Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
ånej de börjar bli en ikamera, en icam, yeck, flirting with the i generation, ja de funkar nog, finns det någon direkt koppling till hela iiiiiiiiiiii gears? ipod o dito..., äh skoja bara (undrar hur länge den generationen är inne förresten?)

kommer nog skaffa den om 1 år typ, när priset gått ner lite, om den nu klarar konkurensen med d300 vill säga, åtminstonde i bildkvalité
 
kommer nog skaffa den om 1 år typ, när priset gått ner lite, om den nu klarar konkurensen med d300 vill säga, åtminstonde i bildkvalité

Var som sagt på förhansvisning av D90 Nikonkillen påstod att bildkvalitén är bättre en D300 just nu pga något förbättrad mjukvara, men att det troligtvis blir uppskruvad så småningom i D300 genom ny Firmware, men kvarstår just nu har D90 bättre bildkvalite en D300

Vid samma visning kallade han filmfunktionen en "bonusfunktion" men idag tar jag små snuttar med mobilen, har jag med kamran så blir ju det mycket bättre med den, när jag fått min D90.
Micke
 
Jaha, vad tror ni som beställt en D90, får vi våra kameror i morgon tro? När jag beställde min D80 hade jag den i handen samma dag som den släpptes, hoppas verkligen detta upprepas med D90.

Beställde min från Scandinavian den 29/8 och sålde D80n veckan efter så man har gått länge utan kamera nu. Börjar få abstinens.
 
D90 försenad

Fick just reda på av scandinavien photo att jag inte får min D90 idag, i bästa fall i slutet på nästa vecka, GRYMT BESVIKEN !
Jag var bland dom första som la in förhandsbokning men det hjälpte inte, har sålt gamla D80, Får klara mig utan kamera en vecka till ...
 
Äntligen

Fick mailet från Cyberphoto och var på plats 15 min senare.
Har nu satt batteriet på laddning.
Bjuder här på några teasers..
Hoppas bara uppladdningen fungerar - har inte provat det på detta forum förut.
 

Bilagor

  • DSCN2538.jpg
    DSCN2538.jpg
    17.9 KB · Visningar: 376
  • DSCN2539.jpg
    DSCN2539.jpg
    17.9 KB · Visningar: 374
  • DSCN2541.jpg
    DSCN2541.jpg
    24.7 KB · Visningar: 376
  • DSCN2543.jpg
    DSCN2543.jpg
    21.1 KB · Visningar: 377
Dagen D som i D90.
Men jag får vänta minst en vecka till.

Jag med ;-)
Någon skrev i ett annat forum angående objektiv val
"Enda anledningen till att köpa kittobjektivet är att känna hur mycket bättre de objektiv man köper sen är"
Finns tydligen en anledning till. *ler* Verkar nämligen i åtminstone detta fall som att man måste köpa med kittobjektiv för att få i första omgången, Nikon har tydligen i en klen första sändning mest fått kittet!
 
Blå himmel blir vit

Tog några bilder med min nya D90.
Men tyvärr direkt ur Kameran blev den blå skimrande skymnings himmelen vit. Vitbalans inställningen stod på auto. Togs med kit objektivet 18-105
 

Bilagor

  • DSC_0076.jpg
    DSC_0076.jpg
    14.9 KB · Visningar: 477
Jag hoppas att det var ett bra köp, för inställnings möjligheterna är fler och bättre än men med min D50. Och skillnaden i hur man kan beskära är stor samt att den helt klarar högre iso tal mycket bättre än D50n. Men att bara gå ut och knäppa några bilder utan att först sätta sig in i dom olika inställningarna kameran klarar av och hoppas på ett bättre resultat än av D50n vad det gäller att hantera vitbalans i t.ex. skymning tycks inte funka rakt av.
 
Tog några bilder med min nya D90.
Men tyvärr direkt ur Kameran blev den blå skimrande skymnings himmelen vit. Vitbalans inställningen stod på auto. Togs med kit objektivet 18-105

Beror inte det mer på att som det ser ut på bilden att himmeln är utfrätt och då blir det ju vitt oavsett vilken färg den hade.
 
Tog också bilder där himlen blev bra, men då blev skuggorna så mörka att dom inte gick att rädda utan i stort sett allt utom himlen blev svart. Så det tycks att det enda som hjälper är att underexponera några steg sen rädda hela bilden i photoshop precis som vanligt.
 
Ang 18-105

Jag var och fingrade på en D90 med 18-105 idag och glömde kolla en sak på objektivet. När man använder AF, går det att justera fokus manuellt då? På tex 18-70 har man ju hela tiden möjlighet att justera manuellt. Någon som har koll på detta eller har möjlighet att testa.

/eric
 
Af

Ni som fått er D90 hur uppfattar ni att AF beter sig? Är den rappare och säkrare än D80? Ligger den i närheten av D300?
 
Svar på föregående.

Ja tyvärr kan jag bara jämföra med D50. Och som du säkert förstår så är det ju hästlängder mellan... =) Men det lilla jag har hunnit testa den så är jag väldigt nöjd med den.

//En glad amatör
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.