Annons

Nikon D90 (Uppgradering)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmie1

Medlem
Hej!
Tänkte byta lite meningar med er angående en uppgradering jag tänkt över nu.
Ja, jag har min Nikon D60 + 18-55mm (kit) tillsalu just nu för jag känner att jag är i behov utav uppgradering. Dvs att jag är ute efter en vassare kamera. Inte nya objektiv till D60:n för det känns inte speciellt värt det. (Fråga mig inte varför, kom gärna med din åsikt om det).
Så, jag har tänkt och kollat väldigt mycket på Nikon D90, bara kamerahuset. För att sedan komplettera den med tex Nikon AF-S DX 35/1,8 G till att börja med. För att senare fylla ut kameraväskan med flera saker.

Vad tycker ni jag ska göra? Kom med flera tips. Kom med tips på andra kameror.
MVH
 
Hej!
Tänkte byta lite meningar med er angående en uppgradering jag tänkt över nu.
Ja, jag har min Nikon D60 + 18-55mm (kit) tillsalu just nu för jag känner att jag är i behov utav uppgradering. Dvs att jag är ute efter en vassare kamera. Inte nya objektiv till D60:n för det känns inte speciellt värt det. (Fråga mig inte varför, kom gärna med din åsikt om det).
Så, jag har tänkt och kollat väldigt mycket på Nikon D90, bara kamerahuset. För att sedan komplettera den med tex Nikon AF-S DX 35/1,8 G till att börja med. För att senare fylla ut kameraväskan med flera saker.

Vad tycker ni jag ska göra? Kom med flera tips. Kom med tips på andra kameror.
MVH

Tjejen har en D60 och jag har en D90, men kan inte säga att jag själv hade uppgraderat. För lite som skiljer kamerorna åt tycker jag. Om du nu inte kan byta jämt så klart.
Du kanske skulle gå till en D7000 som jag skulle vilja kalla ersättaren till D90 som ändå har ett par år på nacken nu...
 
Köper du objektiv till din D60 fungerar de på alla andra Nikon-kameror, beroende på objektiv kanske med undantag för proffsmodellerna. Bra objektiv kommer att göra din D60 bättre men köper du en D90 och snålar på objektiven kommer det inte att bli bättre än objektiven gör det.

Däremot håller jag inte med om att det skulle vara ett litet steg mellan D60 och D90, men det är klart att om man inte utnyttjar sin D60 fullt ut behöver man inte en D90. D90 har fokusmotor i huset, stöd för Nikons blixtsystem CLS, fler knappar på huset, större hus med bättre grepp, högre upplösning och bättre ISO-egenskaper i dåligt ljus. Det är stora skillnader!

D7000 är bättre än D90 men det skiljer mycket mindre mellan dem än mellan D60 och D90. Har du råd med en D7000 ska du absolut köpa den, men också en D90 är ett stort steg!
 
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara ett litet steg mellan D60 och D90, men det är klart att om man inte utnyttjar sin D60 fullt ut behöver man inte en D90. D90 har fokusmotor i huset, stöd för Nikons blixtsystem CLS, fler knappar på huset, större hus med bättre grepp, högre upplösning och bättre ISO-egenskaper i dåligt ljus. Det är stora skillnader!

Jag håller till fullo med. Bytte för ett tag sen upp mig från D60 till D90 och helt klart STOR skillnad.
Har för övrigt kvar min D60 men oj vad mycket mer inställningar och justeringar man kan göra i D90. använder du bara gröna läget är ett byte inte aktuellt, då skiljer det väldigt lite.

/Petter
 
Hej!
Tänkte byta lite meningar med er angående en uppgradering jag tänkt över nu.
Ja, jag har min Nikon D60 + 18-55mm (kit) tillsalu just nu för jag känner att jag är i behov utav uppgradering. Dvs att jag är ute efter en vassare kamera. Inte nya objektiv till D60:n för det känns inte speciellt värt det. (Fråga mig inte varför, kom gärna med din åsikt om det).
Så, jag har tänkt och kollat väldigt mycket på Nikon D90, bara kamerahuset. För att sedan komplettera den med tex Nikon AF-S DX 35/1,8 G till att börja med. För att senare fylla ut kameraväskan med flera saker.

Vad tycker ni jag ska göra? Kom med flera tips. Kom med tips på andra kameror.
MVH

Tycker D90 är ett bra val istället för tex D7000. Mer pengar över till objektiv!
 
Tjejen har en D60 och jag har en D90, men kan inte säga att jag själv hade uppgraderat. För lite som skiljer kamerorna åt tycker jag. Om du nu inte kan byta jämt så klart.
Du kanske skulle gå till en D7000 som jag skulle vilja kalla ersättaren till D90 som ändå har ett par år på nacken nu...

Ingen skillnad på D60 och D90 ??? D90 har mycket bättre bildkvalite,särskilt på hög-ISO ,även om du sätter samma tex ett ljusstark objektiv på båda .Bättre hantering,inställningsmöjligheter,snabbare autofokus,inbyggd fokusmotor m.m. m.m. m.m. skillnaden den är som natt och dag.Skillnaden är mindre mellan D90 och D7000 ! Tror du kör på gröna läget som så många andra gör och inte utforskar kameran,ber om ursäkt om jag har fel ! MVH.
 
Ingen skillnad på D60 och D90 ??? D90 har mycket bättre bildkvalite,särskilt på hög-ISO ,även om du sätter samma tex ett ljusstark objektiv på båda .Bättre hantering,inställningsmöjligheter,snabbare autofokus,inbyggd fokusmotor m.m. m.m. m.m. skillnaden den är som natt och dag.Skillnaden är mindre mellan D90 och D7000 ! Tror du kör på gröna läget som så många andra gör och inte utforskar kameran,ber om ursäkt om jag har fel ! MVH.

Har inte skrivit "ingen skilnad" läs korrekt!
Och vad i min åsikt gör att du bör skriva "du är säkert en sådan där gröna läget fotograf"? Tar det som en förolämpning och påhopp.

Tråden är en köpråd tråd mellan två kameror. Inte en djuplodande teknisk jämförelse tråd om bländare, ljuskänslighet, distortionstabeller, hyperfokalfokuseringsformler etc etc.
Det finns 400000 sådana poster, trådar, reviews etc på nätet. Tyckte det räckte.
Eftersom jag fotar både med D90 och D60 så ansåg jag att min åsikt faktiskt spelade roll.
Min tjej tar bättre bilder med sin D60 än jag med min D90, för hennes komponering är bättre, för hon har bättre blick för det konstnärliga.

Frågan är enkel, ska jag uppgradera. Mitt svar lika enkelt - jag (j-a-g) tycker inte skillnaden är så stor att det är värt att uppgradera.

Jag sa inte att det inte är någon skillnad. Vet också att CMOS sensorn på D90 är ljusår bättre än D60n, att AF motorn gör objektivval en dröm jämfört med D60. Jag skulle kunna göra en lista på 500 rader om hur. Men jag skulle inte uppskatta det själv när jag ställer en fråga som är så enkelt "ska jag uppgradera?" att behöva läsa igenom allt det.

Jag har aldrig upplevt att varken D60n eller D90n är bättre än mig och skulle därför hellre lägga pengar på en fotokurs, ett nytt objektiv eller en fotoresa. Samtidigt, har man råd och tycker det är kul med prylar. Uppgradera. Köp en D3X for all I care, fritt val. Men det var väl egentligen inte riktigt heller vad ursprungsfrågan handle om heller, som jag svarade på enligt min högst personliga åsikt. Jag hade inte uppgraderat en D60 till D90 utan hellre gått längre, D7000 eller FX eller behållt min D60 och lagt pengarna på objektiv.
 
Byta från D60 + 18-55 till D90 + 35/1.8 låter mycket smart!

Du hittar en beg D90 för 3000-4000kr beroende på hur bra du är på att leta och en 35/1.8 kostar 1400-1500kr beg.

Om du sedan kompletterar med en Nikon AF 85/1.8D för ca 2300-2500kr beg och kanske en Sigma 150/2.8 med/utan OS så har du en bra verktygslåda. Vidvinkel saknas dock, om du har sådana behov.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.