Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 vs. Canon 1N

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Vet inte om du känner till att det finns en adapter (Kenko) som gör det möjligt att använda Hasselbladoptiken till Nikon.

Inte så dumt om man nu vill resa omkring med bladare och ett småbildshus.

Mycket mycket spännande!
Hur är den uppbyggd mera exakt undrar jag då. Är det alltså i princip som en mellanring med Nikonbajonett i ena änden och HBLbajonett i andra. Där distansen är densamma som det blir med ett 500-hus från lins till filmplan? Bländare fungerar då alltså enligt principen att jag manuellt bländar ner innan jag tar bilden?

Några tips på handlare som känner till den? Någon idé på priset?

Tänker mig att en Zeiss 150mm måste bli en skaplig pjäs på en nikon. Finns det stativfäste på själva ringen? Optiken är ju inte den lättaste och det skulle ju kunna bli en ganska stor påfrestning på bajonetten.

Det är tekniskt sett en mycket enkel sak (men med överraskande god precision och stabilitet).
Nikonbajonett bakåt och bladarbajonett framåt, ja.
Inga överföringar av något slag.
Jag köpte min från Fotobutiken i Gårda (Göteborg) http://www.fotobutiken.nu/
Ringde dit och beställde den helt enkelt.
Pris för fyra år sedan ca 1400:- . Men leveranstiden var tre månader...
Daniel: Jo, bladaroptik till 500-modellerna har centralslutare (20xx-serien har det inte, de har ridå) men denna står öppen vid fokusering och om man använder Nikonkamerans ridå så går det utmärkt att låta den förbli öppen, man bländar ned med bladaroptiken (såklart) men slutaren utlöses inte av adaptern.
Det blir som ett vanligt objektiv utan bländarautomatik, förval med manuell nedbländning helt enkelt.
Us

Sisådärja, jag hittade den. Borde starta en tråd med titeln "För mycket prylar, vad göra?"....;-)).
Nå, så här ser adaptern ut (scannad i fl-b. scanner).
Us

Bilagor

• adapt 2.jpg
    adapt 2.jpg
    33.6 KB · Visningar: 143
Tack för alla svar jag fått!

Det lutar just nu åt en F100. Det enda som egentligen är oroar mig är hur mycket stryk den tål, men det kommer jag nog att märka så småning om. Håller den om man tappar den i marken?

Johan Okker skrev:
Ulf:

Vad är adaptern gjord i för material?
Känns den gedigen?
Den är helt tillverkad i metall. Finishen är dock så bra att det verkar vara plast...:-D.
Vad det är för metall(er) vete dock gudarna allena, möjligen är det aluminium i själva höljet, det som är svarrt på bilden, Bajonetten bakåt kan vara mässing som kromats.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar