Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
byter ut min d80 mot en d90, folk får säga vad dom vill. är supernöjd med d80n så det här kan ju inte bli sämre?
 
Det kanske inte passar in här, men jag gör ett försök ändå. Det hänger ändå ju ihop med d90.

Har idag en Nikon d50 med ett flertal objektiv. Är dessa objektiv komitabla med d90 fullt ut?
 
Ljuskänslighet och brus?

Har någon kunskap om hur mycket man vinner i ljusstyrka med D90 kontra D70s/D50-generationen?

Kan man räkna med två fulla steg om man håller sig till JPG kanske? Eller är det för optimistiskt?
 
Tackar för svaret!

Är bra sugen på att uppgradera mig till D90. Men det är lite väl mycket att punga ut dessa tusenlappar när man ska bli pappa för första gången om 4 månader. Känns som att mina pengar inom kort kommer att gå till annat ;)

Nu blir detta kanske galet off-topic, men jag känner igen mig i suget att uppdatera till D90. Men jag - liksom dig - skall också bli farsa för första gången om fyra månader, i januari. Världen är liten :)
 
Nu tror jag faktiskt att du gör dig lite dum med flit?

Säg att du kommer hem med 2000 bilder från New York. Kan du i efterhand säga var alla dessa togs, om du inte nedtecknat detta (motsv.) manuellt under tiden? Sedan finns det, som jag redan påpekat, flera yrkesgrupper och journalistiska inriktningar som kan ha stor nytta av GPS-taggade bilder.

Hört talas om Anteckningsbok?
 
Hört talas om Anteckningsbok?
Har du hört talas om "läs inlägget innan du svarar på detsamma"? Jag skrev "om du inte nedtecknat detta (motsv.) manuellt under tiden".

Och, alldeles oavsett det: varför i herrans namn skulle jag anteckna med penna och papper, när det nu finns GPS? Har man inte behovet av GPS, så köper man ingen. Men, därifrån är det ganska långt till att försöka rationalisera bort varför *ingen* skulle vara i behov av det hjälpmedlet. Särskilt om man talar om mer yrkesinriktad fotografering.
 
Kul att så många verkar tycka illa om möjligheten (GPS:en är ju inte ens inbyggd som på P6000) att få geo-taggar i sina bilder. Tycker ni lika illa om tidsstämpeln? Eller EXIF-information öht? Om man inte vet hur man exponerade i minnet kanske bilderna också är värdelösa?

Teknikfientlighet deluxe. Jag tycker bara det är synd att dom inte byggde in GPS:en, det skulle sålt kameror. Men det kanske kommer i kit senare, likt D80 med SB400 eller MB-D80.
 
Kul att så många verkar tycka illa om möjligheten (GPS:en är ju inte ens inbyggd som på P6000) att få geo-taggar i sina bilder. Tycker ni lika illa om tidsstämpeln? Eller EXIF-information öht? Om man inte vet hur man exponerade i minnet kanske bilderna också är värdelösa?

Teknikfientlighet deluxe.
Eller fiemtlighet mot värdelöst vetande kanske. Men du kanske kan tala om på vilket sätt en bild blir bättre för att den har tidsstämpel, EXIF och "GEO-taggar".

Men man får ju göra som man vill, förstås. Kan ju bli riktigt festliga tillfällen när folk skall visa sina 500+ semesterbilder med en blinkade blip på kartbilden i övre högra hörnet, EXIF i nedre vänstra hörnet, tidpunkten i ngt annat hörn. Allt givitvis ackompanjerat av "voice-taggen" (eller vad det nu kan heta) där mästerfotografen för säkerhets skull har spelat in var, när och hur bilden är tagen.

Bara dessa funktioner går att stänga av och inte kostar mig något får de gärna finnas där.
 
Eller fiemtlighet mot värdelöst vetande kanske. Men du kanske kan tala om på vilket sätt en bild blir bättre för att den har tidsstämpel, EXIF och "GEO-taggar".

Kan det inte vara bra att veta när/var och hur bilderna är tagna när du tittar på dem ett par år efter fototillfället? Det kan i alla fall jag tycka... Och även om man kan nedteckna all denna information manuellt i en anteckningsbok så känns det inte speciellt funktionellt.

Ontopic: Grym kamera detta! Synd bara att det är svårt att motivera ett byte från en fullt fungerade D80 :S Videofunktionen känns också som helt rätt väg att gå, erbjuder många nya möjligheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.