ANNONS
Annons

Nikon mot Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Ett litet grubbel. Vill eventuellt hoppa över till Nikon. Har alltid kört med Canon och har nu 5dMklll. L-gluggar, inte dom allra dyraste men upp till 70-200/4. Några zoomar och ett macro. Tänker att det vore spännande att prova ett annat system på äldre dar. Funderar på Nikon D801-huset. Då det gäller objektiven har jag inte följt med och söker tips om Nikons motsvarighet till L-objektiven. 17mm, 24-70, 70-200, 50/1,4 etc. Finns tipps eller bra råd att få från forumet. Vill inte dra igång en tråd om vad som är bästa märket men gärna personliga synpunkter.

Ett litet grubbel. Vill eventuellt hoppa över till Nikon. Har alltid kört med Canon och har nu 5dMklll. L-gluggar, inte dom allra dyraste men upp till 70-200/4. Några zoomar och ett macro. Tänker att det vore spännande att prova ett annat system på äldre dar. Funderar på Nikon D801-huset. Då det gäller objektiven har jag inte följt med och söker tips om Nikons motsvarighet till L-objektiven. 17mm, 24-70, 70-200, 50/1,4 etc. Finns tipps eller bra råd att få från forumet. Vill inte dra igång en tråd om vad som är bästa märket men gärna personliga synpunkter.

Att byta för att byta varkar ganska onödigt och dyrt!
Du har ett bra system håll kvar id det!

Om du är van med Canon så kommer du att bli vansinnig på att allt som går att vrida på går åt fel håll på en Nikon.

Att byta till Nikon för just de brännvidderna är enligt mig rätt meningslöst. Same same but different, det tillför inget.
Nikons 50/1,4 är riktigt slött i AF, bättre att gå på Sigmas Art eller en 1,8.
24-70 släpps med VR men den verkar ännu bli en riktigt dyr historia.

Enda anledningen skulle väl vara att man tycker bättre om huset 810.
Men det kostar nog mer än det smakar.

jag kör båda märkena parallellt och har inga problem med det, så varför göra ett teoretiskt problem av en sak innan man provat?

D810 kommer du uppleva som ett stor lyft, jag har precis uppgraderat från D800 och även där blev det bättre på många punkter. Objektiven finns motsvarande, det kommer precis ett nytt 24-70/2.8VR som jag ska köpa så fort det går.

Sen är det upp till dig om det är värt det ekonomiskt. Nu har du ju bra grejer så andrahandsvärdet på det du säljer kommer vara högt men det blir ändå en bra slant att lägga upp.

Att byta för att byta varkar ganska onödigt och dyrt!
Du har ett bra system håll kvar id det!

Han kanske är ute efter bättre ISO/DR samtidigt som högre upplösning... eller bara tycker det är kul samtidigt som han har råd.

Låt TS avgöra om det är onödigt eller dyrt när han sett alternativen.

jag kör båda märkena parallellt och har inga problem med det, så varför göra ett teoretiskt problem av en sak innan man provat?

Jag håller med om att det inte är ett stort problem, men visst är det lite fånigt. Jag har både Canon och Nikon och visst händer det att jag vrider åt fel håll när jag ska byta objektiv.

När det gäller själva grundfrågan i tråden har jag svårt att se att man skulle vinna något på att byta från Canon till Nikon, eller tvärs om. Har man inget av systemen bör man noga fundera och utvärdera vad som passar bäst innan man bestämmer sig, men har man väl valt ett system är det lika bra att vara kvar. Skillnaderna är marginella.

Tack för svaren! Min första digitala kamera var en D70. Sen bara Canonhus och nu dMkll. Min fundering är nog mer att pröva något nytt innan man lägger av med uppgraderingar som ideligen dyker upp. Så vad som är bästa märket i allas tycke är nog inte det viktiga och naturligtvis får man slanta emellan. Finns någon i gruppen som har gjort nåt liknande nyligen?

Tack för svaren! Min första digitala kamera var en D70. Sen bara Canonhus och nu dMkll. Min fundering är nog mer att pröva något nytt innan man lägger av med uppgraderingar som ideligen dyker upp. Så vad som är bästa märket i allas tycke är nog inte det viktiga och naturligtvis får man slanta emellan. Finns någon i gruppen som har gjort nåt liknande nyligen?

Jag har en del kollegor som just gjort bytet från Canon till Nikon D800/D810. Vridriktningen lär du dig på några timmar om det nu spelar roll. Själv tar jag ibland fel på fokus och zoom vilket är större problem för det betyder förlorade bilder då jag inte snabbt nog hinner flytta handen.

Har du läst på om nya Sonyn som precis har kommit om du vill prova på något annorlunda?

Allmänt: Att byta system kan vara allt från något man gör för att man är tvungen, och som skapar irritation. Eller något man gör för att ruska om sin fototillvaro och få en kreativ impuls.

Själv är jag ett utpräglat vanedjur som nog helst håller mig till ett system när jag skall jobba under stress. Samtidigt är de ju så att man är nyfiken och vill se om gräset är grönare någon annanstans. Fast där har ju jag själv turen med ett jobb som innebär att jag får provköra mycket saker.

Jag har ett par fotobekanta som då och då byter system, allt från att byta kameramärke (men fortsätta med samma typ av kamera) till mer drastiska hopp som att gå från spegelfri lätt liten utrustning till mellanformat och film. Gemensamt för dem är att de blir stimulerade av att brottas med nya och annorlunda problem och begränsningar och upplever att det stimulerar dem.

Sedan ser man ju då och då trådar där det ibland sägs rakt ut, eller ibland står mer mellan raderna att "jag är inte nöjd med mina bilder, blir det bättre om jag byter till Xxx?" Där är nog nästan oftast svaret nej, de lär de inte bli.

Jag får en känsla av att trådskaparen mer hör till dem som funderar på om en förändring kan vara stimulerande, och det är ju inte alls otänkbart. Men där tycker jag Ola (i inlägget före mitt) hade ett bra förslag: Prova med en Sony A7-modell, t.ex. den nya A7R II. Då kan man ju nöja sig med själva kamerahuset + en adapter och fortsätta använda Canon-objektiven och på det sättet både äta kakan och ha den kvar. Då provar du både en ny sensor och ett lite annorlunda kamerakoncept, men kan forstätta köra din Canon parallellt.

Tror att Martin tolkade rätt där. Jobbar fortfarande yrkesmässigt och bör naturligtvis inte skippa dom verktyg jag vant mig vid. Men skulle det kunna innebära en knuff, inspirationsriktning, så kan det vara en god anledning. Ang Sony´s system så stannar jag nog i tjockkameravärlden.

Där ser man, jag gjorde tvärt om och gick över när 5DM3 kom. En av avgörande orsak var även Canons telen. I dag har Nikon kommit i kapp.............även prismässigt;)

/Stephan

Där ser man, jag gjorde tvärt om och gick över när 5DM3 kom. En av avgörande orsak var även Canons telen. I dag har Nikon kommit i kapp.............även prismässigt;)

/Stephan

Lite otur med timingen med märkesbytet, det kom ju aldrig någon D800-konkurrent.

Förstår om det var pga något speciellt objektiv men det är som sagt överspelat nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar