Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F100 vs. Canon 1N

Produkter
(logga in för att koppla)

redhat

Medlem
Jag har letat en vettig systemkamera för att uppfylla mina behov och hittat Nikons F100 och Canons 1N. Vad rekommenderar ni?

1V har ju tagit den äldre 1N:s plats, men verkar omtyckt av dess användare. Vilka fördelar har F100 mot Canons 1N och vice versa?

Tack på förhand,
Martin

Om du inte har gluggar sen tidigare så kan det vara värt att kika på priserna på det innan du bestämmer dig. Canons gluggar har jag för mig är något billigare men när det gäller Nikon så finns det hur mycket som hellst på beg-marknaden, samt att du kan använda gamla manuella gluggar från 70-talet. Dessa två factorer, samt att folk på Tradera inte alltid vet vad deras grejer är värda gör att man kan få kanonskarpa gluggar för inga pengar alls.

Greven

Jag har inga gluggar sedan innan (de gamla Zuiko-gluggarna till OM-kameran passar nog inte) och någon Nikon-kamera har jag inte hållt i.

Men är det inte där du ska börja då?
En spec kan vara hur fin som helst men känns den inte bra i din näve är det ju strunt samma.

Båda husen ÄR mycket fina och gedigna Men jag menar att Canon är mycket mer användarvänlig,, upplever tex inte att Nikons bakre inmatningsratt är lika logisk i sin funktion som Canons motsvarighet...

Men detta är d bara du som kan avgöra;)

Jag tror att du måste betala mer för en Beg F100 jämfört med en 1n, dessutom så anser jag beg,optiken på Canonsidan vara billigare. Detta talar än mer för Canon i mina ögon sett i alla fall.

1n jämförs hellre med F5 när det handlar om slagtålighet så det kanske talar för att den är aningens bättre byggd än F100. Så känns det också helt klart enligt mig!

Lycka till med ett spännande val;)!

Mvh Niclas,

Bägge kanske försvinner?
Varför fastande du för just F100?
Tittat på F90? F80?

Vad ska du plåta?
Till Nikon kan du som skrivet använda de senate 40 årens utbud av optik så länge det inte är DX eller annat special. Däremot gör ju detta att du kan få tag på riktiga pärlor.
Däremot kan du med vissa kameror tappa möjligheten till kamerans ljusmätning så det är ju värt att beakta om du kan stå ut med att mäta manuellt.

Vad gäller inmatningsrattar och så är det nog en smaksak. Till skillnad mot Niklas tycker jag att Canon är knepig och lite tvärtom att handha, men som sagt det handlar nog bara om vilket system var och en är inkörd i.

Tack för fina svar!

Jag ska se till att få hålla en Nikon i handen så snart som möjligt.

Det känns viktigt att kunna ha med kameran ute i naturen. Den ska med andra ord kunna klara fuktig luft, kyla och kanske tåla endel.

Ja , canon kameran är tystare med usmoptik än nikon , mekaninsk överföring låter än hur man bär sig åt .
Nu vet jag inte om det är viktigt för din del . i övrigt så är båda husen kanonhus & mest en fråga om tyckte & smak .
Vad gäller optiken så är det nog inte så stor skillnad i varken pris eller prestanda , man ska ha tur att hitta fynden !
Vad gäller andvändning av äldre objektiv så finns det vägar att gå även med canon , det finns mellanringar som passar .
Nu är dessa ganska dyra när det gäller fd optiken , men går du på skruvgänga så får du dem för en spottstyver .
Sedan är väll frågan hur många som i realiteten andvänder äldre manuella objektiv på sin nya kamera ?
Vänner med nikon har dem liggande i kameraväskan utan att andvända dom , men det är kanske bara dom ?

Vän av Nikon

Jag har ingen större erfarenhet av Canon Eos 1N. Däremot har jag en Nikon F100.

F100 mäter ljuset med alla Nikon-objektiv från AI-koppling och framåt (1959). Jag äger själv en gammal 24 mm som jag använder ibland. Kan man klara sig utan autofokus finns det många udda och roliga brännvidder till ett bra pris.

Autofokusen i F100 är snabb och låter inte så mycket. Även Nikon har ultraljudsmotor i vissa objektiv.

F100 har ett bra format. Inte för stor och inte för liten. Med ett svenskt uttryck, lagom. Den är rejäl och tål att användas. Jag tycker det inte skiljer så mycket från F5 i tålighet.

Jag har ofta varit ute och fotograferat i dåligt väder utan protester från kameran.

Skillnaden mellan olika kameramodeller är liten. Skillnaden mellan Nikons och Canons objektivutbud är inte heller stort. Båda systemen är så stora att det dröjer länge innan man saknar något.

Köp den kamera som DU gillar bäst.

redhat skrev:
Jag har letat en vettig systemkamera för att uppfylla mina behov och hittat Nikons F100 och Canons 1N. Vad rekommenderar ni?

Jag rekommenderar Eos 3. Den kostar ungefär som en 1N och har är lika tålig mot väta, damm och tuffa tag. 1V är ytterligare ca 50% tåligare.

Eos 3 är betydligt bättre än Eos 1n på många punkter. Jag kan inte se enda punkt där 1N skulle vara bättre.

Eos 3 ger jämfört med 1N:
- E-TTL
- Moternare motor med fler kontroller (som inmatningsratt, AF-punktväljare och blixtexponeringslås. Allt precis som när du tar liggande bilder.
- Fler AF-punkter
- Trådlös blixtstyrning
- Snabbare motor
- gemensamma tillbehör med digtialkamerorna (som fjärrkontroll)
- mer avancerad ljusmätare
- blixtspotmätning
- blixtexponeringlås

I valet mellan F100 och Eos 3 som är direkta konkurrenter tycker jag att du ska låta objektiven styra. Vilka gluggar vill du har och vilka har du råd med.
De för mig intressanta Nikon-gluggarna är väldigt dyra och svåra att få tag i begaganade som 28-70/2,8 eller 17-35/´2,8
Men Nikon-huset kan du använda gamla manuella gluggar (men med enklare mätning) vilket kan vara kul om du kanske mest plåtar på stativ.

skägga skrev:
Sedan är väll frågan hur många som i realiteten andvänder äldre manuella objektiv på sin nya kamera ?
Vänner med nikon har dem liggande i kameraväskan utan att andvända dom , men det är kanske bara dom ?

Personligen så använder jag framför allt ett manuellt 105 mm f1,8 ett manuellt 400 f4 ett manuellt 600 f8 inhandlat för inga pengar alls. På ett sätt är det bättre med manuellt focus eftersom man tänker mer innan man trycker av.

Greven

skägga skrev:

Om de äldre manuella gluggarna upplevs bättre än moderna af-dito så finns det ju ingen anledning att använda de moderna. I vissa fall saknas t ex motsvarande glugg i af, t ex 35 f1.4.

För egen del kör jag nästan bara manuellt.

I mitt fall så,,,,--Eftersom jag till typ 95% arbetar manuellt i fotograferings/exponerings-ögonblicket så har jag ofta tänk på de gluggar jag hade kunnat ha med samma ekonomiska insatts om jag hade valt manuella linser,,,

AF,en är enbart en (dock en fin;) hjälp och framförallt snabbjustering i mitt fall.. VÄLDIGT/EXTREMT sällan som jag inte korrigerar manuellt för att palcera skärpan mer exakt.

Jag upplever Canons FD/n dyrare än Nikons manuella motsvarigheter, spec i de längre brännvidderna. Detta hade talat för Nikon om jag hade valt att starta med manuellt idag.

JAg hade knappt kännt det som ett handikapp utan AF!

/Niclas,

Johan Okker skrev:
Per kom med mig ny kunskap.
Att F100 tar alla gluggar och bibehåller mätning.
Mjaaaa....som jag vill minnas det är detta en sanning med viss modifikation. Dels finns det några gluggar, några få, ovanliga saker som den inte tar alls - inget att gråta över.
Men mätning...jo, men gamla gluggar och matrismätning går inte så värst bra, inte alls alltså.
Integralmätning och spot skall däremot funka.
Likaså fungerar också indikatorn för rätt skärpeinställning, man får alltså besked av två lampor när avståndsinställningen är riktig till vald fokuseringspunkt i sökaren. Dock under förutsättning att gluggen inte är alltför klen i ljusstyrkan, är det 5.6 som är nedre gränsen tro (??), har för mig det.
Us

Sonnaren skrev:
Men mätning...jo, men gamla gluggar och matrismätning går inte så värst bra, inte alls alltså.
Integralmätning och spot skall däremot funka.
Likaså fungerar också indikatorn för rätt skärpeinställning, man får alltså besked av två lampor när avståndsinställningen är riktig till vald fokuseringspunkt i sökaren.

=) Matrismätning använder jag i princip aldrig så den räknade jag inte ens med. =)
Men i övrigt var detta mycket trevliga nyheter. Synd vad en okunnig försäljare kan sabba. För det var vad jag hörde en gång i tiden när valet stod mellan F5 och F100.

Ett par småsaker till: På F801s får man inte info om vald bländare i sökardisplayen när man använder manuell optik. Dessutom får blixten inte info om brännvidd, så man får zooma den själv, och inte heller om bländare, men TTL funkar ändå utan problem. Jag känner mig inte direkt handikappad av det. Vet inte heller om det är samma med F100.

Johan Okker skrev:
=) Matrismätning använder jag i princip aldrig så den räknade jag inte ens med. =)
Men i övrigt var detta mycket trevliga nyheter. Synd vad en okunnig försäljare kan sabba. För det var vad jag hörde en gång i tiden när valet stod mellan F5 och F100.
Vet inte om du känner till att det finns en adapter (Kenko) som gör det möjligt att använda Hasselbladoptiken till Nikon. Nää, det blir ingen automatik alls men spot och integralmätning fungerar liksom den "halvautomatiska" autoskärpan, lysdioderna alltså.
Inte så dumt om man nu vill resa omkring med bladare och ett småbildshus.
Då kan det räcka att ta med favoritvidvinkeln till Nikon, 50, 80, 150 och 250 till bladaren går att använda. Och Nikons telekonvertrar - fast då är det så mörkt att fokuseringen får göras helt manuellt, utan diodhjälp.
Passar fint ihop med F5 och jag är 98% säker att det går med F100 också, jag hade min F100 så kort tid innan sonen la vantarna på den. .....;-)). Fast.....å andra sidan fick jag hans F5 i stället .
Vikten var ett problem vid turer ffa vintertid.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar