Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller fiemtlighet mot värdelöst vetande kanske. Men du kanske kan tala om på vilket sätt en bild blir bättre för att den har tidsstämpel, EXIF och "GEO-taggar".

Jag skulle kalla det mervärde. Information som finns där, utan kostnad eller besvär, om man vill veta. Jag tittar särskilt ofta på EXIF på bilderna jag inte blev nöjd med och funderar över om det är mitt fel (klart det är mitt fel).

Men man får ju göra som man vill, förstås. Kan ju bli riktigt festliga tillfällen när folk skall visa sina 500+ semesterbilder med en blinkade blip på kartbilden i övre högra hörnet, EXIF i nedre vänstra hörnet, tidpunkten i ngt annat hörn. Allt givitvis ackompanjerat av "voice-taggen" (eller vad det nu kan heta) där mästerfotografen för säkerhets skull har spelat in var, när och hur bilden är tagen.

Anar jag en viss social obekvämhet? Svårt att acceptera att andra lever sina egna liv, utanför din kontroll? Hur som helst tror jag inte du kommer lida något extra av de tekniska finesserna, det låter som helvetet på jorden för dig ändå. Skyll istället på digitalkameran och de allt mer billiga 4GB:s minneskorten som möjligör att även vanligt folk orkar ta mer än 36 bilder från sin semester.

Bara dessa funktioner går att stänga av och inte kostar mig något får de gärna finnas där.

Tja, den finns ju inte inbyggd, det är ju ett extra tillbehör... Svårt att se att det skulle kosta dig något. För övrigt så tycker jag själv om att sitta och "surfa" i Google Earth då och då och kika på bilder (som mha geo-taggen) är platsbestämda. Kul att titta på både innan och efter man varit där. Om jag själv hade denna information skulle jag ladda upp bilder dit från utvalda platser.
 
Ontopic: Grym kamera detta! Synd bara att det är svårt att motivera ett byte från en fullt fungerade D80 :S Videofunktionen känns också som helt rätt väg att gå, erbjuder många nya möjligheter.

Hoppas nån av dom lokala fotohandlarna eller radiohandlarkedjorna får in den snart så man kan testa lite. Har också D80 idag, som jag tidigare sagt jag inte skall byta från ifall den inte går sönder alt. D700 eller motsvarande finns för under 15K. Men D-movie och den nya fina skärmen lockar... :)
 
Men man får ju göra som man vill, förstås. Kan ju bli riktigt festliga tillfällen när folk skall visa sina 500+ semesterbilder med en blinkade blip på kartbilden i övre högra hörnet, EXIF i nedre vänstra hörnet, tidpunkten i ngt annat hörn. Allt givitvis ackompanjerat av "voice-taggen" (eller vad det nu kan heta) där mästerfotografen för säkerhets skull har spelat in var, när och hur bilden är tagen.
Wow... Du har verkligen ingen aning om hur, eller varför, man använder metadata, eller hur?
 
Hoppas nån av dom lokala fotohandlarna eller radiohandlarkedjorna får in den snart så man kan testa lite. Har också D80 idag, som jag tidigare sagt jag inte skall byta från ifall den inte går sönder alt. D700 eller motsvarande finns för under 15K. Men D-movie och den nya fina skärmen lockar... :)


Jag tror faktiskt att filmfunktionen är en smärre revolution, och precis den vägen Nikon måste gå för att behålla förstaplatsen inom DSLR.

Att Canon och Panasonic etc inte lanserar filmfunktion är givetvis för att detta kannabaliserar deras egna utbud (även om D90s filmfunktion inte är en direkt konkurrent till cams, så är den inne och tafsar).

Jag tror att filmfunktion - för den breda massan - kommer att bli en killerapplication och jag säger om denna funktion vad Gates sade om Internet i mitten på 90-talet: Överskattad på kort sikt, underskattad på lång sikt.

Snart är kunderna en majoritet som växt upp med youtube, och video i telefoner. De förväntar sig filmmöjlighet - även inom DSLR. Det är jag helt övertygad om.

Detta är Nikons chans - det vill MKT till för att Canon lanserar likadan funktion...

Vad tror ni?
 
Jag tror faktiskt att filmfunktionen är en smärre revolution, och precis den vägen Nikon måste gå för att behålla förstaplatsen inom DSLR.

Att Canon och Panasonic etc inte lanserar filmfunktion är givetvis för att detta kannabaliserar deras egna utbud (även om D90s filmfunktion inte är en direkt konkurrent till cams, så är den inne och tafsar).

Jag tror att filmfunktion - för den breda massan - kommer att bli en killerapplication och jag säger om denna funktion vad Gates sade om Internet i mitten på 90-talet: Överskattad på kort sikt, underskattad på lång sikt.

Snart är kunderna en majoritet som växt upp med youtube, och video i telefoner. De förväntar sig filmmöjlighet - även inom DSLR. Det är jag helt övertygad om.

Detta är Nikons chans - det vill MKT till för att Canon lanserar likadan funktion...

Vad tror ni?

Jag tror att alla DSLR inom några år har videofunktion. Detta förhoppningsvis med 1080p, AF, stereoljud och möjlighet till extern mikrofon.

Det är spännande DSLR-tider!
 
Det är en hel del lutning i panoreringarna, men det är kanske svårt att undvika när sensorn uppdateras rad för rad.
 

Kolla denna video. Vid ca 54s syns det bra. Infogar en bild också. Han lutar alltså inte kameran, utan väggen ser ut att luta eftersom bilden läses rad för rad. Detta syns extra tydligt vid snabba panoreringar.
Prova skanna nånting och flytta bilden på skannern samtidigt, så ser du en extrem variant av det här problemet.
 

Bilagor

  • rollingshutter.jpg
    rollingshutter.jpg
    62.4 KB · Visningar: 626
Kolla denna video. Vid ca 54s syns det bra. Infogar en bild också. Han lutar alltså inte kameran, utan väggen ser ut att luta eftersom bilden läses rad för rad. Detta syns extra tydligt vid snabba panoreringar.
Prova skanna nånting och flytta bilden på skannern samtidigt, så ser du en extrem variant av det här problemet.

Ingen vettig person lär använda D90 på det viset vid seriös upptagning. Som jag redan sagt flera gånger ser jag videofunktionen i D90 som en kreativ förlängning av stillbildsfotografering. I första hand skall videoupptagningen ske med samma varsamhet ifråga om kamerarörelser som vid stillbildsfotografering dvs det som gäller är
stativ, VR, god handhållningsteknik och försiktiga panoreringar.
 
Om man spelar in tex 5 minuter i HD kvalité.
Hur mycket tar detta på ett 2 GB minneskort?

600MB har jag läst.

Killen som skrivit allt om optimering av D-movie säger själv att kvaliten är max 480p. Inte den teoretiska då, utan hur filerna ser ut. Han borde veta eftersom han jobbar med "riktiga" digitala cine-kameror.

Bra sugen är man ändå, men jag ska kolla vad Canon hittar på först.
 
Klämde

Var och klämde på D90 hos en handlare idag som hade förhands demo av Nikon, Skärmen var precis så nice som jag trodde, handhavandet var i allt väsentligt D80, "en 300 i ett D80 skal" Då jag har delad vårdnad av min nuvarande kamera (D80) och därför behöver köpa har jag efter stor vånda bestämt mig för D90, bättre brusegenskaper vid höga ISO en D80 lättare en D300 både billigare och lättare en D700, så jag får köpa en D90 när den kommer och vänta tills de klämt in D700 i D90 hus, tror ni att vi behöver vänta ett eller två år på det?
Micke
 
600MB har jag läst.

Killen som skrivit allt om optimering av D-movie säger själv att kvaliten är max 480p. Inte den teoretiska då, utan hur filerna ser ut. Han borde veta eftersom han jobbar med "riktiga" digitala cine-kameror.

Bra sugen är man ändå, men jag ska kolla vad Canon hittar på först.

Läste någonstans att man bara kunde spela in 5 minuter film. Men då menar man väl 5 min i ett sträck?
Det borde väl gå att spela in 3 x5 min, dvs 15 minuter film på ett 2 GB minneskort?
 
Läste någonstans att man bara kunde spela in 5 minuter film. Men då menar man väl 5 min i ett sträck?
Det borde väl gå att spela in 3 x5 min, dvs 15 minuter film på ett 2 GB minneskort?

Ja, 5min i 720p. Jag misstänker att det har med filstorlek att göra, men har även läst att sensorn måste få kyla ner sig. Jag vet inte hur eventuell överhettning hänger ihop med att man kan spela in 20min med mindre upplösning. Låter som en filstorleksgrej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.