Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag lagt upp en bild i mitt album.

Jag börjar bli mer och mer säker på att det är något fel på objektivet eller likn för jag har läst boken pärm till pärm nu och ställt in efter det. Jag har jämfört de automatiska inställningarna med de manuella, och hur jag än gör så blir aldrig bilden kvivskarp. Varken ute eller inne, varken i sol elelr skugga, med eller utan blixt. Den kamera vi fick var den som varit visningsex då det var helt slut på nya kameror. Gissar att nåt är galet och överväger att byta bort denna imorgon till en annan för jag vill inte komma hem från semestern med gryniga och oskarpa bilder=(
Har ägnat nästan ett dygn åt detta och när det dessutom är helt galet även på auto då gissar jag att det inte handlar om mig utan snarare kameran..

vad tror ni?

Kolla gärna in min bild. (finns bara en enda). Den är ett praktexempel på hur alla bilder blir.

/Erica

Jag tycker inte att den ser grynig och oskarp ut, ladda gärna upp ett utsnitt på 100%, det är svårt att avgöra annars. bilden är tagen med iso 720 står det, så lite brusigt kommer det ju bli om man kollar i större version.

okej, hittade isovärdet nu. Blev lite förvånad att det var så högt?

Men bilden är väldigt oskarp, om jag zoomar in bara ett par steg så är den väldigt grynig. Att tex beskära den en del är nästintill omöjligt...Skulle heller inte gå göra en förstoring eller liknande av en enda av de bilder jag tagit med denna.

iso 720? vart läser du det?

Hur laddar jag upp i 100%?

Jag trycker på fliken bildinfo som finns under din bild när man går in på den.

Om du har photoshop eller liknande program så är det lättast om du zoomar in bilden till 100% och sedan beskär du bilden så den blir ca 1 dm hög och bred, verkligen inte så noga att det blir exakt 1 dm men den får inte bli större än vad man får ladda upp bara, så runt 1 dm borde vara bra på oavsett skärm. Sedan tar du "spara som" och sparar i bästa kvalitet, sen laddar du upp den.

Skär ut den del i bilden som du vill ska vara skarp, om du ser att bilden är skarpare någon annanstans så skär gärna ut ett utsnitt därifrån också och ladda upp det med

Tycker inte alls den ser "grynig" eller oskarp ut. Fast som alltid kan den nog bli ännu bättre med lite grundläggande fix i t ex Photoshop.

Den ser bättre ut här än om man kollar på den större och zoomar in lite.
Jag blir mest besviken på att ursprungsbilden blir sämre än med min d60 då jag inte hade detta problem?!

Kontrollfråga: Är det samma objektiv som förut?

Bilden verkar vara tagen med bländare 16. Det är inte säkert att objektivet är skarpast på en så liten bländare.

Har du kollat in "Picture Control"? D60 har vad jag vet
högre värden på saturation och sharpness än vad D90 har som default, så det är inte alls förvånande att D90-bilder ser annorlunda ut.
Om inte: Prova att öka på dem både lite och mycket och se om du gillar vad som händer. Utifall den står på Standard nu så är nog det enklaste att ändra till Vivid till att börja med.

Kontrollfråga: Är det samma objektiv som förut?

Bilden verkar vara tagen med bländare 16. Det är inte säkert att objektivet är skarpast på en så liten bländare.

Har du kollat in "Picture Control"? D60 har vad jag vet
högre värden på saturation och sharpness än vad D90 har som default, så det är inte alls förvånande att D90-bilder ser annorlunda ut.
Om inte: Prova att öka på dem både lite och mycket och se om du gillar vad som händer. Utifall den står på Standard nu så är nog det enklaste att ändra till Vivid till att börja med.

Oj, förstår inte riktigt de ord du använder nu, vivid?Saturation?

Kan man hårddra dte och säga att d60 överlag tar skarpare bilder?

Nej det är inte samma objektiv. Objektivet på vår d60 var ett 18-55 och på denna ett 18-105. Är det så att detta objektiv med mer tele inte får till samma skärpa?

Jag har prövat att fota med större bländare också (typ 5-6) men det blir ingen skillnad. Vad jag än gör så blir skillnaden marginell och det är just det som stör mig så mycket! När jag kollar på porträtt jag tagit med den förra kameran så är de helt felfria skärpemässigt nästan alltid oavsett olika inställningar.

Ska prova att lägga upp en "bra" bild tagen med den förra kameran.

Oj, förstår inte riktigt de ord du använder nu, vivid?Saturation?

Kan man hårddra dte och säga att d60 överlag tar skarpare bilder?

Det som det pratas om är hur mycket kameran själv bildbehandlar bilderna innan de sparas på minneskortet. Jag gissar att det är dags att ta fram handboken till kameran nu.

Här finns en annan genomgång av samma funktioner på en annan Nikon-kamera: http://kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm

D90 är inte sämre än D60, givet samma inställningar och förutsättningar i övrigt så ska bilderna bli MINST lika bra som tidigare.

Däremot är det ju så att det finns många många inställningar i kameran som man normalt inte rör. Min erfarenhet är att ju enklare och mer "konsumentinriktad" kamera man köper, desto mer bildbehandling som får det att se "bättre" ut gör kameran automatiskt. I de mer "proffsiga" kamerorna lämnas det oftare lite mer neutralt och sen är det upp till fotografen att justera efter eget huvud (eller justera i efterhand med Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram).

Nu finns en till exempelbild uppe, en bild jag klassar som skarp om man ska jämföra!

Jaja, men för mig är det halvt omöjligt att kunna dra några slutsatser utan 100% utsnitt, eller iaf större bilder än det man ser här.

Hur förminskar du bilderna för att få upp dom på webben? har du gjort på exakt samma sätt på de båda?

ah okej jag förstår. Tack för förklaringen.

Det enda jag känner är, kan det finnas en risk/möjlighet/rimlighet i att något faktiskt är fel? Att det är ett måndasgexemplar helt enkelt eller att något blivit skadat då denna kamera användes som skyltex?

I mina ögon är det så pass stor skillnad även på de korten som tagits helt manuellt att det känns som att nåt måste vara fel (mer än inställningar eftersom det blir dåligt även vid manuellt)...

Börjar känna att jag kanske trots allt behöver en mer konsumentinriktad kamera för det viktigaste är ju för mig skarpa klara bilder som jag helst inte behöver efterredigera så himla mycket.

Kanske mit sluresultat skulle bli bättre med en d60 ändå? Eller iallafall att jag skulle klara att behärska inställningarna.

Funderar också på detta med objektivet, om det inte blir lika skarpt när objektivet har längre tele...

Jaja, men för mig är det halvt omöjligt att kunna dra några slutsatser utan 100% utsnitt, eller iaf större bilder än det man ser här.

Hur förminskar du bilderna för att få upp dom på webben? har du gjort på exakt samma sätt på de båda?

Jag har gjort lika med båda (thumbnail) men den "bättre" bilden är emr förminskad än den sämre. Jag ska prova att zooma till 100% klippa ut och lägga in.

Det är klart att något kan vara fel, men de bilder som har publicerats här gör det ju svårt att vara säker - olika ISO-tal (160 för D60-bilden vs 760 för D90-bilden om jag minns rätt), olika förminskning, olika motiv.

Inställningarna som det snackades om nu på slutet (VIVID etc) påverkas dock inte av om du ställer exponering och fokus manuellt. Varför inte prova att ställa om dem litegrann och se om det blir mer som du vill ha det?

Om du vill utesluta kameran eller objektivet kanske du kan ta dig till en butik där det finns en likadan och sen prova att ta kort på något lättjämfört (framsidan på en dagstidning t.ex.) och jämföra de två olika kamerornas resultat. Då kan du ju prova med olika objektiv med.

Det är inte helt ovanligt att höra talas om folk som har problem med att kamera/objektiv helt enkelt behöver en justering för att fokusera perfekt.

okej. Visste inte att det fanns en inställning som hette Vivid som gick att ändra...

Har iaf lagt in en inzoomad bild på en leksaks helikopter och precis så som den ser ut blir alla bilder som zoomas in lite grann.

Ska läsa på om vivid och om hur man kan ställa in objektivet.

/E

okej. Visste inte att det fanns en inställning som hette Vivid som gick att ändra...

Ska läsa på om vivid och om hur man kan ställa in objektivet.

/E

Vivid är en av inställningarna under Picture Control som nämndes tidigare. Den påverkar inte objektivet, det handlar om hur kameran "efterjusterar" bilden när den väl är tagen.

Min kommentar om justering av hus och objektiv rör saker som normalt en verkstad måste göra.

Kanske ska du ta och trycka ner dom båda knapparna som har en grön
prick intill sig ovanpå kameran för att reseta alla inställningar.
Håll dom nedtryckta tills det blinkar till i fönstret.
Då ställer sig kameran i grundinställningarna utifall du har ställt in nåt
fel eller av misstag.

Vill du sen ha större jpg-bilder så går du in menyn och väljer Fine istället för normal eller väljer raw om du föredrar det.

Vivid är en av inställningarna under Picture Control som nämndes tidigare. Den påverkar inte objektivet, det handlar om hur kameran "efterjusterar" bilden när den väl är tagen.

Min kommentar om justering av hus och objektiv rör saker som normalt en verkstad måste göra.

aha, okej då förstår jag. Ska ta med mig kameran till Onoff imorgon men tvivlar på att de kommer veta vad som är fel. Man vill ju gärna att allt ska funka perfekt när den är ny...(eller så gott som om den ej blivit skadad medan den varit visningsex)

Kanske ska du ta och trycka ner dom båda knapparna som har en grön
prick intill sig ovanpå kameran för att reseta alla inställningar.
Håll dom nedtryckta tills det blinkar till i fönstret.
Då ställer sig kameran i grundinställningarna utifall du har ställt in nåt
fel eller av misstag.

Vill du sen ha större jpg-bilder så går du in menyn och väljer Fine istället för normal eller väljer raw om du föredrar det.

jag ska testa det, men jag fotade en del bilder på auto innan jag började ställa in något alls och även dem är rätt oskarpa. Den är inställd på Fine, Raw har jag ej kunskap att bearbeta (än) tyvärr...

Jag förstår helt hur du känner, när man har en ny pryl vill man ju att den ska funka perfekt - speciellt när den är dyr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar