Du kan nog få fenomen med en del äldre objektiv, eller tredjepartsobjektiv. Men allmänt är min upplevelse, och jag har provat med många objektiv, att prestanda blir identiska, eller i vissa fall rent av en aning snabbare än på en DSLR-modell.
Det som gör jämförelsen lurig är att du delvis har ett lite annat beteende hos en sensorbaserad AF (som i Z6/Z7) än med separat AF-sensor (som i alla DSLR-kameror). Sensorbaserad AF är mer exakt och jobbar med fler och mindre justeringar. På äldre objektiv kan detta ge lite sämre hastighet, med de flesta nyare objektiv gör det snarare fokuseringen snabbare (och som sagt mer exakt).
Samma sak gäller för övrigt Canon och deras motsvarande adaptrar (de har ett par olika). Där vet jag att Canon själva provade igenom hela sitt objektivutbud och med en hel del tredjepartsobjektiv - deras slutsats är ungefär det du ser här i tråden: oftast samma prestanda eller en aning bättre, i en del få fall, i synnerhet med äldre objektiv (med långsammare fokusmotorer), en liten försämring.
Kort sagt: DSLR-objektiv blir generellt inte långsammare på en Z6/Z7 än de var på en DSLR. Däremot kan dedikerade Z-objektiv fokusera ännu lite snabbare, detta dels (i många fall) eftersom de har moderna ännu snabbare fokusmotorer) men generellt eftersom de utnyttjar den mycket högre kommunikationshastigheten i den nya fattningen.
Avståndet ändras inte!
En stor del av poängen med adaptern är ju just att det skall bli samma avstånd som när objektivet satt på en DSLR som i sig är tjockare än de spegelfria modellerna, , det är det adaptern kompenserar för