interpix
Aktiv medlem
Här är en kille som verkligen är utpräglat missnöjd med Nikons service i alla fall:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90237
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90237
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
freolo skrev:
Det gör den skillnaden att om man fotar inomhus och vill få med hela rummet. Då går man och ställer sig i ett hörn och vill få med "jätte-massor". Då funkar det inte att "att ta ett steg bakåt"...
harryett skrev:
jag svarar helt omotiverat Nikon...
Behoven är väl individuella? Visst? Jag kan säga att jag har fotat några tusen exponeringar med min minolta och jag skulle gissa att hälften av dessa är på 12mm och i många fall skulle jag vilja ha ännu mer vidvinkel. Men inte fisheye.JohanSandin skrev:
Visserligen.. Men ställ då frågan, hur ofta gör behövs det? och ska en sådan liten grej bestämma om vilken kamera man planerar på att köpa
freolo skrev:
P.S Du har glömt nämna att Canon har x1.6 och Nikon har x1.5 i brännviddsförlängning...
Kika i min kameraväska... ;-)JohanSandin skrev:
Jo det tänkte jag ju inte på ... Så du rekommenderar d200?
freolo skrev:
Kika i min kameraväska... ;-)
freolo skrev:
Vad gäller vidvinkel så finns det ok pirat-objektiv. Men i den här jämförelsen så jämför jag nikon vs canon.
Nikon D200, 12-24mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f2.8 VR kostar ca 48 000kr exkl moms.
Canon 30D, 10-22mm, 17-55mm f2.8, 70-200mm f4 kostar lite drygt 30 000kr exkl moms.
Jag har svårt att motivera att Nikons alternativ är 17 000kr bättre.
Givetvis har Nikons telezoom både f2.8 och VR. Men det är inget som jag idag värdesätter, då jag värdesätter smidighet/vikt också. Ex Canons 70-200mm f4.
(80-200 har jag inte hittat, så den kan jag inte uttala mig om.)
/Fredrik, som mer o mer börjar lägga ner tankarna på att byta system...
Jag ska väl ta med de objektiv som är aktuella för mig? Visst? Jag kan en gång till poängtera att den uppsättning som jag listat, gällde för mig och det jag prioriterade just då. Om någon annan vill lägga till Canon 70-200mm 2.8 IS i sitt val, så är det givetvis upp till dom att göra det! Men jag saknar fortfarande någon billigare variant av Nikons 70-200mm 2.8 VR. Tack o lov har jag hittat ett begagnat 80-200mm som känns ok. I den jämförelse jag gjorde ovan var det objektiv som var nya och original. Idag har jag accepterat att köpa begagnat och att köpa piratobjektiv, så därför föll valet på D200. Något som jag absolut inte ångrar...Zoso skrev:
Skall du göra en sån där jämförelse så bör du väl ta med Canon 70-200/f2.8 IS för att det skall bli rättvist när det gäller slutsumman.
freolo skrev:
Jag ska väl ta med de objektiv som är aktuella för mig? Visst? Jag kan en gång till poängtera att den uppsättning som jag listat, gällde för mig och det jag prioriterade just då. Om någon annan vill lägga till Canon 70-200mm 2.8 IS i sitt val, så är det givetvis upp till dom att göra det! Men jag saknar fortfarande någon billigare variant av Nikons 70-200mm 2.8 VR. Tack o lov har jag hittat ett begagnat 80-200mm som känns ok. I den jämförelse jag gjorde ovan var det objektiv som var nya och original. Idag har jag accepterat att köpa begagnat och att köpa piratobjektiv, så därför föll valet på D200. Något som jag absolut inte ångrar...
JohanSandin skrev:
Kent var det en AFS glugg? För det är det enda som är intressant för mig.