Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - F_ :_ som blinkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

tl_8787

Avslutat medlemskap
Min kamera blinkar så jag börjar undra om det är ngt fel. Det går inte att ta bilder då när den blinkar. Enligt handboken så har jag inget objektiv eller fel objektiv. Vad är det för fel och vad gör jag?
 
Hva slags objektiv har du på når det blinker. Min D300 blinker slik dersom jeg har et eldre objektiv (ikke av G-typen), som ikke er låst på f:22 (dvs blenderringen på blenderen som er i orange farge)
 
Min kamera blinkar så jag börjar undra om det är ngt fel. Det går inte att ta bilder då när den blinkar. Enligt handboken så har jag inget objektiv eller fel objektiv. Vad är det för fel och vad gör jag?


Min gissning är kontakterna mellan objektiv och kamerahus som är smutsiga eller något.
 
Vad har du för objektiv? Jag hade samma problem med mitt 18-135 tillsammans med min D80. Det räcker att vrida lite på objektivet så att man ändrar läge något i själva objektivfattningen. Någon form av glapp orsakar problemet och i mitt fall har jag endast råkat ut för det med ovan nämnda objektiv. Mitt nya 16-85 har aldrig glappat.
 
D90 som blinkar

Det är bländarringen som inte är låst. Den ska vara låst på högsta bländarn. f22 brukar det vara. Annars funkar det inte.
 
Det är objektivet som följde med kameran AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR.

Har läst att man ibland får det felet (F---) med det objektivet också precis som med 18-135. Det räcker att man vrider lite försiktigt på objektivet då så får det kontakt med huset igen.
 
Förlåt om jag hoppar in, men är detta samma problem som efter ett antal blinkningar låser spegeln? Min gör så med ett nytt Sigma 120-400, så jag lämnade in kamera och obj för justering. Initialt säger de att det är mjukvaran i objektivet, men själv tror jag mer på mekaniskt fel, dvs kontaktfel. Vad tror ni?
 
Förlåt om jag hoppar in, men är detta samma problem som efter ett antal blinkningar låser spegeln? Min gör så med ett nytt Sigma 120-400, så jag lämnade in kamera och obj för justering. Initialt säger de att det är mjukvaran i objektivet, men själv tror jag mer på mekaniskt fel, dvs kontaktfel. Vad tror ni?

Jag kör enbart originalobjektiv till min D90 och har efter ett antal tusen bilder inte haft detta problem, och inget annat heller !
 
Haft samma problem jag, nu i slutet har det blivit riktigt illa så tom "error"börjat lysa och låser hela kameran. Så efter kontakt med nikon ska jag idag skicka in den till dom. Ledsamt med tanke på att våren är i antågande men det är bara att gilla läget.
 
Hade dessa fel tidigare. Strök på lite elspray på objektivkontakterna mha en tops. Löste allt.//Johan
 
Har läst att man ibland får det felet (F---) med det objektivet också precis som med 18-135. Det räcker att man vrider lite försiktigt på objektivet då så får det kontakt med huset igen.

Jag har samma problem med min D90 18-105.
Ibland så kan jag vrida objektivet hur många ggr som helst samt stänga av och sätta på den och det vill bara inte. Har missat många snapshotbilder pga detta.
Känner mig faktiskt lite besviken på kameran som ändå kostade en del. Hade en D80 före och den gjorde aldrig så.

Skulle det bli bättre med annat objektiv?
 
Finns i många affärer. Järnaffärer t.ex, större ICA butiker kan nog ha, CleasOlsson osv.//Johan.
 
Hur gick det?

Haft samma problem jag, nu i slutet har det blivit riktigt illa så tom "error"börjat lysa och låser hela kameran. Så efter kontakt med nikon ska jag idag skicka in den till dom. Ledsamt med tanke på att våren är i antågande men det är bara att gilla läget.

Har fått precis samma problem de senaste dagarna. Känns inte bra alls. Måste bara höra efter: Har du fått tillbaka din kamera från Nikon och vad de sa de om det?
 
Jag har haft de problemen tidigare, det verkar som om 18-105 släpper lite olja som lägger sig på kontakterna. Jag torkar av med mikrofiberduk och tittar man på den kan man urskilja lite olja på den.
Funkar kanon efter det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.