Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon p330, Sony rx100, Canon powershot 110 – vilken till konserter är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Nikon p330,sony rx100,canon powershot 110 vilken till konserter är bäst?
Vakterna sa till mig att det absolut inte får användas en systemkamera på min senaste konsert. Har haft med mig den under ett 100 tals konserter utan att få en rättelse att det inte får användas (utan blixt såklart ). Men nu är det läge att köpa en liten kompaktkamera till inomhuskonserterna.

Genom cyberphotos sida har jag jämfört dessa tre kamerorna med isotalen upp till 400. Vill inte gå upp högre med en kompaktkamera inomhus på konserter.

Dessa har jag jämfört Nikon p300,sony rx100,canon poxershot 110. Efter att ha kollat noga så tycker jag Nikon p330 har bäst bild (klart bäst på) på skärpan. Vågar jag lita på detta testet eller har någon erfarenhet av dessa kameror. Tycker att dom verkar mycket bra för att vara kompaktkameror.

Erfarenhet någon? Tackar för all hjälp jag kan få.
Johan!

Högt ISO=stor sensor. Canon GX1 eller varför inte Nikon 1? Sony RX-100 har rätt ljussvag optik i teleläget så kanske Panasonic LX-7?

Högt ISO=stor sensor. Canon GX1 eller varför inte Nikon 1? Sony RX-100 har rätt ljussvag optik i teleläget så kanske Panasonic LX-7?

Tänkte att jag ville ha en mindre kompakt kamera, då jag har systemkamera så kunde det vara roligt att ha en liten kompakt som man alltid kan ha med sig. Då vill jag ha en liten kamera. Tänkte då att dessa alternativen var intressanta!

Sonyn om storleken är prio 1, den tar förstås mycket fina bilder också men just i dåligt ljus tror jag LX-7 trumfar den...

Handen på hjärtat så skulle jag ta Sonyn. Men försöka komma nära scenen och jobba i vidvinkelläget där det är sämre ljus.

Utan tvekan, kompakt kameran med den största sensorn av 1” vinner, Sony RX100, överlägsen de övriga.
I teleläget, 100 mm, är ljusstyrkan 4,9, vad gör det när du kan fotografera med RX 100:n i ISO 3200, utan störande brus?
Försök det med de övriga kamerorna, du har som alternativ!

Kolla denna sida, här jämförs olika kameror, skärpa/brus vid olika ISO tal, förstora bilderna du får 2 ggr, studiobilder, men ger en bra fingervisning om kapaciteten.
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Jag har själv testat, praktiskt, både Panasonic LX7 och Sony RX100, LX7:n var riktigt bra, men RX100:n var ännu bättre, men dyr, den köpte jag förra året

Tror ändå, för konserter blir en långzoom kompakt ett måste, de har ofta max tele av 500 mm, kan behövas, 100 mm är för kort!

Nikon p330,sony rx100,canon powershot 110 vilken till konserter är bäst?
Vakterna sa till mig att det absolut inte får användas en systemkamera på min senaste konsert. Har haft med mig den under ett 100 tals konserter utan att få en rättelse att det inte får användas (utan blixt såklart ). Men nu är det läge att köpa en liten kompaktkamera till inomhuskonserterna.

Genom cyberphotos sida har jag jämfört dessa tre kamerorna med isotalen upp till 400. Vill inte gå upp högre med en kompaktkamera inomhus på konserter.

Dessa har jag jämfört Nikon p300,sony rx100,canon poxershot 110. Efter att ha kollat noga så tycker jag Nikon p330 har bäst bild (klart bäst på) på skärpan. Vågar jag lita på detta testet eller har någon erfarenhet av dessa kameror. Tycker att dom verkar mycket bra för att vara kompaktkameror.

Erfarenhet någon? Tackar för all hjälp jag kan få.
Johan!

Hej!

Jag har tagit en del bilder med min Canon G9 på teaterpjäser med hyffsat resultat. Den kameran är inte bra på ISO 800 och uppåt men med ISO 400 och 1/60 och största bländare runt motsvarande 120 mm i brännvidd så ger den ok bilder och bländaren ligger då runt f/4. Det jag vill säga är ta en titt på nya G15 för den har lite längre zoom än de övriga du nämner, dessutom instämmer jag i ovan talare att längre zoom är önskärt även om G15 inte presterar 500 mm. G15 är ju dessutom ljusstarkare och ljusår bättre på högre känsligheter än G9an. Glöm inte Olympus ZX-2, Samsung EX-2 eller vad de heter.

Lycka till!

Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar