Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon kontra Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon 100D med AF NIKKOR 1,8/50D som jag har provat med olika bländarinställningar, men får jag inte lika bra detaljåtergivning som jag får med min OLYMPUS C-5050 ZOOM.

Det borde vara så att Nikonkameran på 6,3 Mp skulle vara bättre än 5,0 Mp som på Olympusen.

Det handlar nog om att Olympusen lägger på rätt så (enormt) mycket mer skärpning i kameran än vad din D100 gör.

Det ska gå att skruva upp den inställningen i Nikon kameran iaf lite men jag rekommenderar att du skäper dina bilder i efterhand i en dator.

Tanken hos Nikon tycks vara att du själv ska efterbehandla bilderna i t ex Photoshop med en skärpegrad som du själv kan kontrollera istället för att låta kameran bestämma och bara gilla läget.

Det hänger säkert ihop med att en D100 vänder sig till en kundkategori av mer initierade fotografer än vad Olympusen gör.

Med Olympus C-5050Z kan du också fotografera i RAW-formatet och alltså göra bildbehandlingen i efterhand.

Även då kan bilderna få bra skärpa - utan överdriven uppskärpning. Olympus C-5050Z optik verkar vara skarp.

Dessutom är det så att skärpedjupet är en viktigare faktor när sensorn blir större. Bara det som är exakt i skärpeplanet är riktigt skarpt och graden av oskärpa tilltar snabbt med avståndet från skärpeplanet. Det stora skärpedjupet hos Olympusen ger stor slarvmån.

Tack för synpunkter

Tack för alla synpunkter som jag skall försöka ta till mig.

Jag har köpt Photoshop elements 3,0 och undrar om man tappar något i kvallite då man inte kan utföra vissa komandon vid 16-bitars färgdjup utan att först sparat i 8-bitars färgdjup.

Vilket format är det bästa att använda sig utav vid exponering - redigering - utskrift för att få optimal detaljåtergivning.

Till sist undrar jag om det är stor skillnad mellan Photoschop cs kontra elements 3,0 då jag i huvudsak endast har behov av att beskära samt färgkorrigera färgerna efter ljuset vid exponeringen.

Mvh Peter Hugosson

Vad jag vet så behöver du inte använda dig av funktionen som körs i 8bitars läge för att efterbehandla en bild. Levels (nivåerna), Curves (kurvorna) och skärpan går att köra i 16 bitar. Du behöver inte mycket mer för att efterbehandla en bild vad jag vet, dvs om du inte ska köra filter för att "ändra" bilden och där misstänker jag att du måste ändra till 8 bitar först. Om du bara ska skärpa bilden och beskära den (fixa levels och curvs också) tror jag inte att du behöver CS. Jag antar att du har programvara för att läsa RAW filer eftersom jag inte är så säker om du kan göra det i elements.

http://gallery.gulnet.nu/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar