Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte? Jag har i alla fall alltid kameran med mig så det vore en pryl mindre att ladda och släpa runt på.

Mer prylar:
Inbyggd GPS vore fint, kalenderfunktion etc. Kan en telefon idag vara en kamera, kalender, etc utöver att bara vara en telefon så kan väl kameran göra mer......

Inbyggt wlan vore ju bra med.
 
Varför inte? Jag har i alla fall alltid kameran med mig så det vore en pryl mindre att ladda och släpa runt på.

Mer prylar:
Inbyggd GPS vore fint, kalenderfunktion etc. Kan en telefon idag vara en kamera, kalender, etc utöver att bara vara en telefon så kan väl kameran göra mer......
Vad skall man med GPS till, har man ingen koll på var man är har man nog ett annat problem ...
 
Vad skall man med GPS till, har man ingen koll på var man är har man nog ett annat problem ...

Jag tänka mig många tillfällen när en GPS vore bra att ha, tex dom gånger man irrat omkring i fjällvärlden efter karta och kompass, en GPS i kameran skulle varit guld värd vid dom tillfällena, eller dom gånger man fotograferar något intressant och vill markera var platsen är, mm, mm.

/kent
 
Vad skall man med GPS till, har man ingen koll på var man är har man nog ett annat problem ...

Klart smidigt om man är ute och reser en lägre tid och tar några tusen bilder. I vintras var jag 3 månader i Sydamerika (Quito, Equador -> Rio, Brazil) och tog ca 10000 bilder. En geo-tag i varje hade varit guld värt nu efteråt...
 
Vad skall man med GPS till, har man ingen koll på var man är har man nog ett annat problem ...
Kan tänka mig ett fertal yrkesgrupper som kan ha nytta av en GPS, ett flertal olika journalistiska inriktningar, samt helt enkelt "vanligt folk" som är ute och reser. Vilken formlig guldgruva GPS-taggade bilder hade varit, om denna feature -- och GPS -- funnits tillgängligt när jag som ung var ute och tågluffade...
 
Inbyggt WLAN hade vart en funktion värt betydligt mer än videokamera, i alla fall för mig som bara tar stillbilder. Smidigt att kunna skicka bilder direkt till dator utan att tjorva med att ta ur o sätta i kablar o minneskort. GPS kan jag tänka mig att uppskattas mycket av dem som reser runt och fotograferar på mycket olika platser, slippa skriva anteckningar som kan försvinna kan nog vara guld värt.
 
Nikon har ju redan WLan i fler av kompakterna, så det borde inte vara så svårt att trycka in i en systemare...
 
Jag kan förstå Nikon. Man vill ha en bra kamera som kan säljas till många. Speciellt kanske till småbarnsfamiljer. Själv tycker jag av princip inte om hybrider. Jag väntar istället på en fullformatare som är billigare än de nuvarande.
 
Klart smidigt om man är ute och reser en lägre tid och tar några tusen bilder. I vintras var jag 3 månader i Sydamerika (Quito, Equador -> Rio, Brazil) och tog ca 10000 bilder. En geo-tag i varje hade varit guld värt nu efteråt...
Verkar ju rätt meningslöst att komma hem med 10000 bilder och inte kunna skilja dem från varandra utan GPS-information.
 
Verkar ju rätt meningslöst att komma hem med 10000 bilder och inte kunna skilja dem från varandra utan GPS-information.
Nu tror jag faktiskt att du gör dig lite dum med flit?

Säg att du kommer hem med 2000 bilder från New York. Kan du i efterhand säga var alla dessa togs, om du inte nedtecknat detta (motsv.) manuellt under tiden? Sedan finns det, som jag redan påpekat, flera yrkesgrupper och journalistiska inriktningar som kan ha stor nytta av GPS-taggade bilder.
 
Verkar ju rätt meningslöst att komma hem med 10000 bilder och inte kunna skilja dem från varandra utan GPS-information.

Lite överdrivet kanske? Givetvis går det oftast att lokalisera platserna i efterhand men inte alltid.

Klart är att för mig så skulle det underlätta om mina bilder vore taggade med en positionsangivelse. Kommer ofta hem med tusentals bilder efter en resa. De flesta är som sagt mycket lätt att positionsbestämma efteråt men oftast finns det en och annan bild som ligger i mellan platserna som jag besökt. Små byar eller andra mindre ställen. Dessutom finns det fler och fler applikationer som automatiskt kan använda positionsangivelsen för att visa upp platsen på en karta......

Jag har en sådär 50000 bilder i mitt arkiv. Det händer att jag får en fråga om en speciell gata eller plats. Majoriteten av mina bilder saknar ett gatunamn och då vore det helsmutt med GPS

Hur som helst så skadar ju inte finessen. Vill du inte använda den.....slå av den då!
 
Verkar ju rätt meningslöst att komma hem med 10000 bilder och inte kunna skilja dem från varandra utan GPS-information.

Blir det inte jobbigt med all sand i ögon och öron så långt som du stuckit ner huvudet? Dessutom skrev jag ju absolut inte att jag inte kunde skilja dom åt, bara att det skulle vara av värde att ha en geo-tag. Tidstämpeln ger också mycket information, eftersom jag givetvis har färdplanen kvar.
 
Jag vill ha inbyggd Bluetooth så jag kan föra över bilder till mobiltelefonen. Praktiskt om man snabbt måste få iväg bilder utan att ha en dator med sig.

Jobbigt bara att skicka över en 9mb jpeg fil bara... Lär ju ta en vecka med bluetottht:)

På en av Nikons kompakter kan du skriva mailadressen direkt i kameran och skicka bilden med WiFi över ett bildhotell.

Hälsningar

Adam
 
Inte nog med att det verkar vara en grym kamera. Filmfunktion! Ser detta som början på något riktigt revolutionerande inom fototekniken. Ni bakåtsträvare får säga vad ni vill. Helt underbart att gränserna börjar suddas ut och vanligt folk har råd med denna typen av teknik. Tror vi kommer få se väldigt många bra kortfilmer och andra projekt filmade med D90 och andra kommande modeller.

Givetvis av dom som utnytjar den fantastiska möjligheten det innebär att kunna filma i HD med kort skärpedjup för under 10 000kr. Inte ni som sitter hemma och gnäller om hur en systemkamera minsann inte ska gå att filma med, eller hur dåligt det är att inte AF fungerar.

Se möjligheterna!

http://chsvimg.nikon.com/products/imaging/lineup/d90/en/d-movie/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.