Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Det är ju lite intressant det här med D80. Bildkvaliteten från D200 är i princip lika bra som på D2X, på höga iso till och med bättre. Nu lär D80 få (minst) lika bra bildkvalitet som D200.

För den som inte behöver extremt bra fokussystem, extrem robusthet, extrem snabbhet så är det här en glädjande utveckling.

Och nu blir gluggarna ännu viktigare för den vanlige fotoentusiasten. Att sätta skräpgluggar på en D80 lär sabba en bra kamera.
Slowfinger skrev:


Ja, snart liknar det kanske den analoga marknaden där man betalar för hus/handhavande, och inte filmkvalitet..
 
Det mest irriterande med denna nya D80 (vid sidan om att vald ISO fortfarande inte syns permanent i någon display) är att man envisas med att använda ett sökarrutnät om 3*3 linjer istället för kompositionskompatibla 2*2. Är det något japanskt kompositionssystem månne?
 
Precis. När vibrationerna är så stora att man inte kan se motivet i sökaren, då är det dags att köpa gymkort, eller ett stativ.
 
Som ett exempel:

Nikon AF-S 70-300/4.5-5.6G VR - £400
Sigma AF 70-300/4-5,6 APO Macro Super II - 2300 SEK

Ok, det sistnämnda har även S-motorn men ändå viss skillnad...
 
timofej skrev:
Du har rätt dock angående bildstabilisering i sökaren. Vet dock inte hurpass viktigt det är för fotografen. Vibrationerna är ju ändå så små att de knappt syns i sökaren.
Knappt syns? Har du provat VR alls? En sökarbild på frihand med 2-300mm brännvidd rör sig *mycket*, och blir i princip blickstilla med VR. Spotmäta på frihand med 2-300mm är ju minst sagt svårt, men med VR är det hur lätt som helst.

Och att de korrigerande vibrationerna är små när du korrigerar "i mitten" av en linskonstruktion, är ju ytterligare ett plus för VR i optiken. Korrigerar du i filmplanet, måste ju rimligen korrektionerna bli så mycket större. Vad händer t.ex. med vinjettering när sensorn rör på sig; blir den asymmetrisk?
 
Senast ändrad:
Med tanke på att det är 2-kanalers bildprocessor till 10.2 MP, är det nån som har en gissning om snabbheten i förhållande till D70?
 
jorgene skrev:
Knappt syns? Har du provat VR alls? En sökarbild på frihand med 2-300mm brännvidd rör sig *mycket*, och blir i princip blickstilla med VR.
Ja, jag har provat VR (70-200). Tyckte inte att skillnaden i sökaren var så jättestor. Naturligtvis blir den större ju större brännvidd man använder.

jorgene skrev:
Och att de korrigerande vibrationerna är små när du korrigerar "i mitten" av en linskonstruktion, är ju ytterligare ett plus för VR i optiken. Korrigerar du i filmplanet, måste ju rimligen korrektionerna bli så mycket större. Vad händer t.ex. med vinjettering när sensorn rör på sig; blir den asymmetrisk?
Jag tror att du missuppfattar mig. Visst har VR i objektivet sina fördelar. Det är inte det jag argumenterar emot. Det jag försöker säga är att det skulle gynna ett ofantligt stort antal (alla?) Nikon/Canon ägare om VR/IS fanns i huset (också?). Tänk dig alla manuella billiga gluggar som du kan fotografera med 3 steg under den vanliga slutartiden. Personligen vill jag ha vidvinklar med VR och gå ner till 1/4 sek.

Jag tycker att hus-VR är det största som hänt på tekniska fronten sedan AF. Ok, efter själva sensorn förstås. :) Och kan slå vad om att det blir standard i alla system om n antal (2?) år.
 
Slowfinger skrev:
Det är ju lite intressant det här med D80. Bildkvaliteten från D200 är i princip lika bra som på D2X, på höga iso till och med bättre. Nu lär D80 få (minst) lika bra bildkvalitet som D200.

För den som inte behöver extremt bra fokussystem, extrem robusthet, extrem snabbhet så är det här en glädjande utveckling.

Och nu blir gluggarna ännu viktigare för den vanlige fotoentusiasten. Att sätta skräpgluggar på en D80 lär sabba en bra kamera.

När jag läste detta slog det mig att vi möjligen är på väg tillbaka till en tid då bildkvaliteten inte skiljer mellan olika kamerahus utan "handhavandet" (i vid mening) är det avgörande. Precis som på filmtiden, alltså.
 
JAD skrev:
Med tanke på att det är 2-kanalers bildprocessor till 10.2 MP, är det nån som har en gissning om snabbheten i förhållande till D70?
3 bps, läs på http://www.dpreview.com/ ;-)

Det här verkar bli en omåttligt konkurrenskraftig kamera. Bara att gratulera Nikon. De tycks ha fått med allt amatören nånsin kan önska sig, om den nu ÄR vädertätad, vilket är märkligt att det inte står om nånstans, men i ett hus som är ungefär som D50 i storlek.

Jag tror inte att det går att kombinera VR och antiskak i huset utan extremt avancerad reglerteknik, och då skulle man ändå stå där med dagens VR-objektiv som inte fyller den "dubbla" funktionen. Det enklaste måste vara att bara stänga av den ena, för annars borde de "ta ut varandra" effektmässigt.
 
"Nikon D80 beräknas finnas till försäljning tidig höst 2006."

Om det går lika bra som med D200 så blir det alltså i januari då!


Nån sa nåt om SD-kort. Trist om man vill gå från D70:n så måste man köpa nya kort och då kanske man lika gärna kan välja D200.
 
jkene skrev:
Vilket i och för sig inte är en fördel för oss med ojapanskt stora nävar.
Nej, men det är nog ett smart drag för att göra lagom skillnad mot D200. Det finns dessutom en del damer och herrar med små händer som nog tycker att D200 är alldeles för klumpig.
Dessutom har D50 rätt bra ergonomi trots litenheten. Helt i klass med t ex 20D skulle jag påstå. Det som saknas är mest lite mer höjd på greppet, och till D80 kommer ju tydligen ett batterigrepp:)
 
Tycker det verkar vara en bra kamera. Logiskt egentligen att man väljer SD. De är ju mindre. Sedan verkar den ha samma sökare som D200. Det är ju ett jättestort +. 2 eller 3 linjers rutnät är väl oväsentligt. Det är ändå något som vi Canonägare bara kan drömma om.
Stackars 30D får det tungt ett tag framöver.
 
NixXxoN skrev:
Nån sa nåt om SD-kort. Trist om man vill gå från D70:n så måste man köpa nya kort och då kanske man lika gärna kan välja D200.

För mellanskillnad kan du köpa rätt mycket mer minne, eller hur. D80 verkar vara kosta 10000kr i sverige mot ca 15000kr för D200. Det räcker till ca 14gig SD-kort ;-) Tror inte flashminnets typ är avgörande. Är nog inga problem att sälja sina CF-kort och köpa nya gigs billigt.

En viktig sak som för mig är avgörande mellan tex D50 och D70 (och dess storebröder) är två inmatningshjul. Han man väl vänt sig med det vet jag inte hur jag skulle klara mig utan.

Vad gäller minnesformat har jag ett svagt minne också av att SD-korten drar mindre ström vilket än tex CF.

Tills sist: priset i tyskland för denna nykomling verkar vara 884 euro så om man skal ta sig en tripp till vårt grannland söderut så kanske man kan spara en tusenlapp eller två ;-)
 
Senast ändrad:
Som jag förstår från ett svar i en annan tråd är SD och CF kort ungefär lika både prestanda- och prismässigt. Varför har pro husen CF kort då? Är det traditionen? SD borde ju vara att föredra för sin storlek.
 
timofej skrev:
Som jag förstår från ett svar i en annan tråd är SD och CF kort ungefär lika både prestanda- och prismässigt. Varför har pro husen CF kort då? Är det traditionen? SD borde ju vara att föredra för sin storlek.
Tror storleken upplevs som ett minus av många, särskilt proffs. Hur lätt är det att byta ett SD-kort med handskar? Vilket tappar man lättast? Vilket är hållbarast? Förmodligen ingen större skillnad för en amatör, men för rena proffs spelar nog frågor som dessa en viss roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.