Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad orättvist att ni som beställt D90 kit redan fått era, vi som endast beställt huset får vänta ett tag till.

Jag köpte mitt kit hos Nybro Foto & Ateljé. Tog en tur dit efter jobbet, chansade på att dom fått något exemplar. Det hade kommit ett ex ett par timmar innan jag dök upp och la beslag på det. I fall jag inte velat ha haft kitobjektivet hade jag fått köpa endast huset. Hade helt enkelt tur att ingen hunnit före./Tjobbe
 
Fick mailet från Cyberphoto och var på plats 15 min senare.
Har nu satt batteriet på laddning.
Bjuder här på några teasers..
Hoppas bara uppladdningen fungerar - har inte provat det på detta forum förut.

Är grymt sugen på att köpa det där kitet som du just har fått. Ärt du nöjd med objektivet 18-105 eller ska man försöka satsa på 18-200 istället? Jag hade tänkt mig det som ell allround-objektiv.
 
Jag köpte D90n med kitobjektivet 18-105, endast för att mitt Tamron 28-75 2,8 gått itu, någon sprang över det när jag hade lagt ner det på vad jag trodde var ett säkert ställe. Dom pengar jag får i ersättning för det trasiga objektivet la jag på D90ns kitobjektiv betalade 1600 kr mer för att få med 18-105n än vad jag skulle ha fått ge för endast huset. Så efter lagt så mycket pengar på foto utrustning är den budgeten sprängd för i år, hoppas kunna köpa ett bättre normalzoom igen plus batterigrepp framåt våren. Till dess får jag leva med 18-105n, (+ ett par andra objektiv) bilderna med den verkar bli rätt okej fast den är något ljussvag gentemot vad Tamronet var.
 
Jag fick min D90 igår, (kamerahus only). Tidigare än förväntat.
Har dock inte hittat någon bruksanvisning i kartongen.
Har ni andra fått den eller har den inte kommit från tryckeriet än ?

(Hade redan laddat hem pdf:en för en vecka sedan, så jag klarar mig.
 
Jag tror inte det är någon bra idé att köpa en sån kamera av den enkla anledningen att det blir för mycket teknik innanför skalet, kort sagt mer skit som kan gå sönder.

Tycker bara det att det är ju den första systemkameran som kan filma, så kanske låta det utvecklas lite mer?

Men sen så kan man ju ge fan i å filma med den liksom, bara utnyttja D300'ans sensor som den har. Eller är det så?
 
jo canon har ju hakat på filmandet, eos 5d mk ii har lite fler finesser dock

visst kan man je fan i å filma, helt rätt
är inte därför jag kommer å köpa den, (jag saknar intervallfotandet dock) i vilket fall utan just för bildkvalitén och höga iso talen
 
Är grymt sugen på att köpa det där kitet som du just har fått. Ärt du nöjd med objektivet 18-105 eller ska man försöka satsa på 18-200 istället? Jag hade tänkt mig det som ell allround-objektiv.
Ja och ja.
Jag är nöjd med 18-105 Men jag skulle ännu hellre ha 18-200. Kommer förmodligen att inhandla detta om något år.Så mitt råd är att satsa på 18-200 om du har råd.

Martin - ett litet klargörande: D90-sensorn är en utveckling av D300s , inte samma.

/ Christer
 
Äntligen hemma !

Fick besked i fredags att kameran var skickad från Dustin Home.
Helgen var lång ! Åkte in och hämtade paketet idag vid lunch och laddade batterierna. På med Batterigrepp och en SB800.

Mumma ! Blixtbilderna blir super hur nöjd som helst
Testat ute med blandljus och den exponerar perfekt
Verkar inte behöva några större förändringar i skärpa och ljus
inställningarna.

Provade några bilder på 3200 ISO bara för att man läst så mycket
om D90:s kvalitet på bilder vid höga ISO tal !
Också där över förväntan. Letar man så hittar man lite fint brus
i vissa partier på bilderna men det är inget man störs av

Har varit utan systemkamera sen man pensionerade F3:an för många år sen. Men känner redan nu att mitt gamla fotointresse kommer att komma tillbaka med stormsteg

Kitobjektivet ( 18-105 ) är helt OK. Inte superskarpt och inte "soft" Har planerat att införskaffa 70-300, 50mm 1.8 och ett Tamron 90mm Macro eller Sigmas 150mm macro senare

Kan bara säga. Vilken Kamera ! Är hur nöjd som helst!

//Christer
 
Passar på att flika in en liten fråga om sensorrengöringen.
När jag kör den så går det på någon tiondels sekund och är helt ljudlös.
Hur vet jag att den fungerar då jag varken hör nåt ljud eller känner några vibrationer ?

/ Christer
 
Passar på att flika in en liten fråga om sensorrengöringen.
När jag kör den så går det på någon tiondels sekund och är helt ljudlös.
Hur vet jag att den fungerar då jag varken hör nåt ljud eller känner några vibrationer ?

/ Christer

Du kommer märka mörka fläckar så småningom om den inte funkar...
 
Testade D90:an på Mediamarkt igår, de hade ganska många kit i hyllan.. På skärmen ser bruset oförskämt bra ut, vore kul om ni som skaffat kan testa lite mer.

Inte för att jag tänkt byta D300:an, men man kanske får en bild av vad en FW-uppgradering kan göra...

Snabbt den släpptes förresten, numera är det inga långbänkar med Nikon...
 
Testade D90:an på Mediamarkt igår, de hade ganska många kit i hyllan.. På skärmen ser bruset oförskämt bra ut, vore kul om ni som skaffat kan testa lite mer.

Ja, ni som köpt och fått. Kan vi inte få se lite Hög-ISO bilder, 1600, 3200 under lite tuffare ljusförhållanden. Skulle uppskattas....
Tack på förhand?? :)
 
Ja, såg att mediamarkt i skärholmen har ett par stycken D90, både hus och 18-105 VR. Blev lite paff då flera handlare har kö på denna...men jag har bra erfarenhet av mediamarkt.
 
Enl. Ken Rockwell (www.kenrockwell.com) så presterar D90 bättre bilder än D300 vid samma inställningar. Jag vill dock inte gå i försvarsställning å hans vägnar då detta säkert retar upp en del nyblivna D300-ägare. Men alla intresserade kan ju gå in på hans sida och titta på bilderna där han jämför D90 med D300 , D3 , D200.

Vet inte om det bara är jag, men jag tycker ju att bruset i D90 från Rockwells bilder ser rätt kass ut. Det känns lite som att D90 jobbat mycket hårdare med NR än de andra, alternativt skärpt för mycket. Vad tycker ni?
 
Ok, detta är kanske en ganska dum fråga men om jag skulle köpa en D90 från England ( Warehouseexpress ) går det då att ställa om menyspråket till svenska?
 
Vet inte om det bara är jag, men jag tycker ju att bruset i D90 från Rockwells bilder ser rätt kass ut. Det känns lite som att D90 jobbat mycket hårdare med NR än de andra, alternativt skärpt för mycket. Vad tycker ni?

Jo, jag kan hålla med dig. Fast, det är svårt att avgöra. Skall man se till skärpan och teckningen i bilderna, så får jag ju känslan av att D90 är vinnanren. Men det kan ju ha med skärpning att göra.
Jag skulle hellre sett bilder med mörka partier/miljö.
Fast å andra sidan, om man betänker ISO 3200, och 100% crop så... Då blir ju helt plötsligt bruset "rätt" med en tripp, trapp, trull princip. D3, D300 och D90. Och mer änbra!
Den som borde "gråta" är ju ägaren till D200.
 
Jo, jag kan hålla med dig. Fast, det är svårt att avgöra. Skall man se till skärpan och teckningen i bilderna, så får jag ju känslan av att D90 är vinnanren. Men det kan ju ha med skärpning att göra.
Jag skulle hellre sett bilder med mörka partier/miljö.
Fast å andra sidan, om man betänker ISO 3200, och 100% crop så... Då blir ju helt plötsligt bruset "rätt" med en tripp, trapp, trull princip. D3, D300 och D90. Och mer änbra!
Den som borde "gråta" är ju ägaren till D200.

Varför skall de gråta? D200 är en stabil och kompetent kamera men något äldre konstruktion!
Tror nog att även D3/D300 kommer bli slagen av det som kommer nästa år!
Vem vågar hålla emot? D90 är en konsumentkarma och står sig efter all erfarenhet även den i ca två år... men blir ganska snart omkörd av dyrare kameror, läs D4/D400 osv
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.