JohanAxelsson
Aktiv medlem
Eller fiemtlighet mot värdelöst vetande kanske. Men du kanske kan tala om på vilket sätt en bild blir bättre för att den har tidsstämpel, EXIF och "GEO-taggar".
Jag skulle kalla det mervärde. Information som finns där, utan kostnad eller besvär, om man vill veta. Jag tittar särskilt ofta på EXIF på bilderna jag inte blev nöjd med och funderar över om det är mitt fel (klart det är mitt fel).
Men man får ju göra som man vill, förstås. Kan ju bli riktigt festliga tillfällen när folk skall visa sina 500+ semesterbilder med en blinkade blip på kartbilden i övre högra hörnet, EXIF i nedre vänstra hörnet, tidpunkten i ngt annat hörn. Allt givitvis ackompanjerat av "voice-taggen" (eller vad det nu kan heta) där mästerfotografen för säkerhets skull har spelat in var, när och hur bilden är tagen.
Anar jag en viss social obekvämhet? Svårt att acceptera att andra lever sina egna liv, utanför din kontroll? Hur som helst tror jag inte du kommer lida något extra av de tekniska finesserna, det låter som helvetet på jorden för dig ändå. Skyll istället på digitalkameran och de allt mer billiga 4GB:s minneskorten som möjligör att även vanligt folk orkar ta mer än 36 bilder från sin semester.
Bara dessa funktioner går att stänga av och inte kostar mig något får de gärna finnas där.
Tja, den finns ju inte inbyggd, det är ju ett extra tillbehör... Svårt att se att det skulle kosta dig något. För övrigt så tycker jag själv om att sitta och "surfa" i Google Earth då och då och kika på bilder (som mha geo-taggen) är platsbestämda. Kul att titta på både innan och efter man varit där. Om jag själv hade denna information skulle jag ladda upp bilder dit från utvalda platser.