Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon objektiv för ca 4500:-?

Produkter
(logga in för att koppla)
28-70 normalt -> 42-105 på DSLR = Urrrkkk, om man kan tänka sig att komplettera med en 17-35 så funkar det väl, men då har vi spräkt budgeten igen.

Sigmas 18-50 är förvissor fin, men den korta brännvidden gör att man inte kan kalla det för allround. Det kommer inte dröja länge innan man saknar lite mer tele och då spricker budgeten igen.

På min analoga har jag aldrig haft nått annat än 24-105 innan jag kompletterade till digitalkameran.En 18 - 70 motsvarar 27-105, något som jag tror att man klarar sig rätt länge på.

Sigmas 17-70 kan säkert vara nått men jag vet varken priser eller prestanda på den. Det är väl en rätt ny glugg så tillförlitliga uppgifter är nog svåra att få tag på. Sigma är ju lite ojämn i sin produktion så för mig skulle det kännas lite chansartat med en ny modell.

Mvh
Maverick

Ja, urk låter ju inte så kul. En sak är säker: jag har bestämt mig för 50/1.8.

Då har jag alltså i min kameraväska:

50/1.8
18-50mm

Då återstår det alltså 1 objektiv. Tankarna skenade iväg till ett 18-200, kan det vara något? Hmmm, svårt. Jag har iallafall sedan igår köpt en D50 samt två objektiv så framåt går det ju.

/Viktor

ViktorJ skrev:
Ja, urk låter ju inte så kul. En sak är säker: jag har bestämt mig för 50/1.8.

Då har jag alltså i min kameraväska:

50/1.8
18-50mm

Då återstår det alltså 1 objektiv. Tankarna skenade iväg till ett 18-200, kan det vara något? Hmmm, svårt. Jag har iallafall sedan igår köpt en D50 samt två objektiv så framåt går det ju.

/Viktor

Vad skall du använda 50/f1.8 till ?

Själv ser jag inget som helst användningsområde för ett sådant objektiv till en digital Nikon som inte andra brännvidder passar bättre till.

Jag hade mycket hellre köpt 85/f1.8 för porträtt mm. och kopletterat med tex ett Sigma 70-200/2.8, men det är jag det.

kent.

Senast ändrad:
50:an är bra om man kör i en enkel studio. Med en 85 så blir man tvungen att ha ganska stor lokal för att kunna ta ett helfigursfoto. Dessutom är 50:an så billig att den kan räknas som filter :eek:)

/Maverick

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto