Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D90 - F_ :_ som blinkar
- Trådstartare tl_8787
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
MaagnusJ
Aktiv medlem
Min kamera blinkar så jag börjar undra om det är ngt fel. Det går inte att ta bilder då när den blinkar. Enligt handboken så har jag inget objektiv eller fel objektiv. Vad är det för fel och vad gör jag?
Min gissning är kontakterna mellan objektiv och kamerahus som är smutsiga eller något.
j2^
Aktiv medlem
Hur rengör jag kontakterna bäst??
Jag brukar använda en vanlig mikrofiberduk (eftersom den ändå alltid finns i kameraväskan) och inte använda allt för mycket våld. Somliga äsger att tops funkar prima också.
cakon
Aktiv medlem
Vad har du för objektiv? Jag hade samma problem med mitt 18-135 tillsammans med min D80. Det räcker att vrida lite på objektivet så att man ändrar läge något i själva objektivfattningen. Någon form av glapp orsakar problemet och i mitt fall har jag endast råkat ut för det med ovan nämnda objektiv. Mitt nya 16-85 har aldrig glappat.
cakon
Aktiv medlem
Det är objektivet som följde med kameran AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR.
Har läst att man ibland får det felet (F---) med det objektivet också precis som med 18-135. Det räcker att man vrider lite försiktigt på objektivet då så får det kontakt med huset igen.
Pontus1970
Aktiv medlem
Förlåt om jag hoppar in, men är detta samma problem som efter ett antal blinkningar låser spegeln? Min gör så med ett nytt Sigma 120-400, så jag lämnade in kamera och obj för justering. Initialt säger de att det är mjukvaran i objektivet, men själv tror jag mer på mekaniskt fel, dvs kontaktfel. Vad tror ni?
Formel1
Aktiv medlem
Förlåt om jag hoppar in, men är detta samma problem som efter ett antal blinkningar låser spegeln? Min gör så med ett nytt Sigma 120-400, så jag lämnade in kamera och obj för justering. Initialt säger de att det är mjukvaran i objektivet, men själv tror jag mer på mekaniskt fel, dvs kontaktfel. Vad tror ni?
Jag kör enbart originalobjektiv till min D90 och har efter ett antal tusen bilder inte haft detta problem, och inget annat heller !
Pontus1970
Aktiv medlem
Jag kör enbart originalobjektiv till min D90 och har efter ett antal tusen bilder inte haft detta problem, och inget annat heller !
Ja, har man ekonomin (= dubbla priset) så hade jag också föredragit orginaloptik...
Pontus1970
Aktiv medlem
Hade dessa fel tidigare. Strök på lite elspray på objektivkontakterna mha en tops. Löste allt.//Johan
Då håller jag tummarna på att det funkar för mig med!
Guldkant
Aktiv medlem
Har läst att man ibland får det felet (F---) med det objektivet också precis som med 18-135. Det räcker att man vrider lite försiktigt på objektivet då så får det kontakt med huset igen.
Jag har samma problem med min D90 18-105.
Ibland så kan jag vrida objektivet hur många ggr som helst samt stänga av och sätta på den och det vill bara inte. Har missat många snapshotbilder pga detta.
Känner mig faktiskt lite besviken på kameran som ändå kostade en del. Hade en D80 före och den gjorde aldrig så.
Skulle det bli bättre med annat objektiv?
Guldkant
Aktiv medlem
Då måste jag testa det, var får man tag i sånt?Hade dessa fel tidigare. Strök på lite elspray på objektivkontakterna mha en tops. Löste allt.//Johan
Fru L
Ny medlem
Hur gick det?
Har fått precis samma problem de senaste dagarna. Känns inte bra alls. Måste bara höra efter: Har du fått tillbaka din kamera från Nikon och vad de sa de om det?
Haft samma problem jag, nu i slutet har det blivit riktigt illa så tom "error"börjat lysa och låser hela kameran. Så efter kontakt med nikon ska jag idag skicka in den till dom. Ledsamt med tanke på att våren är i antågande men det är bara att gilla läget.
Har fått precis samma problem de senaste dagarna. Känns inte bra alls. Måste bara höra efter: Har du fått tillbaka din kamera från Nikon och vad de sa de om det?
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.