Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon pressrelease D80 och 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Ny D80 kontra beg. D200 om några månader

Det som egentligen blir intressant att se, anser jag, är hur priserna på den nya D80 kommer stå sig mot en beg. D200 om några månader - när D80 förmodligen blir tillgänglig för de flesta (om man ska anta att allt går som vanligt).

Om det nu någonsin kommer finnas några beg. D200 till salu dvs. Får hoppas på en D3X så att folk blir galna och kränger bort sina 200'or.. hrm.. ska väl inte hålla andan.

Jag får väl nöta vidare på min D70 och med spänning invänta höstens utveckling. Efter jul/nyår blir det väl till att uppgradera. Frågan är ju bara hur mkt mer man Då får pröjsa för täthet, serietagning och ett hus i magnesium, i verkligheten är det knappast så mkt mer som skiljer husen åt.

Enligt mig så är upplösning, sökare och AF de enda stora problemen med D70'n och de verkar ju minst sagt åtgärdas av D80 i samma grad som av D200'an. Om det i dagsläget verkar skilja drygt 30% i pris så vette tusan om det är värt det för att få 200'an. Hellre lägger jag de pengarna på ny objektik isf. Även om jag hemskt gärna vill ha D200'ans bättre rem-hållare! ;)

Fast det är klart.. jag vill gärna slippa de där "dadda"-förinställningarna som D70'n har och förmodligen även D80? Fan, 5 direkta knappar/lägen som man kunde använt till så mycket vettigare saker! Argh... ja.. det måste väl klämmas på en D80 innan något mentalt beslut kan fattas.. spännande spännande...
 
Senast ändrad:
Ahh det här ser mer än ruskigt bra ut! Bara att ställa sig i kö. så får D70:in gå i välförtjänt förtidspension och agera backup-kamera :)
 
Men det verkar ju faktiskt som om den inte är vädertätad!!!... Jag förstår inte alls reklamen... verkar som fullständigt hjärnsläpp!!! :-D
 
Smart eller dum marknadsföring?

Jag antog ochså att den skulle ha någon form av tätning baserat på annonsen.

Hur som helst mycket godis - de som klagar på flash-sync vet kanske inte att den stöder high-speed flash på alla tider.
 
Kameran finns upplagd med pris på scandinavian photo med 3 olika priser (varav 2 är paket).

Finns även på technikdirekt med 2 varianter samt tillgänglighetsdatum.

Finns det någon nackdel att handla ifrån technikdirekt när det gäller garanti osv?

Jag är bara ute efter huset och nästan 2000 kr i skillnad gör ju valet enkelt, om man kan handla ifrån tyskland utan att förlora något som man kanske vill ha (vet inte vad det skulle vara).



Mvh
Oscar
 
phobius skrev:
Kameran finns upplagd med pris på scandinavian photo med 3 olika priser (varav 2 är paket).

Finns även på technikdirekt med 2 varianter samt tillgänglighetsdatum.

Finns det någon nackdel att handla ifrån technikdirekt när det gäller garanti osv?

Jag är bara ute efter huset och nästan 2000 kr i skillnad gör ju valet enkelt, om man kan handla ifrån tyskland utan att förlora något som man kanske vill ha (vet inte vad det skulle vara).



Mvh
Oscar

Jag köpte min D70 på technikdirekt, men har aldrig behövt utnyttja garantin. Vet ej om det är ett år eller två, men om den brakar ska den tillbaka till technikdirekt.

PS. Tysk moms skall visst höjas 1/1 2007 - man bör nog handla innan det datumet, därefter är det mer tveksamt om det lönar sig med tanke på frakt, väntetid, manualspråk och eventuella garantirep.
 
Det enda skulle väl vara en svensk manual då?

Har en polare som köpte sin D20 från tyskland, kommer inte ihåg från vart, men det var då inga större problem. Förrutom att han fick faxa ner sitt VISA + leg och att dom inte hörde av sig en enda gång. En dag låg bara paketet på posten. Lite stressigt att skicka ner +15000:- till tyskland och inte höra ett ord sen :p. Jädra fritz...

Men om du ska handla en så kanske fler vill haka på? Dela frakt? Eller det kanske inte spelar nån roll iof.. vi bor väl ändå inte i samma stad *suck*
 
Det enda du kommer sakna är en svensk instruktionsbok antar jag. För min del är det knappast några problem men för andra kanske det är det. Brukar finns svenska att köpa på gegagnatmarknaden efter ett tag om man nu måste ha en på svenska. Prisskillnaden är för stor för att motivera ett köp i sverige i min mening men testar du att lägga till kameran i varukorgen och går vidare i köpen (utan att slutföra förståss) så tillkommer det lågon märklig "Pick up service" som kostar 57,36 euro. En anmärkning säger att:
"Our insured pick up service.
We authorize DZR GmbH & Co. KG in your name with the pick up and delivery of your ordered goods. The shown costs are totel delivery costs!" (www.technikdirekt.de).

Vad gäller garanti och sånt så är det ingen skillad. Och vad är det för skillnad att betala pengar med kort eller över internetbank till en tysk affär alt till en svenk affär. Det är ju knappast så att technikdirekt är något litet lurendrejeriföretag. Köpte min D70 från en annan tysk firma och tjänade ca 2000kr på affären. Har behövt använda garanti två gånger UTAN problem här i sverige.
 
Jag tänkte beställa så fort som möjligt.

Efter att ha letat runt lite så verkar det vara som regel att priset stiger på husen när dom släpps för efterfrågan är så stor. Att lägga en beställning omgående verkar vara det rätta alternativet.
 
Garanti:

Intressant, lämnade du bara in den till svenska nikon då eller? Nikon har väl nån "world gurantee" på sina saker, eller hur? Står nått sånt i lådan till mitt 80-200 iaf.
 
Självfallet till svenska nikon, bara att visa upp sitt garantibevis och möjligen en kopia på kvittot så funkart det hur bra som helst.
 
Kan inte se att det skulle vara några problem att kombinera ett VR-objektiv med ett VR-hus. Bara att stänga av VR på objektivet, vilket skulle kuna göras medelst användarens fingrar eller automagiskt via objektivfattningens kontakter. Alternativt skulle det mest intelligenta vara om huset upptäcker att det finns VR och detta är aktivt på gluggen, så stänger den av sin egen stabiliseringsfunktion, om användaren så önskar. Att köra med båda VR-systemen i bruk samtidigt skulle nog däremot resultera i lite intressant sjögång i sökaren.
Jag skulle inte tacka nej till VR i kamerahuset, om jag fortfarande kunde välja att stänga av det. Anledningen till att jag är lite skeptisk till VR i huset är att jag hört om någon kamera (ej system) som var tidigt ute med VR/AS/IS och som drogs med problem med högt brus, och att användare klagade på att kameran blev väldigt varm när skakreduceringen var aktiv.. värme -> brus, så en värmealstrande gizmo nära CCD´n är väl inte att föredra.

Själv har jag haft ett 70-200 VR nu ett par veckor och jag måste säga att man klart märker skillnaden på VR/icke VR. Inte så länge man har VR aktivt, för visst rör sig sökarbilden, och man måste fortfarande anstränga sig för att få en alldeles stilla bild, men när man släpper upp avtrycket och VR stänger av sig med ett knäpp.. då ser man vad man betalat för :D
Särskillt uppenbart blir det när man har teleconvertern på (1,7x).
Den största nackdelen med VR är dock att jag numera måste ladda batteriet till kameran (D70) efter varje aktivt användande av kameran, eftersom VR uppenbarligen drar en hel del ström. Därför är det ju positivt att Nikon inte gör om misstaget med D70, utan säljer batterigrepp till D80.
Efter att ha kollat igenom previewn på DPreview så är jag övertygad om att Nikon har ytterligare en vinnare i D80. Undrar bara om de kommer få samma problem med barnsjukdomar och leveranser som med tidigare kameror och linser.

Hur känner ni som har beställt, och väntat på 18-200 VR nu när det kommer ett nytt 70-300 VR, som ju är lika ljusstarkt/svagt och som visserligen inte har samma zoomomfång, men iallafall kompletterar ett redan befintligt kitobjektiv (som jag gissar att de flesta av er redan har, eller har haft)?

/E
 
Vad tror ni om vädertätningen? Det skulle inte förvåna mig om den är tätad, åtminstone bättre än D70, men att de helt enkelt inte säger nåt för att det ska bli ännu en positiv överraskning.

"Ojdå, det glömde vi, visst är den vädertätad".

Är den inte tätad så har nog reklamavdelningen rökt lite för konstiga saker.
Det troligaste är väl att den har o-ringar och packningar lite här och där, men inte tillräckligt för att den ska kunna kallas "tätad".
För övrigt står det väl inget om tätningen när det gäller D200 heller? Den bara har det.
 
ErikGustavsson skrev:
Hur känner ni som har beställt, och väntat på 18-200 VR nu när det kommer ett nytt 70-300 VR, som ju är lika ljusstarkt/svagt och som visserligen inte har samma zoomomfång, men iallafall kompletterar ett redan befintligt kitobjektiv (som jag gissar att de flesta av er redan har, eller har haft)?
Jag tror att många som jag vill ha vidvinkel med VR. Och då är 18-200 är det enda alternativet idag. Iofs är det inte särskilt ljusstarkt. 18-70/2,8 VR skulle sitta perfekt.:)

Dessutom om man ska tro dpreview är kommande priset på 70-300 är helt jämförbart med 18-200. £400=5500 SEK för 70-300 vs 6800 SEK för 18-200. Alltså tror jag inte på att köarna till 18-200 kommer att minska.
 
Well, Nikon lyckades klämma in en skapligt stor sökare iaf. Dock "glömdes" ljusmätning för MF-objektiv bort;). När skall dem lära sig, Canon har haft mätsökare i deras digitala budgetHus hur länge som helst. wtF Nikon...?


Jag har förvisso inga planer att skaffa fler MF-gluggar i nuläget, men likväl har jag redan kvalitetsOptik (Nikkor 35mm 1.4, N105mm 2.5 Ais, & sigma 24mm 2.8 Macro, som är mycket bättre än Nikons egna 24mm 2.8) som blir en aning omständig att använda.
 
Senast ändrad:
schaki skrev:
Well, Nikon lyckades klämma in en skapligt stor sökare iaf. Dock "glömdes" ljusmätning för MF-objektiv bort;). När skall dem lära sig, Canon har haft mätsökare i deras digitala budgetHus hur länge som helst. wtF Nikon...?
Tänk: "Målgrupp"! :)

MF-objektiv är förmodligen något av en icke-fråga för den tilltänkta målgruppen (förstagångsköpare, uppgraderare från D50/D70 och kanske backup-köpare). Vill man använda "gamla MF-favoriter" på sin dyra AF-DSLR, så är man förmodligen *långt* mer insyltad i fotograferingens underbara värld än Nikon tänkt sig för målgruppen till D80. Är man *så* intresserad, är man formodligen redan ägare till/spekulant på en D200. Stöd för MF är en special-feature och knappast något för amatör- och prosumer-segmentet.
 
timofej skrev:
Jag tycker att hus-VR är det största som hänt på tekniska fronten sedan AF. Ok, efter själva sensorn förstås. :) Och kan slå vad om att det blir standard i alla system om n antal (2?) år.
Det där är nog en patentfråga och även hur villiga Canon/Nikon är att köpa rättigheter (och om patentinnehavaren vill sälja eller behålla sin fördel till egna produkter).

Gällande SD-kort så är det ju en bra "uppbyteskamera" för de som köpt digitalkompakter och nu vill ha en digital systemkamera. De har ofta redan SD-kort (de kommer iofs snabbt önska sig större minneskort...). Dessutom slipper man en mängd småpinnar, inte för att jag har böjt någon men jag vet att det kostade skjortan för stackaren som var lite för oförsiktig när han satte i CF-kortet. SD-korten är lite mer "idiotsäkra".

Vädertätningen kanske saknas, men jag tror att den största skillnaden mot "storebror" D200 är att den inte tar manuella gluggar på samma sätt, har inte hittat något info om att den ska klara dem. Dessutom verkar den också bara köra komprimerad NEF vilket retar galla på vissa RAW-purister. Snabbaste slutartid 1/4000s, blixtsynk 1/200s. Så lite skillnader är det, om det är 5-6000 kronor i skillnad är upp till var och en att bedömma.
 
jorgene skrev:
Tänk: "Målgrupp"! :)

MF-objektiv är förmodligen något av en icke-fråga för den tilltänkta målgruppen (förstagångsköpare, uppgraderare från D50/D70 och kanske backup-köpare). Vill man använda "gamla MF-favoriter" på sin dyra AF-DSLR, så är man förmodligen *långt* mer insyltad i fotograferingens underbara värld än Nikon tänkt sig för målgruppen till D80. Är man *så* intresserad, är man formodligen redan ägare till/spekulant på en D200. Stöd för MF är en special-feature och knappast något för amatör- och prosumer-segmentet.

Jag är mycket väl medveten om det.

Men Nikon ska väl knappast vara sämre än Canon, särksilt inte när det är fullt möjligt.


Vet inte om du missade det, men jag kan upprepa mig: Canon ger mätsökare på deras _budgethus_.

Varför kan då inte Nikon det? Det är ju en stor fördel för förstagångsKöpare att kunna skaffa begagnad kvalitetsOptik för en snudd på struntsumma, gentemot vad man får ge för nya zoomObjektiv med halvdan skärpa. m.m. och med en ljusstyrka på 3.5 som lägst.

Nu när Nikon glädjande nog möjliggör Manuell Fokus med en stor sökare, varför då inte också se till att det iaf finns 1 enda (bättre än ingen alls) databank där värden för 1 MF-objektiv kan matas in, som på D200.

Att D70 och D50 har en mindre sökare och delvis därav inget stöd för MF-objektiv är förståeligt, in minst med tanke på sökaren.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.