mannbro skrev:
Tänk ekonomi. Alla - oberoende av hur intresserad man är av foto - har inte budget att lägga ut hur mycket som helst på sin hobby. Familj, hus, andra hobbies etc äter också pengar.
Det finns ju mängder med gamla manuella objektiv hos second hand-butiker, tradera etc.
Ja, visst finns det mängder av gamla saker. Men vilka är det som köper dem? Tror inte att snitt-Svensson som ska köpa sig en digital systemkamera för att dokumentera exempelvis nya barnet (en mycket vanlig anledning till att unga mödrar köper en digital systemkamera) är det minsta intresserade av att skrota runt efter begagnade manuella saker, speciellt inte om de får höra att de förlorar saker som autofokus (vilket de troligen haft på alla tidigare kameror de ägt).
Sen finns det en rent krass ekonomisk synvinkel på det hela. Kameratillverkarna har inget större intresse av att låta kunderna köpa utrustning som gör att de inte säljer så mycket mer nya prylar bara för att det finns en stor begagnatmarknad där ute. De skulle nog vilja att du uppgraderade hela din prylpark rätt ofta. Att de tillgodoser önskemål om exempelvis bakåtkompatibilitet är för att inte reta upp kunder och för tillgodose kundernas önskemål till en viss gräns.
Att bygga in mekaniska kopplingar (som behövs för tex att de manuella objektiven ska funka på nya kameror) kostar också (och skapar nya fel-/problemkällor). Den kostnaden måste tas ut någonstans. I fallet D80 prispressar man för att visa att man kan göra en "billig" kamera med goda prestanda och imponera gentemot konkurrenternas produkter. Merparten av kunderna är med största sannolikhet ovilliga att betala för att några ska kunna använda gamla billiga saker, de tänker ju ändå inte skaffa annat än AF-optik oavsett prisskillnad. De håller sig också till den billigare optiken.
Att folk inte har hur mycket pengar som helst att lägga på sin hobby är självklart. Men för väldigt många innebär kameraköp att man skaffar en kamera med ett eller två kitobjektiv. Nikon i England (tror jag det var) har ju till och med två stycken "tillbehörskit" med saker så att de som inte är så jätteinsatta i prylarna ska kunna köpa en låda med "lämpliga" saker. Tycker det visar ganska starkt på hur många kunder fungerar.
Någon fotohandlare får gärna berätta hur olika kundtyper ser ut och hur vanliga de är samt hur mycket de spenderar.
D80 är ju också lite av en budget-D200, vilket nog ligger lite i linje med det tänket. Tror det är budget snarare än något annat som skiljer D80- och D200-köpare åt.
Nej, jag anser inte att D80 är åt hållet "budget-D200". Den har tex finesser att redigera bilderna i kameran (bland annat D-lighting och rödaögonretuschering) vilket jag tycker tyder på en kamera som riktar sig till en annan kundkrets än de som bara vill ha en kamera billigare än D200.
Att den sedan stoltserar med att ha lånat teknik från D200 och D2X är snarare ett reklam och försäljningsargument (och självklart ett sätt att återanvända bra teknik) gentemot kunder som gärna råkar fastna vid frågor som "10Mpix vs 8Mpix". Med andra ord argumentet "Wow, den har saker som proffskamerorna har..."
Men de enda som egentligen kan svara på dessa frågor är Nikon.