Annons

Nikon kamera för max 6000 kr i digitala eran .

Produkter
(logga in för att koppla)

aleba1

Ny medlem
Hej !
Jag undrar vad man får för 6000,- skall jag sattsa på en D90 , föråldrad men bra ändå som "andra kamera "eller skall jag inköpa mig en nikon d5100 eller en beg Dx2:a kanske ?

vad får man mest för pengarna ? Jag har ju objektiv . Nakdelen för mig är att jag mest kör med manuella Ai optik o inte med dagens AF , så någon motor behöver jag inte ha i huset men frågan är klarar husen av detta eller ej ?? Någon annan i svea rike som kör med manuell optik på sitt digital hus idag ?

Gammalmodig men överger inte mina skarpa gluggar .-)

Mvh Alex

Du behöver ett kamerahus som klarar ljusmätning med dina manuella objektiv. En D2X gör det, men är tung och knappt bärbar (något överdrivet) samt "föråldrad". En D300 borde också klara av det.
5000- och 3000-serien är mindre lämpliga.
En kamera med inbyggd fokusmotor ger mycket större flexibilitet, t.ex om du snubblar över ett billigt AF-objektiv. AF/50mm är t.ex mycket prisvärt.

Jag har använt D2X och manuella Ai-objektiv, vilket fungerat utmärkt. Fokuseringen får man hjälp med då en grön prick tänds när man ligger rätt. Annars skulle man sakna en snittbildssökare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto