Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
d-lightning ska väl balansera just mörka delar gentemot ljusa delar, du kan ju testa det

när man går på målarskola får man lära sig vilken enorm skillnad det är i ljushet mellan himmel och mark, man kan se det genom att kisa, därav kan man förstå svårigheten för kameran att fixa sådan exponering

den skillnaden går ju aldrig att återskapa, kameran försöker så gott den kan att hitta en godtycklig balans

om den är värd att köpa; med tanke på hur bra d300 är så hoppas jag d90 presterar lika bra och då är den onekligen värd att köpa
 
d-lightning ska väl balansera just mörka delar gentemot ljusa delar, du kan ju testa det

när man går på målarskola får man lära sig vilken enorm skillnad det är i ljushet mellan himmel och mark, man kan se det genom att kisa, därav kan man förstå svårigheten för kameran att fixa sådan exponering

den skillnaden går ju aldrig att återskapa, kameran försöker så gott den kan att hitta en godtycklig balans

om den är värd att köpa; med tanke på hur bra d300 är så hoppas jag d90 presterar lika bra och då är den onekligen värd att köpa

Enl. Ken Rockwell (www.kenrockwell.com) så presterar D90 bättre bilder än D300 vid samma inställningar. Jag vill dock inte gå i försvarsställning å hans vägnar då detta säkert retar upp en del nyblivna D300-ägare. Men alla intresserade kan ju gå in på hans sida och titta på bilderna där han jämför D90 med D300 , D3 , D200.
 
Jag kanske är för konservativ vad det gäller program i kameran som d-lightning, så det slog jag av direkt innan några bilder togs med D90n. Men om man nu ska använda sig av d-lightning, ni som idag har kameror med denna funktion vilka inställningar anser ni man ska ha för att få de bästa bilderna direkt ur kameran, vid fotografering utomhus för att slippa få himlen utbränd.
 
Torbjörn, känner du för att bjuda på lite iso 3200 och 6400 i svartvitt (och stäng gärna av brusreducering helt)? :) Nyfiken på hur bruset ter sig då.. (fota gärna i en lite mörkare miljö)
 
vad ken skriver om d90 är ju knappast något nån tar på allvar, han brukar alltid skriva att de minsta och billigaste kamerorna är de bästa, så jag tror inte någon d300 ägare kommer att gråta

jag har dock läst nånstans att d90 skulle prestera lite bättre än d300 men att det beror på att d300 inte uppgraderat sin firmware ännu
 
Ja tyvärr kan jag bara jämföra med D50. Och som du säkert förstår så är det ju hästlängder mellan... =) Men det lilla jag har hunnit testa den så är jag väldigt nöjd med den.

Tack Magnus, alltid något även om det väl var väntat. :)
Ingen annan som kan uttala sig om AF:ens snabbhet och säkerhet jämfört med D80 och D300?
 
AF´n är snabbare än D80. Men inte alls samma känsla som D300. Däremot upplevs ISO2000 vassare än D300 i JPEG läge, brusreducering på "normal".

För en konsument som oftast kör JPEG och brusreducering på normal eller hög, så verkar D90 prestera bättre än D300. Jag har båda hemma nu så ;)

Grym skärm, snabb och exponerings-säker till tusan är mina första intryck, och brusegenskaper för de pengarna...grymt.

Bilderna jag bifogar är tagna med D90 18-105 VR. Alla i JPEG Fine, med brusreducering på normal, spotmätning.

Däremot är det fortfarande klass-skillnadpå D90 och D300, i känsla, grepp, tätning, AF m.m. men D90 kan nog prestera ruskigt bra bilder!

Ska testa även i RAW och ISO6400, återkommer :)

Bild 1: ISO2000

Bild 2: ISO3200

Bild 3: ISO3200
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 484
  • 2.jpg
    2.jpg
    13.3 KB · Visningar: 481
  • 3.jpg
    3.jpg
    11.9 KB · Visningar: 479
Torbjörn, känner du för att bjuda på lite iso 3200 och 6400 i svartvitt (och stäng gärna av brusreducering helt)? :) Nyfiken på hur bruset ter sig då.. (fota gärna i en lite mörkare miljö)

Här är bild tagen på Iso 3200 utan brusreducering.Mycket brus i dom mörkare delarn.
 

Bilagor

  • _DSC0084.jpg
    _DSC0084.jpg
    63.3 KB · Visningar: 481
Pauli, vad sägs om iso 3200/6400 i mörk miljö och svartvitt utan brusreducering? :D

edit: oj, sekunden innan jag postar kommer torbjörn med exempel. tack!
 
Jag kanske är för konservativ vad det gäller program i kameran som d-lightning, så det slog jag av direkt innan några bilder togs med D90n. Men om man nu ska använda sig av d-lightning, ni som idag har kameror med denna funktion vilka inställningar anser ni man ska ha för att få de bästa bilderna direkt ur kameran, vid fotografering utomhus för att slippa få himlen utbränd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=90769

Prova att exponera för himlen och använda Active D-Lighting (ADL) auto. Se till att få RGB i balans genom noggrann inställning av vitbalansen med justering i vitbalansmatrisen.

Ett alternativ till ADL är annars att ställa in kontrasten på -3 och ljusstyrkan på 0 eller +1 och eventuellt i kombination med någon liten nedsättning i exponeringskompensationen. Se till att mäta på himlen.
 
Senast ändrad:
Tackar för info! Tror du den fungerar bra till fåglar & sport? Eller är det en D300 som gäller där? Vore inte dumt att ha det mindre o lättare D90-huset istället.

Jag tycker spontant att D90 verkar funka, testade på balkongen precis :) Kör jag med specifik punkt, den mittersta, så är den snabb. Märkbart snabbare än D80.

Men D300 är säkrare, den slår snabbare.

Nu ska jag laga mat, ska försöka hinna fota imorgon. Men ISO2000 ser groteskt bra ut :) 3200 helt klart också...tänkte ta bilde med D300 + 18-105 VR imorgon och med D90 + 18-105 VR så får vi se resultatet... :) tänk på att jag inte är en Tore Helming som kan o tänker på allt, jag speglar og en "vanlig" konsument mera :)
 
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=90769

Prova att exponera för himlen och använda Active D-Lighting (ADL) auto. Se till att få RGB i balans genom noggrann inställning av vitbalansen med justering i vitbalansmatrisen.

Ett alternativ till ADL är annars att ställa in kontrasten på -3 och ljusstyrkan på 0 eller +1 och eventuellt i kombination med någon liten nedsättning i exponeringskompensationen. Se till att mäta på himlen.

Tack för tipsen Tore.

Ska läsa igenom handboken för att få koll på hur man justerar vitbalansmatrisen./Tjobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.