Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon fm3a

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Vart lite smått förälskad av denna kameran på fotot idag så jag ville läsa lite mer om den. Kollade på wikipedia och där stod det att den lanserades 2001?? är det ett skämt? den ser ju ut att vara från 80-talet.
 
Vet inte exakt när den kom, gissar 1977 för den första modellen FM. Köpte min 1978.
Sedan uppdaterades modellen till FM2 någon gång i början eller mitten av 80-talet.
FM3A tror jag är ett slags hybrid mellan den helmanuella FM/FM2 och den automatiska, tidsautomatik, FE/FE2.

Klassiska kameror, har själv haft fyra stycken.
Bytte in de sista när jag skaffade autofokus. Har nog alltid känt att jag borde behållit en.
/johan
 
Robin Gyllander skrev:
Vart lite smått förälskad av denna kameran på fotot idag så jag ville läsa lite mer om den. Kollade på wikipedia och där stod det att den lanserades 2001?? är det ett skämt? den ser ju ut att vara från 80-talet.

Nej, det stämmer, FM3a kom på 2000-talet men designen är tidlös ;-)

// Matti
 
Re: Re: Nikon fm3a

matti skrev:
Nej, det stämmer, FM3a kom på 2000-talet men designen är tidlös ;-)

// Matti
Hoppas det kommer en fm4d snart.
Skulle lätt köpa den om den inte var allt för dyr.
Och det ska komma från en canotist.
 
matnyttige skrev:
Men den klarar väl inte Nikons senaste objektiv som inte har bländarring?
Det är ju en pinne man måste ha som petar till pinnen under prismat. Annars funkar int ljusmätningen bra.
 
Nej, den kan inte användas med alla G-Objektiv respektive DX. Det krävs att objektiv har bländarering för att ställa in bländaren. Bäst fungera den med riktiga MF-Objektiv, där få du mycket bättre fokussering: AF objektiv gå för min smak för lätt i fukusseringsringen och har för kort fokusseringsväg, typ 1/4 varv.

Jag köpte själv en FM3a i.... hmmm, innan jag flyttade till Sverige.... 2002? Har använt den huvudsakligen som resekamera med 28, 50, 85 och 135mm objektiv. Ännu med denna fyra fasta brännvid blir det en ganska kompakt set. Nu ligger den mest i skåpet och det har varit länge sen jag exponerade en dia- eller sv-film. Men den är så fint, jag kan inte bestämma mig att sälja den!

Om du kan köper en, tå chansen, FM3a är ett underbart kamera!
 
FM3 är den bästa av världar.....En perfekt korsning mellan FM och FE. Den är mekanisk som FM i det manuella läget. Man hör till och med urverket snurra på de längre tiderna medan den är helt "elektronisk" i A läget.

Det som jag anser vara det bästa av världar är att den har ljusmätningen från FE. Dvs följevisare och inte det i mina ögon sämre systemet med ljusdioder från FM serien. Den har även TTL för blixten och lite annat smått o gott som saknades på FE och FM serien.

Och ni som enbart har arbetat med "croppade" DSLR skulle behöva uppleva sökaren. Eller storleken i alla fall, gigantisk men det är svårt att se hela ´på samma gång. Man får liksom kika rnt lite i sökaren om man vill vara säker på att se allt......

Min köpte jag någongång runt 2002-2003 och den har enbart gått 5 rullar Velvia.......Köpte den tillsammans med min D100 för att köra parallelt, för int ekunde det digitala vara något som kunde konkurera med riktig film :) Men som för många andra så upptäckte jag att det gick alldeles utmärkt och min fina svarta FM3a sitter så fint där i vitrinskåpet..... Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en chromad version istället för den svarta.......Till salu?? Aldrig!!

ps. FM3 liksom alla andra kameror i Nikons serier sedan AI kom runt 1977?! använder inte pinnen under prismat eller gaffeln på bländarringen. Den pinne som nämns ovan är en rest av pre AI lösningen för bländaröverföringen. Du kan faktiskt till och med använda G optik på kameran men då bara på minsta bländare. Allt går att montera men med mer eller mindre funktioner. Till och med DX funkar men då med en enorm vignettering på de flesta brännvidder och bara på minsta bländare.

Nikon har hela tiden (fram till nu) behållit den mekaniska nerbländningen. Tom AF-S optiken har gjort så. I och med den nya TS-E 24:an så har Nikon infört elektronisk (magnetisk?)nerbländning.
 
Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Den påminner då troligtvis mycket om en Canon F1 N.

Har en FM3 och har haft en F1N och ja de påminner mycket om varandra men Nikonkameran har fullt mekaniska tider för alla tider på slutarratten vilket inte F1n hade (om jag nu minns rätt).

Vill minnas att F1n hade mekaniska tider mellan 1/60 och 1/2000, rätta mig om jag har fel, och då enbart när batteriet togs ur. När batteriet togs ur blev avtryckaren så där underbart stenhård när den förvandlades från mjuk elektromagnetisk till mekanisk. FM3 har alla manuella tider mekaniska och de automatiska är alltid elektroniskt styrda. F1n har elektroniskt styrd självutlösare medan FM3 har ett mekaniskt urverk........
 
Robin Gyllander skrev:
Vart lite smått förälskad av denna kameran på fotot idag så jag ville läsa lite mer om den. Kollade på wikipedia och där stod det att den lanserades 2001?? är det ett skämt? den ser ju ut att vara från 80-talet.
Ja, den är ungefär lika gammal som du Robin.
 
Tillbaka till ämnet.

Hur vågade nikon egentligen släppa en "manuell" systemkamera 2001 då vad jag vet fanns det ju nästan bara systemare med autofokus.
 
Det var ju inte fråga om ett totalt nysläpp. FM3a är ju en vidareutveckling av FM2n och har sina rötter i åttiotalet. Själv tycker jag det är lite trist att Nikon lade ner FM3a. Det var en gräsligt bra kamera.

-- MW
 
FM3a var ju en relativt billig kamera som köptes av många entusiaster. F6 är väl i så fall en ännu mer udda kamera - endast entusiastgubbar med gott om pengar köper en ny analog systemkamera för 20kkr idag :) (Ganska gott om såna gubbar i och för sig, men ändå.)
 
Robin Gyllander skrev:
Tillbaka till ämnet.

Hur vågade nikon egentligen släppa en "manuell" systemkamera 2001 då vad jag vet fanns det ju nästan bara systemare med autofokus.


Det känns som att du av någon anledning hakat upp dig på autofokus som på inget sätt är en förutsättning för att ta bilder. Nikon tillverkar om du inte visste det fortfarande produktionsserier med helmanuell optik.

Jag gissar att FM3a var en hommage till de som fortfarande uppskattar manuella kameror. Som sagt var den en kombination av FM och FE-serierna.

Men några år senare släppte ju Nikon de manuella kamerorna och minskade antalet manuella optiker pga dalande försäljningssiffror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.