Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FM10

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare

Jag har en D70s. Men jag skulle vilja testa att ta lite bilder med vanlig 35mm film. Men skulle inte vilja lagga ner en massa pengar pa en film kamera. Jag har tittat pa en Nikon FM10. Den ar billig (150 euro). Den ar ju helt manuell, men jag tror att jag skulle kunna lara mig lite grejer med en hel manuell kamera. DX linserna jag har sa fungerar val inte. Men jag har en 70-200 f2,8 VR och en 50/1,8 och en 60/2,8.
Ar det dumt att skaffa en sadan kamera for att testa ta lite film? Jag vet att man kan fa en F100 begagnad billigt. Sen finns det ju F6 om man vill ha det basta.
Kommer min SB-600 blixt att fungera med en FM10?

Dessutom sa vager ju FM10:an ingenting.

Finns det ideer om vad man skall skaffa??

MVH Markus

Nästan vilket begagnat Nikon-hus som helst skulle duga för det du vill göra. FM10 var en rätt enkel kamera; du kan få betydlig trevligare saker för inga pengar alls. FE(2), t.ex.

Just nu finns en F80 till salu här på FS för 500:-, och en FE2 på Blocket för 1100:-. Bägge betydligt trevligare än FM10. Jag tycker f.ö. 150 euro låter mycket för en FM10.

Per.

Tänk på att 70-200 inte har bländarring och därför inte kan användas med annat än minsta bländaren med en FM10 eller andra manuella/äldre hus. Vill du använda den är nog F80 det du ska titta på om du vill komma billigt undan.

MattiasL skrev:
Tänk på att 70-200 inte har bländarring och därför inte kan användas med annat än minsta bländaren med en FM10 eller andra manuella/äldre hus. Vill du använda den är nog F80 det du ska titta på om du vill komma billigt undan.

Så sant, men för att känna på 35mm-tekniken duger 50:an utmärkt. Det är många fotografer före Markus som aldrig använt något annat!

Per.

Jag håller med Per här, satsa på en FE2 istället, det är en betydligt roligare kamera.

/kent

Jag ser nu att du bor i Indonesien. Glöm mina tips om att köpa beggat i Sverige, är du snäll! Men det finns säkert en motsvarighet till blocket i dina krokar!

Per.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto