ANNONS
Annons

Nikon J1 eller Canon EOS M?

Produkter
(logga in för att koppla)

duvetvem

Avslutat medlemskap
Hej!
Har kollat på kompakta systemdigitalkameror, men har lite svårt att välja. Brukade fota med en gammal systemkamera (inte digital), mer för att det var roligt med inställningar och sådant snarare än för dokumenterandets skull och vill nu försöka återskapa känslan utan att behöva framkalla rullar osv. Jag är amatör men vill gärna ha lite inställningar osv att trixa och fixa med. Har ingen större budget utan vill ha något runt 4000 kr.

Var och kollade på Nikon J1 och Canon EOS M i affären, men tyckte det var lite svårt att sätta sig in i inställningarna på plats. Gillade kanske Canon lite mer rent spontant, men den verkar inte ha fått lika bra recensioner som Nikon. Det verkar finnas många experter här, har ni några tips/åsikter om dessa två kameror eller andra bra kompakta digitala systemkameror? Skulle vara jättetacksam över lite vägledning i kameradjungeln :)

Hej!
Har kollat på kompakta systemdigitalkameror, men har lite svårt att välja. Brukade fota med en gammal systemkamera (inte digital), mer för att det var roligt med inställningar och sådant snarare än för dokumenterandets skull och vill nu försöka återskapa känslan utan att behöva framkalla rullar osv. Jag är amatör men vill gärna ha lite inställningar osv att trixa och fixa med. Har ingen större budget utan vill ha något runt 4000 kr.

Var och kollade på Nikon J1 och Canon EOS M i affären, men tyckte det var lite svårt att sätta sig in i inställningarna på plats. Gillade kanske Canon lite mer rent spontant, men den verkar inte ha fått lika bra recensioner som Nikon. Det verkar finnas många experter här, har ni några tips/åsikter om dessa två kameror eller andra bra kompakta digitala systemkameror? Skulle vara jättetacksam över lite vägledning i kameradjungeln :)

Om du tittat på J1an hade jag slagit ett öga på V1an oxå. Fås med kit-objektiv för 2800.

Hej!

Håller med, titta på Nikon V1 för 2795.- mycket kamera för pengarna! Där får du en riktigt bra EVF sökare också. Mvh,LO

Tror också att V1 har mer att ge TS än J1 om han gillar att ställa in saker själv. Fördelen med V1 är även att den en riktig sökare, så att man inte behöver hålla kameran framför sig på armlängds avstånd utan kan ta stöd mot huvudet som man gör med en "riktig" kamera. Dessutom är en EVF sökare att föredra framför bara en bildskärm på baksidan om det är starkt solljus.

Nackdelen med nikon 1 serien är att de har väldigt små sensorer, bildkvaliteten blir ungefär som för bättre kompaktkameror, fast det är å andra sidan inte så dåligt nuförtiden, och V1:an är konkurrerrar även bra prismässigt mot denna kameragrupp. Fördelen är att den är snabb, både vad det gäller autfokus och bildhastighet. Dessutom är den ju liten och smidig så att den kan vara med för det mesta.

Canonen har visserligen större sensor, men har fått usel kritik av de flesta som resenserat den.

Gillar man att trixa och fixa skulle jag också rekommendera TS att komplettera kameran med Adobe Lightroom 4 på datorn för att hantera bilderna. Det känns väldigt mycket gammaldags mörkrum om det programmet fast utan giftiga miljöfarlig kemi, slabb och allergier.

Tror också att V1 har mer att ge TS än J1 om han gillar att ställa in saker själv. Fördelen med V1 är även att den en riktig sökare, så att man inte behöver hålla kameran framför sig på armlängds avstånd utan kan ta stöd mot huvudet som man gör med en "riktig" kamera. Dessutom är en EVF sökare att föredra framför bara en bildskärm på baksidan om det är starkt solljus.

Nackdelen med nikon 1 serien är att de har väldigt små sensorer, bildkvaliteten blir ungefär som för bättre kompaktkameror, fast det är å andra sidan inte så dåligt nuförtiden, och V1:an är konkurrerrar även bra prismässigt mot denna kameragrupp. Fördelen är att den är snabb, både vad det gäller autfokus och bildhastighet. Dessutom är den ju liten och smidig så att den kan vara med för det mesta.

Canonen har visserligen större sensor, men har fått usel kritik av de flesta som resenserat den.

Gillar man att trixa och fixa skulle jag också rekommendera TS att komplettera kameran med Adobe Lightroom 4 på datorn för att hantera bilderna. Det känns väldigt mycket gammaldags mörkrum om det programmet fast utan giftiga miljöfarlig kemi, slabb och allergier.

Jo den har rätt liten sensor - men fortfarande dubbelt så stor som dom bättre kompakterna typ Fuji x10 och Canon S110. Men allting är ju en kompromiss mellan pris o storlek o vikt. Mvh,LO

Som kompaktsystemkamera har jag en V1 men Canonsystem f ö. V1 fokuserar ruskigt snabbt i bra ljus och sökare är för mig ett krav då jag tycker det är närmast hopplöst att dels använda TFT i stark sol och det är d u svårt att hålla kameran stadigt på avstånd från ögat.

MEN.... TS vill kunna ställa in saker själv och här kommer problemen, ffa med Nikon 1 men även med EOS-M med 18-55 zoomen. Ett av problemen ligger i bländaröppningen. Nikon 1 har en väldigt liten sensor vilket gör att den blir diffraktionsbegränsad redan på full bländare (jag kör i A läge med maxbländare för jämnan) samt att det i stort inte går att leka med skärpedjupet. Med andra ord, för stillbildsfotografering är det inte mycket att ställa in. EOS-M med 18-55 har det lite bättre ställt med en 3x så stor sensor men bl 3,5-5,6 lämnar inte mycket skärpedjup att leka med. Avsaknad av sökare och långsam AF är tråkigt för mycket.

Skall man inte fota sport eller ens något som rör sig kan man skaffa adapter till EOS-EF och då använda hela EF sortimentet - men då blir det ju klumpigt.

Micro 4/3 har störst utbud av nativ optik och erbjuder kanske, med rätt objektiv, störst möjlighet till kontroll bland spegellösa. Samsung NX har också en del optik. Skall man köra med äldre manuell optik har dock NEX bäst möjligheter - lättast att fokusera manuellt och störst utbud av adapters.

Kan man tänka sig en klassiskt DSLR systemkamera finns emellertid störst objektivutbud, snabbast följande autofokus, och alltid sökare.

Man får välja helt enkelt efter prioriteringar.

Jo den har rätt liten sensor - men fortfarande dubbelt så stor som dom bättre kompakterna typ Fuji x10 och Canon S110. Men allting är ju en kompromiss mellan pris o storlek o vikt. Mvh,LO

Den har väl samma sensor som Sony RX100, fast till ett betydligt lägre pris. Som någon sa, V1:an är väldigt mycket kamera för pengarna.

S
MEN.... TS vill kunna ställa in saker själv och här kommer problemen, ffa med Nikon 1 men även med EOS-M med 18-55 zoomen. Ett av problemen ligger i bländaröppningen. Nikon 1 har en väldigt liten sensor vilket gör att den blir diffraktionsbegränsad redan på full bländare (jag kör i A läge med maxbländare för jämnan) samt att det i stort inte går att leka med skärpedjupet.

Så sant, men ska man ha riktigt roligt med skärpedjup i stil med vad TS kunde göra på sin gamla analoga kamera får man nästan köra fullformat eller större, och då är vi minst sagt utanför budget.

Så sant, men ska man ha riktigt roligt med skärpedjup i stil med vad TS kunde göra på sin gamla analoga kamera får man nästan köra fullformat eller större, och då är vi minst sagt utanför budget.

Fast man kommer rätt långt med cropformat och bländare 2,8 eller ljusstarkare. Däremot med kitgluggar, ffa på normalzoomen, kommer man inte långt med bl 3,5-5,6 om man inte håller sig till att fota vid närgränsen.

Skall man leka maximalt med inställningar på en låg budget är en begagnad bättre modell eller ny instegsmodell med en 50/1,8 ett sätt att starta.

Nikon 3100 + kit och köp till ett 35mm f/1.8. Tycker du (TS) att det blir för dyrt (4700skr) kan du alltid sälja kit-objektivet lätt för halv priset. Billigare nytt om man vill ha DOF e nog svårt att hitta. Visst D3000 finns för 3000 spänn med kit, men D3100 e nog värd de extra slantarna.

Jag var och kollade in V1 nu på kvällen och gillade den, speciellt att den har riktig sökare, samt priset, problemet var väl att den enligt killen som hjälpte mig inte har inbyggd blixt och att det inte heller går att sätta på en, fattade jag detta rätt?. Vet i för sig inte hur mycket jag egentligen fotar med blixt, försöker undvika det, men det känns lite dumt att köpa en kamera som inte går så bra att använda inomhus. Vad tror ni om detta? I övrigt gillade jag den som sagt skarpt. Kollade också på Sony nex som var lite dyrare och otympligare, men också verkade bra.

Såg nu att den har blixtsko, men att blixt inte ingår. Undrar dock fortfarande hur mycket man använder blixt.... hmmm

Blixten till V1 (SB-N5) är en fantastisk liten pärla. Eftersom den drar ström från det kraftiga kamerabatteriet kan den vara liten men ändå kraftig. Den går att snurra runt och vinkla så man kan studsa blixten snett bakåt mot taket för en väldigt jämn belysning. D u har V1 en max synktid på 1/250 sek vilket räcker för upplättningsblixt utomhus (i mekanisk slutarläge). J serien har bara elektronisk slutare ner till 1/60 sek och den inbyggda blixten går ju inte att studsa. En så klen blixt med den synktiden gör upplättningsblixt närmast omöjlig en solig dag (då man som mest vill använda den). Blixten SB-N5 rekommenderas starkt och är en av de stora fördelarna med V1.

Åtminstone igår fanns V1 ihop med 10-30, 10/2,8, blixten och någon väska + lite minne för 3600:- hos Kameradoktorn.

Inhandlade en V1 idag och är hittills mycket nöjd. Ska utforska och testa den lite mer, men överlag känns den väldigt lagom för mig. Tack för goda råd!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar