Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FE

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmalou

Ny medlem
Har hittat min pappas gamla nikon fe kamera. Följde även med en blixt till kameran. tror den heter mvc 830. Dock så fungerar den ej, så är sugen på att köpa till en blixt. Är den någon som vet vad man kan köpa annars för typ av blixt? sen skulle jag vara sugen på ett fast objektiv till denna kamera, men vette tusan vad som fungerar på den eller ej. Någon som kan hjälpa en stackars sate som mig?

Har hittat min pappas gamla nikon fe kamera. Följde även med en blixt till kameran. tror den heter mvc 830. Dock så fungerar den ej, så är sugen på att köpa till en blixt. Är den någon som vet vad man kan köpa annars för typ av blixt? sen skulle jag vara sugen på ett fast objektiv till denna kamera, men vette tusan vad som fungerar på den eller ej. Någon som kan hjälpa en stackars sate som mig?

Hejsan stackars sate :)

En Nikon FE klarar i princip av alla objektiv du kan hitta som har en bländarring. non-AI/AI/AIS/AF (inte DX objektiv alltså)

Blixtmässigt så passar allt oxo, men man får köra manuell alt. auto läge på blixten. (TTL funkar alltså inte)

Du kan mao till stor del använda alla dina nikon-prylar på en FE
Om du inte har några objektiv som passar (du har kanske bara DX objektiv utan bländarring) så köp en begagnad 50mm/1.8 till att börja med. Köper du en AF så funkar den ju klockrent till en digitalare oxo. Fast att fokusera manuellt med en AF-objektiv tycker jag förstör känslan lite tycker jag.

Här finns allt du kan tänkas vilja veta om en Nikon FE:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/

Senast ändrad:
Hejsan stackars sate :)

En Nikon FE klarar i princip av alla objektiv du kan hitta som har en bländarring. non-AI/AI/AIS/AF (inte DX objektiv alltså)

Blixtmässigt så passar allt oxo, men man får köra manuell alt. auto läge på blixten. (TTL funkar alltså inte)

Du kan mao till stor del använda alla dina nikon-prylar på en FE
Om du inte har några objektiv som passar (du har kanske bara DX objektiv utan bländarring) så köp en begagnad 50mm/1.8 till att börja med. Köper du en AF så funkar den ju klockrent till en digitalare oxo. Fast att fokusera manuellt med en AF-objektiv tycker jag förstör känslan lite tycker jag.

Här finns allt du kan tänkas vilja veta om en Nikon FE:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/

Tack så mycket för hjälpen. Blir ut på blocket och försöka hitta något:)

Nja det finns faktiskt ett af-s objektiv som har bländarring och därmed fungerar på FE (AF-S 300/4D IF-ED) det är G-objektiven som inte funkar på FE då dessa inte har bländarring.

Dessutom så är det så att Pre-Ai/Non-Ai, som visserligen fungerar men då med nedbländad mätning, kanske inte är det bästa köpet till den kameran.

Du Emmalou,
hade inte din pappa något objektiv till den?

M

Nja det finns faktiskt ett af-s objektiv som har bländarring och därmed fungerar på FE (AF-S 300/4D IF-ED) det är G-objektiven som inte funkar på FE då dessa inte har bländarring.

Jaa, det var det jag menade! Lite seg nu. ;)
Det var väl detta som var huvudanledningen till att jag tillslut köpte en F4 att plåta analogt med istället.

Men FE har ju sin speciella charm! :)

Jaa, det var det jag menade! Lite seg nu. ;)
Det var väl detta som var huvudanledningen till att jag tillslut köpte en F4 att plåta analogt med istället.

Men FE har ju sin speciella charm! :)

Men med F4:an kan man ju bara köra G-optik i P och T läget då den också vill ha optik med bländarring. Däremot så fungerar ju AF-s AF på den.

Vad gäller FE så är hela den serien hus (FM/FE/FM2/FM2N/FE2/FM3A) underbara att använda. Själv skulle jag vilja ha en FM2/T (titanversionen).

M

Men med F4:an kan man ju bara köra G-optik i P och T läget då den också vill ha optik med bländarring. Däremot så fungerar ju AF-s AF på den.

...Jo jag vet, jag äger ju den. Det blir såklart begränsande. Men bättre än FE där det inte går alls.
Ska tilläggas att jag hittade en F4 i schysst skick för pangpriset 800:-, om jag hade valt att lägga en större summa pengar hade en F5:a varit självklar. Men det här täcker mina analoga behov just nu.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto