Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon lägger i stort sett ned analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det man möjligen kan sörja över är att FM3a utgår. En unik kamera med hybridslutare...

Som verkligheten ser ut så är det väl inte mycket annat vi kan förvänta oss än detta.

Men det fina med den elektroniska utvecklingen är nätet där man kan hitta det mesta begagnat. Så vi analoga nördar kan nog överleva ändå.
 
Det är nog ett sunt drag av Nikon. FM10 är väl en Soligor-produkt, så den kostar väl inget att ha kvar i programmet. Lite förvånande att de ändå fortsätter med relativt många manuella objektiv.

Skall jag anmärka på något så är det väl lite förvånande att de dumpar PC-Nikkor 28 när de behåller en bunt objektiv som det faktiskt finns bra autofokusalternativ till.
 
Nikon slutar tillverka analogt

länk

Nikon has announced that they are exiting most of the analog film camera market. In a Nikon UK press release, the company said that it is stopping production of most film camera bodies and their associated lenses. Nikon will still offer support to discontinued models and will also sell two high-end film cameras.
 
Jag tycker detta är enbart sunt av Nikon. Som ett mindre företag än huvudkonkurrenten har man förmodligen inte råd att splittra sina resurser på saker som "ingen" ändå köper, om man nu vill fortsätta att "slåss i den digitala toppen".

Det antal F6:eek:r t.ex. Nikon Nordic säljer per månad är *extremt* lätträknade, men samtidigt är det både bra och snyggt av Nikon att inte lämna den analoga världen helt i sticket -- än.

Företag som inte ser verkligheten för vad den är, och hur denna verklighet (kommer att) förändras, är dömda till undergång. Jämför t.ex. hur det gick med nationalklenoden Facit i Åtvidaberg och deras mekaniska räkne- och skrivmaskiner, när asiatiska företag började anamma elektroniska diton och IC-kretsar. "Folk kommer alltid att vilja ha solida mekaniska maskiner...", "Företagen kommer alltid att betala för solid kvalitet...". Jomenvisst...
 
Nikon gör helt rätt som satsar helt på digitalt, varför lägga ner pengar på något som bara ett fåtal håller sig krampaktigt kvar i ?
 
... Den dagen då jag är borta, fäll inga tårar över det som varit. Himlen förlorar sin färg, den bleknar sakta bort till ingenting. ...
 

Bilagor

  • nikon.jpg
    nikon.jpg
    45.5 KB · Visningar: 3,953
Gråter en skvätt.
Men inser naturligtvis det orimliga i att tillverka analoga kvalitetskameror när folk skriker efter nya digitalmodeller flera gånger i halvåret.
 
Ja det är ledsamt - men köper vi inga analoga kameror så blir det ju så här. Jag sörjer också att FM3A försvinner även om jag inte planerade att köpa en. Skönt att F6:an finns kvar. Jag älskar den kameran och vill ha service länge länge länge. Men kommer jag att köpa en till - kanske inte. Detta är säkert ett problem - kamerorna är så bra att vi har dem och har dem och sällan köper nytt. Min Nikkormat FT 2 är fortfarande fit for fight även om den inte så ofta får lufta sig. Jag vet inte om det finns så många proffs som använder F6:eek:r och sliter ner dem så att de måste köpa nya. Det kanske är det som krävs för att hålla igång försäljning och tillverkning.
 
Johan Okker skrev:
Varför så kategoriskt och nedlåtande?

Om du tyckte det var nedlåtande så får jag väl be om ursäkt.

Men jag vidhåller att Nikon gör helt rätt, det måste ju vara bättre att lägga alla resurser på den digitala sidan för att kunna konkurera med bättre produkter i framtiden än att fortsätta att lägga resurser på något som knappast är lönsamt att tillverka längre.
 
Härlig begagnat marknad

Begagnat marknaden för manuella kameror är närmast oändlig numera så det finns inget behov av nyproduktion. Nikon kameror håller ju dessutom nästan evigt.

/Johannes
 
Johannes-S skrev:
Manuella objektiv används i stor utsträckning inom forskning och industri för en rad olika specialapplikationer.
Visst är det så. Men den kommersiella betydelsen för Nikon kan väl inte vara så stor?
 
jimh skrev:
Visst är det så. Men den kommersiella betydelsen för Nikon kan väl inte vara så stor?
Kanske inte i rena intäkter på de aktuella produkterna men att kunna leverera helhetslösningar där de är komplement till Nikons industriprodukter är säkert värdefullt av flera skäl.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.