Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon etta i världen på DSLR!
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
Teodorian
Aktiv medlem
Synd att det inte återspeglar sig i aktiekursen. Den har fallit med 75% på ett halvår...
Skulle inte bli förvånad om bolaget är uppköpt av någon av de stora elektronikkonglomeraten inom 2 år...
Mvh
Anders
Och hur mycket har Canon- och Sonyaktierna fallit?
Efter snabbkoll verkar dessa två konkurenter ha fallit ca 65-70% sedan årsskiftet.
Senast ändrad:
Jeppe
Aktiv medlem
Synd att det inte återspeglar sig i aktiekursen. Den har fallit med 75% på ett halvår...
Mvh
Anders
Helt i linje med 90% av de andra bolagen alltså
keckax
Aktiv medlem
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Perfekt att det går bra för Nikon, då måste Canon konkurrera med priset och saker blir billigare, var inte bra när Canon var ensam herre på täppan, lite som när Nikon regerade på 70- och 80-talen, deras prylar kostade mkt mer än vad som var motiverat mtp kvaliteten jämfört med t ex Canon.
keckax
Aktiv medlem
Skulle inte bli förvånad om bolaget är uppköpt av någon av de stora elektronikkonglomeraten inom 2 år...
Mvh
Anders
Tack och lov finns det inget absolut samband mellan aktiens eventuella upp eller nedgång och faktisk status, exempelvis vinst.
Det handlar i stället ofta om förväntningar.
/K
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Företag är handelsvara nu för tiden och ingen kan veta var de jobbar nästa månad! EN SOM VET den smärtsamma vägen.Vi var världsledande inom vårt gebit på 80 talet. Hade 40 % av marknaden och är numera ett me too företag tyvärr. Alla ägarbyten har satt sina spår. Hoppas Nikon blir förskonade men det är väl en orimlig tanke. Kenneth har rätt i att det är förväntningarna som sätter aktiekursen. Vår kurs var som sämst när företaget var som bäst.
AFJ
Aktiv medlem
Och hur mycket har Canon- och Sonyaktierna fallit?
Efter snabbkoll verkar dessa två konkurenter ha fallit ca 65-70% sedan årsskiftet.
Jo visst är det så.
I deras fall är utgör väl dock kameradivisionerna en mindre del (i Sonys fall en plutt antar jag).
Varför jag hänger upp mig lite extra på Nikon är för att jag köpte på 4000 yen för knappt ett år sedan...
Det hade nog varit bättre om jag köpt deras kameror istället för aktien!
Mvh
Anders
AFJ
Aktiv medlem
Nikon överlevde 90-talet! Med det i åtanke så tror jag dom överlever vad tusan som helst!
/K
Säkert överlever de. Min tanke är att de borde vara en intressant uppköpskandidat med tanke på deras fina produkter och goda varumärke.
Men kanske har de en ägarbild som gör att det inte är möjigt?
Mvh
Anders
AFJ
Aktiv medlem
Tack och lov finns det inget absolut samband mellan aktiens eventuella upp eller nedgång och faktisk status, exempelvis vinst.
Det handlar i stället ofta om förväntningar.
/K
Absolut.
Problemet för Nikon är nog att det är lättare att tjäna pengar på att sälja en miljon små Ixusar eller liknande än att sälja tiousen systemkameror typ D3.
Mvh
Anders
Kimura
Aktiv medlem
Nikon ägs väl redan av Mitsubishigruppen? Mitsubishi, för er som inte visste det, är ett gigantiskt företag där biltillverkningen bara är en liten del.Man har alltså ett företag i ryggen redan som är ett av japans största med enorma ekonomiska muskler. Sen är det ju iofs så att med dagens rådande ekonomiska kris kan företag ju säljas ut från de stora jättarna. Jfr GM:s ägande av SAAB och Fords av Volvo.Skulle inte bli förvånad om bolaget är uppköpt av någon av de stora elektronikkonglomeraten inom 2 år...
Mvh
Anders
Nu verkar ju dock Nikon sälja rejält med produkter så att man säljer ut företaget förefaller osannolikt.
FÖr att sammanfatta: Jag tror inte någon Nikonist behöver vara orolig...
Edit igen med lite länkar: 1) http://www.mitsubishi.com/php/users/category_result_member.php?company_id=00000004&lang=1
2) http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi#Mitsubishi_companies
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Är inte nikon rätt stora i tillverkning av linser till annat än just kameror också?
Framför allt är Nikon en av de ytterst få tillverkare som tillverkar steppers. Dessa används för tillverkning av sensorer. Tex de sensorer som Sony tillverkar åt Nikon
Det går ett rykte om att Sony har outsourcat en av sina "state of art" fabriker till något företag. Kan inte vara så väldigt många andra än Nikon som har användning för en sådan fabrik. Canon har sina egna, Pentax och de andra har väl redan officiellt meddelat vem som tillverkar deras sensorer: Samsung och Sony?!
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Verkar således som om Nikon satsat rätt med sina kameror och gluggar. Trots all vår kritik mot att D40/D60 serien saknar AF motor, för låg upplösning i FF kamerorna (- D3X givetvis) och för högt pris på D3X. Den sistnämnda kan ju inte ha påverkat marknaden ännu men... De verkar sälja som smör.... Kul! För då måste Sony, Canon mfl spänna musklerna än mer och det kommer oss som använder Nikon tillgodo