Någon som vet?
Är det inte bättre att använda sig av förinställd självutlösare. Jag ställer in min på 2 sec för att undvika skakningsoskärpa, tycker 0,4 sec känns för lite för att eventuella vibrationer skulle hinna dö ut.

paul innergård skrev:
Det jag är mest besviken på är att Nikon inte släpper korttelen med afs och vr för oss entusiaster. Ex 85 1,4 och 50 1,4 med afs o vr. Istället satsar de på semester-Svensson med 70-300 4,5-5,6 och 18-135 3,5-5,6 båda med afs och vr.[/url]
Jag tror anledningen till att Nikon satsar på VR till semester-Svensson är att de inte vill att Sony och Pentax snor deras marknadsandelar med sina instegsmodeller med inbyggt VR. Modellerna riktar ju sig just till semester-Svensson. Entusiasterna och pro ska vänta snällt och betala dyra pengar för att de är fast med sin Nikon utrustning.

jorgene skrev:
Om det är viktigt för dig, så finns det ju andra märken att välja. Personligen är jag ganska övertygad om att Nikon vet vad de gör, och att de i detta fall gör rätt.[/url]
Jag var fast i Nikon träsket (vilket jag i övrigt trivs mycket bra i) långt innan den första skakreduktionen kom ni i huset.

Jag ifrågasätter inte om Nikon gör rätt. Antagligen gör de det bästa från situationen och försöker rädda marknadsandelar från Sony/Pentax. Det som gör mig besviken är att de inte verkar lyckats att kombinera VR i objektiv och hus. Jag tror inte att de kommer att överge sina mjölkkor (telefoto VR) i förmån till VR i kamerahuset. Det blir alltså inget VR i huset tills de löser kompatibilitetsproblemet. Och det senaste 70-300 VR tyder på att de är långt ifrån lösningen.

paul innergård skrev:
Är det inte bättre att använda sig av förinställd självutlösare. Jag ställer in min på 2 sec för att undvika skakningsoskärpa, tycker 0,4 sec känns för lite för att eventuella vibrationer skulle hinna dö ut.
Det ena är inget substitut för det andra. Självutlösaren hindrar inte spegelskak och spegeluppfällning hindrar inte avtrycksskak.

paul innergård skrev:

Vibrationerna kommer när spegeln fälls upp. Om du använder självutlösare eller ej spelar ingen roll (med en självutlösare på 2 sec får du spegeluppfällningen efter 2 sec också). Den här inställningen gör att spegeln fälls upp, men exponeringen tas ej förän efter 0.4 sec vilket bör få de flesta vibrationer från spegeln att ha dött ut.

Jag tackar för det nya 70-300 VR. Canon har ett sådant, Det har saknats hos Nikon. Nikons telezoom med vr och överkommligt pris är annars 80-400 VR, utan SWM. 61 000:- för 200-400VR är bara för mycket.

Förhoppningsvis så uppdateras både 80-400 och 300/4 med VR vad det lider. Anledningar till systembyte minskar. Tack Nikon.

På sätt och vis är jag glad över att Nikon inte bygger in VR i huset. Hade den nya D80 haft det så är det knappast troligt att några nya VR objektiv dykt upp. Inte så kul om man väntar på det och investerat i dyrt kamerahus. Kontinuitet är bra.

Det är ju lite intressant det här med D80. Bildkvaliteten från D200 är i princip lika bra som på D2X, på höga iso till och med bättre. Nu lär D80 få (minst) lika bra bildkvalitet som D200.

För den som inte behöver extremt bra fokussystem, extrem robusthet, extrem snabbhet så är det här en glädjande utveckling.

Och nu blir gluggarna ännu viktigare för den vanlige fotoentusiasten. Att sätta skräpgluggar på en D80 lär sabba en bra kamera.

jorgene skrev:
Om det är viktigt för dig, så finns det ju andra märken att välja. Personligen är jag ganska övertygad om att Nikon vet vad de gör, och att de i detta fall gör rätt.

Knappast. Livslängden för ett objektiv överskrider vida livslängden för digitala kameror. Ur Nikonperspektiv måste det vara bättre (mer lönsamt) att lägga den fördyrande funktionen i kameran. Jag tror att dom inte har hittat någon fungerande lösning än, men det kommer garanterat en dag.

timofej skrev:
Jag ifrågasätter inte om Nikon gör rätt. Antagligen gör de det bästa från situationen och försöker rädda marknadsandelar från Sony/Pentax. Det som gör mig besviken är att de inte verkar lyckats att kombinera VR i objektiv och hus. Jag tror inte att de kommer att överge sina mjölkkor (telefoto VR) i förmån till VR i kamerahuset. Det blir alltså inget VR i huset tills de löser kompatibilitetsproblemet. Och det senaste 70-300 VR tyder på att de är långt ifrån lösningen.
Jag tror kombinationen VR i hus *och* glugg är något av en reglerteknisk mardröm. I och för sig mest en känsla jag har, men jag har dock läst samma tankegångar från väldigt insatta personer.

Och det där med att VR i gluggarna skulle vara en mjölkko: mig veterligen så har ju många (de flesta? alla?) objektiv som uppgraderats med VR snarast kostat *mindre* än sina föregångare. Ett exempel är ju 300/2,8VR, som är flera tusen billigare än föregångaren utan VR. Att nya gluggar är av G-typ, och således utan gamla tiders bländarring och dess mekanik, förklarar så klart en del av prisnedgången. Summan av kardemumman är dock att vi konsumenter knappast kan sägas lida av att de nya gluggarna är dyrare än de gamla.

jorgene skrev:
Jag tror kombinationen VR i hus *och* glugg är något av en reglerteknisk mardröm. I och för sig mest en känsla jag har, men jag har dock läst samma tankegångar från väldigt insatta personer.

dubbel VR..hmm...
det blir nog lika avancerat som styrsystemet i JAS skulle jag tro...och det gick ju som det gick...

jkene skrev:
Vibrationerna kommer när spegeln fälls upp. Om du använder självutlösare eller ej spelar ingen roll (med en självutlösare på 2 sec får du spegeluppfällningen efter 2 sec också). Den här inställningen gör att spegeln fälls upp, men exponeringen tas ej förän efter 0.4 sec vilket bör få de flesta vibrationer från spegeln att ha dött ut.
Jag upplever mest vibrationer av svårigheten att trycka av kameran manuellt utan att orsaka vibrationer (behöver trådutlösare). Men i övrigt så var det en vettig funktion att spegeln först fälls upp för att sedan exponeringen löses ut, missförstod det hela lite. Annars är D200:ans lösning ypperlig med två avtryck. Ett för spegeluppfällning och det andra för exponering.

jkene skrev:
Jag tror att dom inte har hittat någon fungerande lösning än, men det kommer garanterat en dag.
Ja, i sådana fall gör de ju helt rätt...

Nikon är ett företag som riktar in sig på marknadens toppsegment, till skillnad från Sony. För dessa fotografer är det t.ex. viktigt att också sökarbilden blir stabiliserad, t.ex. med långa telen på frihand/monopod. Skall man tävla i toppen gäller det också att få ut max av alla system, och det kan man bara om man har VR i objektivet, så att installationen kan optimeras efter konstruktionen ifråga.

Det finns fler saker att invända mot VR på sensorn, men i slutänden tror jag det handlar om olika behov för olika marknadssegment. Sedan kanske det kommer sensor-VR hos Nikon också en dag, vem vet... :)

JAg hade hoppats på att nikon skulle göra det canon inte gör, sätta VR i en fast 400/5.6..

jorgene skrev:
Det finns fler saker att invända mot VR på sensorn, men i slutänden tror jag det handlar om olika behov för olika marknadssegment. Sedan kanske det kommer sensor-VR hos Nikon också en dag, vem vet... :)

Låter som ett rimligt antagande.

Goran skrev:
dubbel VR..hmm...
det blir nog lika avancerat som styrsystemet i JAS skulle jag tro...och det gick ju som det gick...
HELT OT:

Det där var 13 år sedan i dagarna; tänk att vi som jobbar med planet aldrig tillåts glömma det haveriet... :)

Om folk bara visste hur väl Gripen står sig mot konkurrenterna idag... De andra deltagarnationerna i den nyligen avslutade "Red Flag"-övningen i Alaska vet det numer mycket väl, i alla fall... ;-)

Nåväl, utviknig slut och tillbaka till fotografins underbara värld...

jorgene skrev:
Jag tror kombinationen VR i hus *och* glugg är något av en reglerteknisk mardröm.
Jag betvivlar inte att det är en mardröm att kombinera VR i objektiv och hus. Just därför har vi inte sett några VR hus vare sig från Nikon eller från Canon. De är fast med sina VR/IS objektiv som de inte vill släppa.

jorgene skrev:
Och det där med att VR i gluggarna skulle vara en mjölkko: mig veterligen så har ju många (de flesta? alla?) objektiv som uppgraderats med VR snarast kostat *mindre* än sina föregångare. Ett exempel är ju 300/2,8VR, som är flera tusen billigare än föregångaren utan VR. Att nya gluggar är av G-typ, och således utan gamla tiders bländarring och dess mekanik, förklarar så klart en del av prisnedgången. Summan av kardemumman är dock att vi konsumenter knappast kan sägas lida av att de nya gluggarna är dyrare än de gamla.
Mjölkkor är de för att det inte finns några alternativ till dem. Av någon anledning tillverkar inte andrapartstillverkare VR optik. Därför kan Nikon ta duktigt betalt för sina gluggar.

Du har rätt dock angående bildstabilisering i sökaren. Vet dock inte hurpass viktigt det är för fotografen. Vibrationerna är ju ändå så små att de knappt syns i sökaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar